Hornbach wordt naast Yarden en TUI bijgezet in reclamerariteitenkabinet

Als je de nieuwste commercial uitgekeken hebt, weet je het zeker: Hornbach doet een TUI.

Toegegeven, reclame kan nog weleens voorspelbaar zijn. Ongelukje, verzekering, glimlach. Vaat, pratend wasblokje, glans. Huisje boompje beestje rookworst. Des te groter is de schrik als de kijker zonder enige vorm van kijkwijzerwaarschuwing met totaal verwarde reclamepersonages wordt geconfronteerd.

Wie herinnert zich niet een raaskallende Johan Derksen voor de NEM. De vieze Stratoman, die onschuldige mensen aanrandt in wereldbolpak. Of Adelheid Roosen die zojuist geraakt door de bliksem, een spotje van Yarden vol kakelt.

De heer heeft rare kostgangers. Zo zien we in een verwarde man piemelnaakt de berg afspringen. Naar beneden stuiterend, komt hij ongelukkig in contact met distels, rotsen en naaldbomen. Van griezelig dichtbij zijn we getuige van een roestige spijker die slow motion de bejaarde bil in gaat. En tegen alle verwachtingen in, gaat het slachtoffer onder aan de berg niet de traumahelikopter in. Nee, zijn inmiddels jongere alter-ego staat –de kijker in totale verbijstering achterlatend- een gezellige kooikarpervijver te graven.

De situatie komt even vreemd als bekend voor. Als het filmpje afsluit met ‘Je leeft, weet je nog’ weten we het zeker: Hornbach doet een TUI. In de ‘Ontdek wat TUI met je doet’-campagne verandert een Shrek-achtige verschijning in een ontspannen vader. De moderne man is volledig van het padje af maar komt met een strandvakantie of doe-het-zelf-vijver snel weer tot zichzelf.

Is de reclamemaker nu zelf ook de weg kwijt of slaat deze de spijker op de kop? Misschien is de Nederlandse man inderdaad te ver van natuur en elementen afgeraakt. Vanuit geïsoleerde huizen met slimme thermostaten zoeft deze in gestroomlijnde leaseauto’s via verwarmde parkeergarages naar hoge en droge etages van het climate control kantoor. En vice versa. Buiten deze comfortabele miniwereld weet de gemanicuurde metroman zich geen raad.

We zijn de echte man in onszelf kwijtgeraakt. De machoman die gewend is een roedel met zijn leven te beschermen. En resoluut ingrijpt als iemand op straat wordt gemolesteerd. Dat hebben de klokkenluiders TUI en Hornbach goed gezien. Ze snappen dat de evolutie is doorgeschoten. Dat het nageslacht niet gediend is met zwak zaad van verwarde snuiters. De echte kerel moet terug. Veroveraars! Winners! Wolfs of Wall Street! Mannen die van de daken schreeuwen: ‘Ich bin ein Hornbacher’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie