Creatie & Campagnes

Hoog tijd dat we politiek reclamefähig maken

Lodewijk van der Peet, blogger | 7 maart 2017, 20:50

Moet er een reclame award komen voor de beste politieke campagne?

In reclameland zullen collega’s je niet snel veroordelen als je in je Volvo naar de Skoda-presentatie rijdt. Of een burgertje scoort bij Burger King na een lange meeting bij McDonalds. Living the brand is mooi, maar het moet natuurlijk wel praktisch blijven.

Totdat je een campagne maakt voor een politieke partij. Dan zijn een omhoog getrokken wenkbrauw en een kruisverhoor gegarandeerd je deel.

Ben jij lid van die partij?
Nee.
Oh, waarom werk je dan voor ze?
Ze hadden het idee dat wij de goede campagne voor ze konden maken.
Nou ja zeg.

Of ze daar bij Joe Public (CDA) en XXS (VVD) ook last van hebben? Vast. En vooral, wat een onzin. Zelf heb ik al talloze keren mijn betrokkenheid bij Artikel 1 moeten verklaren.

Met Sylvana Simons ben ik al heel lang bevriend. Toen ze het advies van haar vrienden opvolgde om weg te gaan bij DENK hielp ik haar met het opzetten van haar eigen partij; Artikel 1. Een prachtig avontuur vind ik het. Wie een nieuwe politieke partij wil inschrijven, moet maar liefst 11.000 euro storten (een kiesdrempel die ik overigens nog niet kende). Dat geld krijgt ze weer terug als ze de Tweede Kamer haalt. Maar dan moet je wel campagne voeren en daarvoor is Artikel 1 volledig afhankelijk van particuliere giften, meestal tientjeswerk. Bij elkaar kan Artikel 1 er nog geen mini-Facebookcampagne van bekostigen.

Follow the money
Hoe komen die andere partijen eigenlijk aan zoveel geld voor hun campagnes? Politiek lidmaatschap is het toverwoord. Bijna alle partijen hebben leden en die betalen jaarlijks hun politieke ideaal in klinkende munt uit. Bij een club als de VVD verwacht ik daarnaast substantiële donaties van ondernemers. Bij Groen Links zal dat niet anders zijn, ook brandneteltelers en zonnepanelenproducenten gaat het immers voor de wind. 

Uitzondering is de PVV, die heeft/wil geen leden en moet het doen met donaties aan de ‘Stichting Vrienden’. Al tijden gaan geruchten dat het om Israëlische makkers zou gaan. Voor anti-islampolitiek draaien Netanyahu en z’n rijke vrinden nu eenmaal graag de geldkraan open. ‘Follow the money’ zou er eens in moeten duiken.

Net als in DENK trouwens, die hebben opmerkelijk veel budget voor zeer intensieve Facebook campagnes tot hun beschikking. Stichting HOTIAD (Verenigde Nederlands/Turkse ondernemers die hun grondstoffen uit Turkije halen) schijnt DENK flink te sponsoren. Een goede relatie met Turkije kost nu eenmaal geld en dan denkt Erdogan uiteraard graag mee.  

Juryleden gezocht
Een politiek is een heleboel, maar saai is het zeker niet. Hoog tijd dus dat we politiek reclamefähig maken. Ik pleit dan ook voor een nieuwe award die we op de dag voor de verkiezingen uitreiken voor de beste partijcampagne! Wie wil er in de jury?

Over de auteur

Lodewijk van der Peet
Managing director BeyenMeyer Lees meer over Lodewijk van der Peet

Reacties op dit artikel (5)

Avatar

Marielle Krouwel

(7 maart 2017, 23:04)

Ik doe graag mee. De politiek heeft het nodig. En niet alleen voor reclame. Ook de PR kan onder handen genomen worden. Politici die het weer gaan voorlezen bij WNL bijv is daar een mooi (verkeerd) voorbeeld van..

Avatar

Abel

(8 maart 2017, 12:57)

Hoe een partij de kas spekt, is ondanks wetgeving blijkbaar ook aan aan salonfähigheid onderhevig. Is het daarom dat u uw ongetwijfeld enorme en kapitaalkrachtige netwerk niet mobiliseert om meer dan een paar tientjes weten los te weken voor uw vriendin? Of wordt de betrokkenheid wel beleden met het woord maar gaat deze niet gepaard met de daad?

Avatar

gnaues

(8 maart 2017, 15:16)

ik heb een idee voor jam... en ik noem het...uhhhh... hero...
moet je niet even checken of die naam al bestaat?
welnee... kom op zeg...

Avatar

sjoerd van Heijster

(8 maart 2017, 21:59)

Goeie campagnes gaan over onderscheidend vermogen. Inhoud + verpakking. Dat ontbreekt vaak in de politieke mierenhoop... maar is de beste campagne goed voor een award? Wat zijn de criteria? Het gaat bij partijprogramma's in eerste instantie natuurlijk om de inhoud, niet om de verpakking... lastig verhaal dus om tot goeie selectiecriteria te komen... enfin, prima dat er een award komt. Maar wat mij betreft niet een dag vóór de verkiezingen. Dat kan uitslagen beïnvloeden en dat is het laatste wat je als branche wilt, toch? :)

Avatar

Gnaues

(9 maart 2017, 0:25)

@abel... Ik denk niet dat mensen uit het enorme en kapitaalkrachtige netwerk van dit reclamemenneke een stuiver over hebben voor een neofacsist

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Lodewijk Van Der Peet

Meer in channel Creatie & Campagnes
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs