Jonge Honden in Cannes #1: Cannesnijneoren

Nou daar staan we dan… het festival der creativiteit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door

Hier moet het allemaal gebeuren: hashtags, rosé en heel veel dozen waar vooral buiten gedacht moet worden. De omstandigheden zijn in ieder geval geweldig, 28 graden en strak blauwe lucht…de perfecte conditie om met een vochtige bilspleet wat seminars te volgen.

Ietwat teleurgesteld dat we nog geen topmodellen of acteurs zijn tegengekomen, nemen we plaats in de Grand Audi, de grootste en meest decadente zaal van het Palais. Ik besef dat de stoel waarin ik nu zit, een maand geleden misschien wel de bleke billen van Brad Pitt heeft warm gehouden. En dat verdient de stoel ook zeker, want my god, wat zitten die stoelen lekker. Dit is niet je average Pathé bioscoop, dit is fucking Cannes baby.

De eerste lezing over de toekomst van social media is niet bijster boeiend. Maar dan dimt voor de tweede keer het licht en betreedt een Aziatisch trio de zaal. Bij opkomst is duidelijk te zien dat er te lang is nagedacht over de outfits van onze sprekers. Het trio bestaat uit 3 typetjes: de langharige sneaker dragende creatief directeur, een statige zakenvrouw, en mijn favoriet, een meisje in wat lijkt een wit schoolpakje en een heel klein rokje (Red. Britney Spears haar eerste clip), die haar zinnen uitkraamt met een intonatie die ik alleen van Japanse series ken.

Het trio gaat ons in 45 minuten alles vertellen over het geheim van Japanse creativiteit, de harmonie tussen Zen en .

Dit zijn de twee termen die volgens de langharige creatief directeur essentieel zijn in de Japanse reclamecultuur.Zen is rustig, statisch en doordacht. Anime is creatief, altijd in beweging en ontwrichtend. Samen vormen de twee de ideale vorm van creativiteit, een harmonie tussen kunst & wetenschap.

Wat minder harmonieus is de presentatie van ons trio. Die is namelijk harder gescript dan GTST en een collectief gevoel van plaatsvervangende schaamte gaat door de zaal terwijl de drie met hangen en wurgen elkaars zinnen proberen aan te vullen.

Net als we denken dat het niet veel erger kan, komt de kers op de taart, of moeten we zeggen de zeewier op de rijst… het schoolmeisje tovert twee konijnenoren tevoorschijn en plaatst deze op haar hoofd. Ze lijkt nu sprekend op het Japanse nichtje van de paashaas. Ook de creatief directeur en de zakenvrouw zijn er zichtbaar van ondersteboven, wat hun timing niet ten goede komt.

De al niet zo geoliede machine kraakt nu aan alle kanten. Gelukkig zijn daar de casemovies, dit geeft onze presentatietijgers even de tijd om zich te herpakken. En petje af, want ze weten dit brandende vliegtuig na 45 minuten toch nog veilig te landen. Bij hun passagiers is tijdens het verlaten van de zaal maar één topic trending: .

Florian Hollander is creative intern bij Cheil Worldwide Amsterdam 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie