Hoe meisjes met een snor kinderen weerhielden van het drinken van (nep)bier

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Snor

De zomer is nu echt volop aan de gang en dat betekent dat ook wij (voorlopig) afscheid nemen van deze column. Dit doen we echter niet voordat we een verfrissende blik hebben geworpen op een van onze eigen lievelingsmerken. Een merk dat eigenlijk maar heel kort op de markt is geweest, maar misschien juist daardoor wel zo iconisch is geworden. Het Verdwenen Merk van deze week vertelt een prachtig verhaal  van overijverige marketeers, bierdrinkende kinderen en meisjes met een snor.


Schuimkraag


Hoe krijg je kinderen die Sinas te kinderachtig vinden, maar vanwege de cafeïne nog geen Cola mogen toch aan de frisdrank? Met die vraag in het achterhoofd lanceerde Vrumona in 1979 het merk Snor. Een limonade gericht op kinderen van zes tot twaalf jaar. Snor was uniek door de schuimkraag die je kreeg als je een vol glas inschonk. De naam was dan ook ontleed aan de schuimsnor die vervolgens op je bovenlip bleef hangen. Zo leek het even of je net zo &;stoer&; was als bierdrinkende volwassenen. Opvallend was ook het etiket waarin de merknaam in schuim terugkwam onder twee vrolijke ogen en een olijke wipneus. Met de slogan “Fris met schuim erop, dat smaakt Snor!” was Vrumona helemaal klaar om de Nederlandse frisdrankmarkt te veroveren.

Creatieve marketeers
Een succes werd het echter niet. Ouders vonden het maar niks dat Snor bewust kinderen lieten &;knoeien&;. Zij leerden hun kinderen tenslotte om de neus te snuiten en de mond schoon te vegen. Ook meisjes lieten het drankje staan. De combinatie snorren en meisjes werkte simpelweg niet, zelfs niet na een advertentiecampagne in meisjesblad Tina. Verder bleken veel kinderen het etiket te kinderachtig te vinden, terwijl het juist een stoer drankje moest worden. Wat begon als een slim idee van creatieve marketeers, verdween uiteindelijk binnen een jaar van de markt. Al in 1980 zag Vrumona dat het niet zo snor zat met de verkoopresultaten en besloot het om de productie te staken.

Wil je nog meer Verdwenen Merken ontdekken deze zomer? Bestel dan snel ons boek: met daarin ruim 300 merkverhalen.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie