Hoe de harde 'überbitch' Hillary aan warmte wint

In het allereerste shot waar ze in beeld komt zie je haar naar een hardwerkende kiezer luisteren

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier: Hillary Clinton is officieel presidentskandidaat. Nadat ze in 2008 uitgeschakeld werd door Obama is ze terug, en hoe. Nieuw team, nieuw logo, nieuwe filmpjes. En nieuwe uitstraling.

Gemor

Als er iemand is die in het volle licht van de publieke opinie met haar uitstraling geworsteld heeft, is het Hillary wel. Een aantal jaren terug, in de race tegen Obama, was er al gemor. De kiezers vonden haar wel competent, maar helemaal niet aardig.

;s Heated Response

Voor een vrouw dan hè. Want dat laten alle onderzoeken zien: assertieve, pittige vrouwen worden meestal niet zo aardig gevonden omdat ze niet voldoen aan de verwachtingen die we van vrouwen in het algemeen hebben.

&;Überbitch&;

Het toenmalige campagneteam (wat volgens de geschiedschrijvers onderling ruzie had over álles) deed af en toe een poging om de &;überbitch&;-beeldvorming bij te sturen. Wat waarschijnlijk geleid heeft tot de volgende scène:

Een goede poging om aardiger, kwetsbaarder en vriendelijker over te komen. Tot het allemaal vergeefs bleek en de jonge zwarte retoricagod Barack er vandoor ging met de buit.

Loopbaanverandercoach 

Op dit punt aangekomen zou ieder ander z’n hoofd huilend onder een dekbed gestopt hebben en een loopbaanverandercoach ingehuurd hebben om iets heel anders te gaan doen. Zo niet Hillary de onverzettelijke. Na haar periode als minister van Buitenlandse zaken doet ze nu een nieuwe gooi naar het hoogste ambt. En qua uitstraling heeft ze het een ander bijgeleerd de afgelopen jaren.

In het campagnefilmpje van 8 jaar geleden zien we een powerhouse van een vrouw op een bank die van alles en nog wat wil. Er zijn zelfs onderwerpen waar ze nog een tikje sterker bij betrokken is, dan spert ze haar ogen nóg een beetje wijder open. Het is niet zo gek dat het Amerikaanse publiek haar ‘intense’ en ‘not approachable’ noemde.

In het nieuwe campagnefilmpje voor de 2016 race is er iets heel bijzonders gebeurd.

Ik hoor je denken, wat is hier zo opzienbarend aan?

Benaderbaar

Wat ik briljant vind in deze opzet is dat Hillary bij haar publiek begint. Want iedereen weet al dat ze van alles kan en van alles wil. Maar dat ze ook warm, geïnteresseerd en benaderbaar is, dat moet ze nog bewijzen. 

De regel is, als je als presentator in competentie wilt stijgen, begin je met jezelf. Vertel over je wapenfeiten en benoem wat je hebt bereikt. Zorg dat je publiek denkt: "Nou nou, die kan wat".  Echter, als je aan warmte wilt winnen, begin bij de ander. Zorg dat de ander zich gezien en gewaardeerd voelt. Presentatiegoeroe Peter Meyers omschrijft het beginnen bij de ander als volgt: “You need to shift your attention away from yourself, and focus it on your audience. Use ten YOU’s for every I.”

Hardwerkende kiezers 

In dit filmpje begint Hillary heel, heel uitgebreid met haar kiezers. En wat een leuke, aardige en hardwerkende kiezers zijn het. Als Hillary dan eindelijk in beeld komt begint ze niet meteen te praten, nee in het allereerste shot waar ze in beeld komt zie je haar naar zo’n aardige kiezer luisteren! Door zo uitgebreid met haar publiek en haar kiezers te beginnen stijgt haar warmte als een dolle. Of het genoeg zal blijken te zijn moet blijken, maar voor nu: Go Hillary!
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie