Hou toch eens op met die kleffe beloftes!

Slechts 20 procent van de consumenten gelooft de reclamebeloftes van zorgverzekeraars, zo checkte De Zaak van Vertrouwen. Joost Schrage maakt zich kwaad.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Joost Schrage

Zo rond de tijd dat Sint Nicolaas en (Zwarte) Piet in Nederland arriveren, weet je dat ook de tijd weer is aangebroken voor de traditionele ‘overstapweken’ van de zorgverzekeraars. Voor een mooi moment om  te doen naar het vertrouwen in deze dienstverleners.

De belangrijkste conclusie is zorgwekkend: het vertrouwen in zorgverzekeraars is laag. Erg laag zelfs.

Is het vertrouwen van de gemiddelde Nederlander in het Nederlandse bedrijfsleven 56, de gemiddelde vertrouwensscore van zorgverzekeraars is slechts 26. De zorgverzekeraar die relatief het best scoort is Univé met een score van 36. Het laagst scoort Azivo met een vertrouwensscore van 2.

Juist nu roeren de vele zorgverzekeraars in de media flink de trom om consumenten te verleiden over te stappen. In de commercials en reclames die we nu voorbij zien en horen komen, buitelen ze over elkaar heen met grote beloftes (CZ: ‘alles voor betere zorg’), zweverige beloftes (Menzis: ‘Mens, wat ben je mooi’) of irreële beloftes (ONVZ: ‘Het is uw gezondheid. Dus u mag het zeggen’).

Dit leek De Zaak van Vertrouwen een uitgelezen moment om in samenwerking met marktonderzoeker Multiscope en verzekeringsvakblad AM onderzoek te doen naar de beloftes die links en rechts gedaan worden. In hoeverre worden deze eigenlijk geloofd? Ook hier is het resultaat bedroevend.

Slechts 20 procent van de consumenten gelooft dat zorgverzekeraars ook daadwerkelijk waarmaken wat ze beloven. Verontrustend, omdat vertrouwen juist voor een groot deel gefundeerd is op het nakomen van gedane beloftes.

Wordt het niet eens tijd dat aanbieders beter gaan nadenken over welke beloftes ze eigenlijk doen? Of beter nog, hebben reclamebureaus niet ook een taak en verantwoordelijkheid om te helpen realistische, waar te maken beloftes te ontwikkelen? Het doen van reële beloftes is een wezenlijke stap op weg naar herstel van vertrouwen. En vertrouwen heeft vooral te maken met communicatie en gedrag. Bij uitstek de expertise, en misschien zelf de verantwoordelijkheid, van de reclamesector.

Hou nou toch eens op met die zogenaamd leuke, warme of ronduit kleffe beloftes! Wees liever eens duidelijk en eerlijk. Natuurlijk is een belangrijke taak van reclame verleiden. Ook ik word graag verleid, maar als het om mijn gezondheid gaat, dan graag wel naar waarheid en werkelijkheid. En laten we eerlijk zijn, verleiden terwijl je de waarheid geweld aandoet  is zelfs stiekem een stuk afsnijden, tikje vals spelen en dat kan iedereen. Verleiden met waarheid en werkelijkheid, daar is juistH creativiteit voor nodig. Daar komen de ware professionals bovendrijven, daar kun je je als bureau werkelijk mee onderscheiden.

Joost Schrage is mede-oprichter van De Zaak van Vertrouwen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie