Marketing Technology

Hoe zorg je dat je website ook in China bereikbaar is?

Bas Greevink, blogger | 8 december 2015, 10:37

The Great Firewall of China maakt zichtbaarheid van je website extra complex. Wat kun je hier aan doen?

China is met zijn bevolking van meer dan 1,3 miljard mensen een belangrijke afzetmarkt voor de producten en diensten van Nederlandse bedrijven en organisaties. De beschikbaarheid van corporate websites die in Europa gehost worden laat in China laat echter te wensen over, waardoor ze vaak moeilijk of niet benaderbaar zijn. Dat komt doordat de Chinese overheid strenge eisen stelt aan informatie die het land in- en uitgaat. Dit is een probleem dat steeds groter wordt en dat we ook wel &;the Great Firewall of China&; noemen. Hoe zorg je ervoor dat je website ook in China een goede performance neerzet?

Websites en apps zijn essentiële kanalen voor bedrijven die zakendoen in het buitenland.
China speelt een steeds grotere rol als handelsland. Trage of onbenaderbare sites zorgen voor een slechte gebruikservaring, waardoor potentiële klanten afhaken en omzet wordt misgelopen. Dit is een veelvoorkomend probleem dat wordt veroorzaakt door ingewikkelde routeringen van het internationale netwerkverkeer en trage lokale servers. Wil je dat je site direct zichtbaar is, dan is het bijna onvermijdelijk dat je gebruik maakt van een Content Delivery Network (CDN). In China is er bovendien een extra complicerende factor: the Great Firewall of China. De Chinese overheid wil heel graag reguleren wat er aan informatie het land in- en uitgaat. Wil je dat je website zichtbaar is in China, dan heb je een Internet Content Provider (ICP) permit nodig, die wordt afgegeven door de Chinese overheid. Zo&;n vergunning is aan een aantal strenge regels verbonden en voldoe je hier niet aan, dan kan het zomaar gebeuren dat de overheid je website offline haalt.

Lokaal of CDN?
De aanvankelijk keuze waar je als bedrijf voor staat, is of je je website lokaal gaat hosten of dat je gebruik gaat maken van een CDN. Belangrijke factoren bij deze overweging zijn de kosten en het gemak waarmee je nieuwe content kunt publiceren. Hosting in China zelf is een ingewikkelde aangelegenheid, omdat je door de grootte van het land op verschillende locaties aanwezig moet zijn. In het land zelf is de infrastructuur minder snel en betrouwbaar dan we gewend zijn en daar komt nog bij dat de content vaak gesynchroniseerd wordt vanuit Europa. Voor goede hosting in China heb je een Chinese hosting-partner en kennis van de lokale markt nodig en dat is op het gebied van beheer erg ingewikkeld en tijdrovend. Daarnaast kunnen de kosten met een dergelijke oplossing sterk toenemen. Een CDN is daarom een meer voor de hand liggende keuze voor de meeste organisaties.

Snel en dichtbij
Een Content Delivery Network zorgt ervoor dat een website of app continu bereikbaar is en snel aan de gebruiker kan worden voorgeschoteld, ongeacht waar de data zich bevindt. Een CDN is opgebouwd uit duizenden verschillende servers verspreid in datacenters over de hele wereld die via razendsnelle verbindingen met elkaar verbonden zijn. In plaats van dat je gebruikmaakt van een landweggetje, heb je nu ineens de beschikking over een vierbaans snelweg. Door informatie gelijktijdig op verschillende servers op te slaan, heeft de websitebezoeker automatisch beschikking over de informatie van de server die op dat moment fysiek het meest dichtbij staat. Een CDN zorgt er zo voor dat de content altijd dichtbij de eindgebruiker opgediend wordt en de laadtijd van websites klein kan worden gehouden.

Door de muur
Besluit je gebruik te maken van een CDN voor China, dan is het belangrijk een CDN provider te kiezen die zelf hosting biedt in China. Het aanvragen van een Internet Content Provider kan weliswaar door een organisatie zelf gedaan worden, maar een externe partij met kennis en ervaring op dit gebied kan hierbij ondersteunen waardoor het proces soepeler verloopt. Aan welke regels moet je voldoen, wil de Chinese overheid je een vergunning verlenen? Hoe gaat de aanvraag in zijn werk? Hoe zorg je dat je site voldoet aan de eisen nadat de vergunning is toegekend? Wanneer je antwoord op deze vragen kunt geven, staat niets je meer in de weg om de Chinese firewall te slechten en een afzetmarkt van 1,3 miljard potentiële klanten te ontsluiten.

Gebruiksgemak
Organisaties die gebruikmaken van CDN kunnen hun Content management Systeem (CMS) voorzien van plug-ins die zorgen dat het gehele CDN up to date wordt gehouden. Zo wordt met één enkele druk op de publicatieknop niet alleen de lokale website geactualiseerd, maar ook het gehele netwerk van CDN-servers, zodat websitebezoekers in China en de rest van de wereld kunnen profiteren van de actuele informatie met een snelle responstijd.

Over de auteur

Bas Greevink
Bas Greevink
Consultant hosting & security bij TriMM Lees meer over Bas Greevink

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Mark de Jong - Sales Manager CDN - Deutsche Telekom ICSS

(12 december 2015, 23:16)
Even voor de duidelijkheid: er zijn verschillende manieren om m.b.v. CDNs content te leveren in Mainland China (daar vallen HongKong,Taiwan en Macau niet onder - deze hebben de beperking van de Great Firewall niet):

a) gebruik maken CDNs die alleen gebruik maken van PoPs buiten China (vooral HongKong wordt hiervoor gebruikt) en m.b.v. deze PoPs het verkeer naar Mainlang China leveren. Voordeel is dat je geen ICP nodig hebt en eigenijk per direct kan beginnen maar het nadeel is dat je content (theoretisch) kan worden geblockt en je performance issues hebt voor het leveren van je content binnen Mainland China;
b) Gebruik maken van CDNs die PoPs hebben binnen Mainland China en hun eigen ICP-license gebruiken ten aanzien van je content zodat je zelf niet een ICP-license hoeft aan te vragen: Voordeel is dat je geen ICP nodig hebt en eigenijk per direct kan beginnen en performance binnen China goed is, maar het nadeel is dat je content (theoretisch) nog steeds kan worden geblockt door de Great Firewall OF door de CDN-provider zelf als ze risico's zien;
c) Gebruik maen van CDNs die PoPs hebben binnen Mainland China en je eigen ICP-license toe te pasen. Natuurlijk heeft dit de meeste voordelen, maar is ook het kostbaarst en lastigste om te regelen (tijd & geld).

Daarnaast is het goed om te vergelijken welk CDN nou het beste bij je past. De meeste bedrijven die in China bereikbaar willen zijn willen dit niet alleen in China zijn maar ook internationaal. CDNs die van origine uit China komen of zich focussen op China zijn vaak internationaal niet goed qua performance en vice-versa. Daarom wordt vaak gekeken naar multi-CDN omgevingen om gebruik te maken van verschillende CDNs voor verschillende regio's. Zo zijn er CDNs gespecialiseerd in delivery in bijvoorbeeld India, Rusland en is geen enkele CDN even snel in elk land. Steeds meer grote bedrijven kiezen voor deze aanpak (vooral e-commerce bedrijven) aangezien er een duidelijkje correlatie is tussen snelheid en conversion. Dit is iets wat ik persoonlijk elke dag met klanten bespreek.

Gerelateerde items Website China CDN

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs