Korea? WTF? Jij? Hoezo?

Lodewijk van der Peet mocht als enige in de reclamebranche in september mocht op handelsmissie met premier Mark Rutte in Zuid-Korea. Zijn belevenissen vat hij nog eens samen in dit artikel.

Op missie met Rutte naar Zuid-Korea? Hoe dan?
Via de VEA kwam mij ter ore dat ons kabinet een economische missie naar Zuid-Korea wilde organiseren waar ook aandacht zou worden gegeven aan de creatieve industrie. Dat was het laatste zetje dat ik nodig had, ik wilde er graag eens bestuderen hoe het toch komt dat de echte winkel in Zuid-Korea terrein terugwint van webshop. Een derde reden is dat de deelnemers van zo’n economische missie doorgaans mensen zijn die je niet zo snel aan de bar of ontbijttafel te spreken krijgt.
Ik zag dus veel new-businesskansen. Het is betaalbaar en heel efficiënt: zondagavond stap je in het vliegtuig, 4 dagen later om 6.00 uur sta je (tollend) weer op Schiphol. Dus als je stoer bent zit je donderdagochtend als eerste achter je bureau.  


Koreaans visitekaartje, inclusief usb-stick. 

Iedereen wordt vermaakt
In die korte tijd én door het overladen programma is het natuurlijk onmogelijk om met eigen ogen alles te zien. Mijn eerste observatie is nogal voor-de-hand-liggend: ze voegen beleving toe aan de winkels waardoor je graag naar de shopping-mall komt. Een fascinerend voorbeeld daarvan trof ik aan in de grootste mall van Seoul (COEX, ruim 150.000 m2): een etage met duizenden lockers tussen de kledingoutlets. Je kan in een nieuwe outfit gaan stappen terwijl je werkkleding in een locker wordt bewaard. De volgende dag beslis je pas of je tot aanschaf over gaat (ruim 80% doet dat). Terwijl de meisjes worden opgemaakt kunnen de jongens gamen in de game-room. Als ze goed zijn mogen ze gratis spelen, want dan hebben ze publiek (die dure drankjes bestellen).

Kinderen van shoppers kunnen zich vermaken op apparaten die voor een muntje gaan draaien of hobbelen. Speciaal aangestelde zorgoma’s houden een oogje in het zeil. Iedereen wordt dus beziggehouden. Je kan indrinken en een (snelle) hap nemen in het souterrain waar je de keuze hebt uit tientallen (kwalitatief hoogstaande) keukens.

Advies op maat
Nog een voorbeeld: op de absurd grote golfafdeling is een driving-range waar je alle clubs kunt uitproberen voor je beslist welke je wilt aanschaffen. Er zijn professionals die je helpen je houding en je slag te verbeteren. Met behulp van de data die iedere slag oplevert en videobeelden berekenen ze welke club, schoen en zelfs welk type balletje het beste past bij ‘jouw’ slag. Zo heeft iedere afdeling iets toegevoegd dat je niet achter je laptop kan doen.

Branding by light
De malls zijn shop-in-shop. Het oogt rustig. Later bedenk ik me pas dat ik dat wellicht zo ervaar doordat er geen instore communicatie is die aandacht vraagt. Nergens 행동( AKTIE) of 할인 (KORTING)... Wat me direct opvalt is dat er veel aandacht is voor de verlichting; elk merk lijkt wel een lichtplan te hebben, want daarin is veel variatie. De medewerkers zijn goed getraind, spreken vrijwel allemaal Engels en zijn passief agressief. Ze houden je goed in de gaten en laten je met rust, maar zodra je ze iets vraagt pakken ze je helemaal in.

Piepkleine huisjes
Gelukkig heb ik ook mensen ontmoet die ervoor gestudeerd hebben. Zoals Yvan van Dam, Global Strategist van Samsung. Hij werkt op het hoofdkantoor in Gangnam en woont in een chique wijk van Seoul. Zijn eerste, nogal ontnuchterende verklaring is: ‘Het is helemaal waar dat beleving toevoegen aan het winkelen de (enige) toekomst voor retail is, maar vergeet niet dat Koreanen meestal in piepkleine appartementjes wonen waar opa en oma dominant aanwezig zijn. Ze hebben dus niet zoveel aanmoediging nodig om de deur uit te gaan.’

We zullen er in Nederland dus nóg harder aan moeten trekken om ze vanachter hun eigen spelcomputer naar de winkel te krijgen.

Retailreis?
In mijn korte bezoek heb ik razend veel geleerd en gezien, maar om de echte geheimen te ontrafelen denk ik dat ik terug moet, misschien samen met wat meer retailers? Ik overweeg om een retail-reis te organiseren, als er collega’s of retailers interesse hebben, bel!

Hoe is dat, een officiële handelsmissie?
Het is een achtbaan. Het is van alles veel, behalve slaap. Geweldig! In de maanden voordat je gaat heb je regelmatig contact met de ambassade in Seoul en met het ministerie van Economische zaken in Den Haag. De ambassade probeert scherp te krijgen wat je ervan verwacht en welke mensen je in Korea wilt spreken. Mijn ‘elevatorpitch’ was dat ik kansen zie voor Koreaanse retail-formules die Europa willen veroveren. Er is ruimte genoeg in onze winkelstraten en de Nederlander is nieuwsgierig. Mijn aanbod: ik kan daarbij helpen.

De organisatie doen ze gezamenlijk en tot in de perfectie. Het programma is intensief, elk kwartier is ingevuld, van 7.30 tot 0.00. Ik heb me er een dagdeel aan onttrokken omdat ik de shopping malls wilde zien. Drie officiële diners met toespraken zijn niet echt mijn ding, toch heb ik ervan genoten. Het tafelgezelschap was namelijk elke keer inspirerend en interessant.


Zonder dit speldje kwam je niet langs de beveiliging.

Voorbereiden
Een week of wat voor de missie was er een bijeenkomst georganiseerd door de FME/VNO, formeel de voorzitter van deze missie. Daar kregen we informatie over het programma en de rituelen rond het zaken doen met Koreanen. Buigen, als je al een hand geeft, geef er dan meteen maar twee, dat soort zaken. Koreanen zijn dol op cadeautjes. En visitekaartjes zijn belangrijk. Aangeven en aanpakken: altijd met twee handen. Dat bracht ons ertoe om een kleine oplage Koreaanse visitekaartjes inclusief usb-stick te laten maken. Hoe simpel het ook klinkt, er werd bijna om gevochten!


De ingang van Lotte shopping: muren én plafond bestaan uit schermen die in jouw tempo ‘meelopen’ en je verleiden.

Samual Park
Het aantal afspraken dat de ambassade voor me had gemaakt was indrukwekkend. Van de acht gesprekken die ik heb kunnen voeren binnen de daarvoor gereserveerde tijd waren er maar liefst zes met iemand die Park heette. Ik had geleerd dat bij Koreanen alles begint met een relatie, pas als het vertrouwen er is kan je heel voorzichtig over zaken beginnen. Met veel Parken heb ik geprobeerd een vervolgafspraak te maken, dat lukte goed. Wat niet betekent dat het ook wordt opgevolgd, de beleefdheid vraagt er immers om liever geen ‘nee’ te zegen.

Later blijkt in een aantal gevallen de interesse oprecht; inmiddels mailen we heel wat af met elkaar. Eén Park zei na een paar minuten: ‘We are going to do business, I like you and I like your story!‘ Dat paste niet bij het beeld dat me zo zorgvuldig was ingeprent. Samual moest erom lachen; hij snapte dat ik aan zijn directheid moest wennen. Maar hij had gestudeerd in Los Angeles en gewerkt in Australië, dus kende onze manieren goed. We waren meteen vrienden, soms werkt dat zo, ook in Korea.


Golf drivingrange op uitbouw van een shopping-mall

Rutte
Ik ben er diep onder de indruk geraakt van onze premier. Mark Rutte (nee, ik heb zijn kleur niet) is de beste vertegenwoordiger die Nederland zich maar kan wensen. Zijn energie, charme en positieve kijk op het leven zijn aantrekkelijk en onstuitbaar. Zijn programma is gedurende de missie zó intensief dat ik (toch ook wel bekend om mijn energie) na een dag zou zijn afgevoerd.

Van Dam
Staatssecretaris Martijn van Dam gaf mij de indruk dat het van hem best wel een tandje minder had gemogen. De benaderbaarheid, oprechte belangstelling en hartelijkheid van Rutte wierp een forse schaduw over de vast bekwame Van Dam.

Hiddink
In Korea is hiërarchie erg belangrijk. Je functie en leeftijd doen ertoe. Natuurlijk zit in onze ogen Rutte op de top van de apenrots, maar daar denken de Koreanen toch echt anders over. Een aantal Nederlandse CEO’s ging samen met de kabinetsleden per bus (met escorte) op weg naar het hoofdkantoor van Samsung. Hiddink sliep in een ander hotel dat niet helemaal op de route naar Samsung lag, dus reden ze een blokje om. Hiddink liet de delegatie een kwartier wachten en stapte toen in een limousine die vóór de bus ging rijden. Baas boven baas dus.

Mijn tip: houd in de gaten. Mocht er ooit weer een komen waarin aandacht is voor onze industrie, ga mee!


Vanaf het vliegveld naar het centrum is ongeveer een uur rijden. Mooier dan op deze foto wordt het landschap niet. 20 miljoen inwoners wonen in beton. Bijna geen boom gezien. 

Zuid Korea

3x zoveel inwoners als Nederland, ook in oppervlakte 3x zo groot als Nederland.

Op één na grootse handelspartner van Nederland in Azië. China is .

# 1 van de wereld als het gaat om het aantal plastisch chirurgische ingrepen, zowel bij vrouwen als bij mannen.

van de wereld met het hoogste percentage zelfdoding.

Schoonste bronwater van Azië.

Omringt door Japan, China en Noord-Korea. Met alle drie de buren zijn de verhoudingen moeizaam.

Kinderen zijn ‘heilig’, ze worden verwend, niets is goed genoeg.

Er staat gevangenisstraf op overspel.

Je bloedtype maakt onderdeel uit van je cv en het is ook een belangrijk criterium bij je datingprofiel.

De helft van de bevolking heeft één van deze achternamen: Kim, Lee, Park of Choi)

in de wereld qua hard-liquor volume per inwoner

Een Zuid- Koreaan is 1 jaar bij geboorte.

Maar 3% heeft overgewicht (in NL 45%).

Het meest ‘connected’ land ter wereld met het snelste draadloze internet.

Honden zijn zeer populair, vooral als gerecht.

Nergens in de wereld wordt de creditcard zo veel gebruikt met 130 transacties per persoon per jaar (in de USA zijn dat er nog geen 80).

10 miljoen inwoners in Seoul, met nog eens 10 miljoen in de buitensteden.

Eerdere bijdragen staan  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie