Creatie & Campagnes

Frikandellenlul

Lodewijk van der Peet, blogger | 8 mei 2017, 20:30

Het idee en de executie van het online filmpje van Febo zijn nog meliger dan de kalfskroketten.

Zodra ik dat lelijke logo zie krijg ik een glimlach. Automatisch glijdt m’n hand in m’n jaszak op zoek naar muntstukken om zo’n luikje te mogen openklappen. Voor een grijpstuiver ben ik terug in m’n studententijd en bij het ritueel dat we hadden als we na het bier hijsen in de Leidsestraat een vette bek gingen halen.

Voordat we onze door drank verdoofde smaakpapillen trakteerden op zetmeel en vet wachtten we tot er een man met een bril binnenliep. Bij voorkeur op één met dikke jampotglazen. Dan wierp je soepel wat muntgeld in het gleufje, trok het luikje open, pakte de lauwe bami-schijf, griste vliegensvlug de bril van z’n neus, legde die op de plek van de snack en sloot voldaan het luikje.

Omdat de goed geoefende handeling totaal onverwacht was, reageerde het slachtoffer nooit op het weggrissen van de bril. Pas als het luikje dicht  was, drong tot hem door wat hem overkomen was. Dan twijfelde hij even tussen jou op je bek slaan of zijn bril redden. De bril won altijd. Scheldend stopt hij uiteindelijk munten in de automaat. Tegen de tijd dat hij zijn beslagen bril weer ophad stond je huilend van het lachen al in de Kerkstraat.

Moddervet cliché
Net zag ik een online filmpje van diezelfde snackbar. Het idee: een voetbalclub kan zo’n snackwand winnen voor de kantine. De opdracht: laat in een zelf geknutseld filmpje zien hoe blij het elftal daarvan wordt en wie weet staat er in jullie kantine straks een muur van luikjes.

Voor deze actie is de directeur himself ingezet (het is inderdaad een wat dikke man). Er is geen Gerard Depardieu aan hem verloren gegaan. Het gebrek aan acteertalent wordt gecompenseerd, nee overschreeuwd, door hem volledig voor frikandellenlul te zetten.

In korte broek staat hij met dikke klok en dito kuiten naast een Febo-wand. Het idee en de executie zijn nog meliger dan z’n kalfskroketten. De manier waarop je kan winnen is een moddervet cliché.

De man had tegen zichzelf beschermd moeten worden; die wordt niet meer serieus genomen. In iedere geval niet door zijn eigen bureau. Toch komt mijn glimlach weer terug, want deze lolbroekerij wordt genadeloos afgestraft: het aantal inzendingen is verwaarloosbaar.

Over de auteur

Lodewijk van der Peet
Managing director BeyenMeyer Lees meer over Lodewijk van der Peet

Reacties op dit artikel (6)

Comment author avatar
Avatar

Casper

(9 mei 2017, 10:20)
Wat een sneue vent. Die van der Peet.
Avatar

Thomas Janssen

(9 mei 2017, 15:09)
Je klinkt als een nogal lul Lodewijk, zowel in je studententijd als nu. En ik moet zeggen, voor zo'n hautain stukje is het werk dat je zelf produceert erg middelmatig.
Avatar

Kees

(9 mei 2017, 15:46)
Lodewijk Jij bent toch van het bureau wat ooit de prijs voor de irritantste reclame ontving?
Avatar

Erwin Schieven

(9 mei 2017, 16:57)
http://www.erwinschieven.nl
Geen briljant filmpje, maar wel een prima idee met humor gebracht. Meligheid die bij de Febo, de actie en de doelgroep past. Compliment voor de directeur die zichzelf niet zo serieus neemt. Meer inzendingen zijn hem gegund.
Avatar

Fred

(9 mei 2017, 17:06)
Ik ben nu wel heel erg benieuwd naar het werk van Caper, Thomas en Kees. Moet wel ongelofelijk goed zijn als ik het zo lees. Prijswinnend jaloersmakend werk maken ze zelf en dat hun namen geen belletje doet rinkelen kan toeval zijn.
Niet dat uitmaakt hoor! Je hoeft zelf geen goed werk te maken om slecht werk te herkennen. Ik vermoed dan ook dat de heren connecties hebben met het bureau van dienst.
Avatar

Thomas Janssen

(9 mei 2017, 17:50)
Aldus 'Fred'.

Gerelateerde items Lodewijk Van Der Peet

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs