FWA highlights #3: Opera animaties, Syrup Sounds en een experimentele nieuwjaarsgroet

Een wekelijkse recap van de favoriete inzendingen voor de Favorite Website Awards.u

Marieke Dekker is strateeg bij SuperHeroes Amsterdam en sinds oktober jurylid bij the FWA. In die rol krijgt ze iedere week een shortlist voorgelegd van digitale projecten die voor de FWA zijn ingezonden, waaruit de juryleden dagelijks een Site Of The Day (SOTD) kiezen. Wekelijks deelt ze hier haar drie favoriete inzendingen. 


Creatie: Interactive Media Foundation gGmbH

Opera dreigt als kunstvorm de aansluiting met de nieuwe generaties mis te lopen. Te stoffig, te stijf, te langzaam... Een paar uur stil zitten op een oncomfortabele stoel tussen de 70-plussers sluit niet echt aan bij de thumb-swiping lifestyle die de meesten tegenwoordig aanhangen. 

The land of the magic flute probeert een brug te slaan tussen ‘de moderne mens’ en klassieke opera. Op het computerscherm nemen  mysterieuze illustraties en animaties in stripboekstijl, atmosferische geluiden en zeven aria’s je mee op een reis door Mozart’s Die Zauberflöte. Een belevenis voor de zintuigen, zoals ook de klassieke opera dat is, maar in deze nieuwe vorm wel stukken minder afstandelijk.

Bovendien is deze digitale vertaling aanzienlijk sneller, doordat je met een subtiele muisklik steeds iets aan het verhaal toevoegt. Bij iedere nieuwe animatie verander je langzaam van toeschouwer in dirigent. En dat terwijl je gewoon lekker thuis op de bank zit. 


Creatie: Nation

De Syrup Sounds website geeft minimale bureau informatie: “With a global team of award-winning artists, labels and composers, we create music for clients in advertising, broadcast, digital, interactive and film.”  That’s it. Op deze site geen eindeloos bureau-geblaat. Wel een Featured work sectie in de vorm van een stuk of tien video’s, wederom met minimale uitleg. Syrup Sounds laat het werk voor zich spreken. 

Dat klinkt allemaal lekker doelgericht. En best een beetje saai. Maar daar hebben ze iets op gevonden. Zodra je de site binnenkomt zie je verschillende grafische vormen langzaam voorbij zweven. Als deze met elkaar in aanraking komen, klinkt een piano-aanslag en botsen ze de andere kant op. Bij iedere botsing beweegt het Syrup Sounds logo bovenin de site zachtjes mee, alsof het de klankkast van de site vormt. 

Soms zweven alle vormen vrij rond en hoor je even niets. Dan weer botsen er vlak na elkaar een paar vormen en hoor je meer aanslagen tegelijk. De tonen bij elkaar creëren een ter plekke gegenereerde, rustgevende compositie. Deze mooie, simpele integratie van beeld en geluid voegt karakter toe aan de site en brengt tegelijk focus op het werk van Sound Syrup: het creëren van muziek.


Creatie: Make Me Pulse

Bovenop de reguliere eindejaarsdrukte kennen bureaus ieder jaar de stress van het verzinnen van een creatieve nieuwjaarsgroet. 

De groet van Make Me Pulse, een digitaal productiebureau uit Parijs, bestaat uit een serie kleine webexperimenten. Aan ieder experiment zijn een wens en een interactie gekoppeld. Hoewel de wensen nogal cliché zijn (work, imagine, think, proud, strive, dream) en de interacties geen echt doel dienen, zijn de experimenten door de mooie graphics en vloeiende interacties intrigerend genoeg om ze te willen ontdekken. 

Ook niet onbelangrijk: de interactie kost weinig moeite. Je hoeft slechts je muis te bewegen en de pagina komt tot leven. En door een willekeurige toets ingedrukt te houden, beland je direct in het volgende experiment. Hadden ze bij Make Me Pulse nou maar net zo veel aandacht besteed aan de copy als aan de rest...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie