'Fuck, de Koning!'

We kunnen er kort over zijn: Willem-Alexander is een koning. Een koning die ook nog eens een merk is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Martijn de Vreeze

Zoals Verkade de Koninklijke Verkade heet, is onze koning de Koninklijke Koning. Daar moet je trots op zijn. Dat moet je koesteren. Daar moet je zuinig op zijn. Vorige week ging het mis door het arresteren van de ‘Fuck de Koning’ roeper. De zorgvuldig opgebouwde populariteit van Willem-Alexander, toch ook geholpen door Lucky TV, lag binnen een etmaal in duigen.

En wat doet de Rijksvoorlichtingsdienst? Of de PR-machine van het OM? Niks. Ze houden zich stil. Dat is geen PR, maar PRutswerk. Het OM en de koning vallen van hun sokkel en de politiek en journalistiek pissen er overheen. En dan denk ik: ‘Fuck, waarom hebben de PR-adviseurs “Fuck de koning” niet met een creatieve blik bekeken?’

We gaan van Paleis Noordeinde naar reservaat Oud Zuid. Willem-Alexander doet een cappuccino met Maxima aan de Koninginneweg. Gezellig onder de mensen, makelaars en mental coaches op een zonnig terrasje. Gaat de pauzebel van het Amsterdams Lyceum.

Honderden pubers worden losgelaten. Met hun voorverpakte Jumbo sandwiches gaan ze de straat op. Zien ze Willem-Alexander en Maxima zitten. ‘Fuck! De koning! Daar! Op het terras!’ Of op z’n Amsterdam Zuid’s: ‘Fack! De koning! WatteFack! Met Maxima!’ Eén minuut later ontploft Twitter met !Dekoning! Dan ben je dus een koning. Een held. En hij krijgt een knipoog van zijn Maxima. ‘Goed gedaan, koning!’

Hij voelt zich gevleid en vraagt om een dubbele espresso en de rekening. Hij is wel van de Haagse bakkies, maar niet van de Haagse fooitjes en legt 5 euro extra op het schoteltje. De ober pakt het op en zegt tegen de barista: ‘Fuuuuuck… de koning! Echt hè. Zomaar 5 euro tip!’

Waren het OM, Willem-Alexander en de hele PR-karavaan maar slim geweest. Dan hadden ze ‘Fuck de koning’ in een ander perspectief geplaatst. In een officiële persverklaring verteld dat de roeper fan was van Willem-Alexander en daarom enthousiast ‘Fuck! De koning!’ riep.

Nu is het te laat. De aanklacht is ingetrokken, maar de schade is enorm. Bij elk werkbezoek zal iemand achter het hek ‘Fuck de koning’ roepen. Niet uit enthousiasme, maar uit domheid. Ooit was Willem-Alexander koning. Nu wens ik hem betere PR-adviseurs.

Martijn de Vreeze is copywriter bij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie