#lekkersociaal 26: Over de return van de chatbot, geofilters op Snapchat en emoties in Messenger

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over de flexibiliteit van Youtube, een vernieuwingsslag van Facebook en een nieuwe manier van video’s kijken met Uptime.

Easy peasy geofilters maken
Stel: je hebt een super speciale gelegenheid die je volledig vast wil leggen via Snapchat. Dan moet je natuurlijk wel je eigen geofilter hebben om dit moment nóg specialer te maken. Dat is vanaf nu heel makkelijk! In februari van dit jaar introduceerde Snapchat al een manier om op maat gemaakte geofilters te creëren, maar nu wordt dit nog net even wat laagdrempeligger. Snapchat gebruikers kunnen direct in de app filters aanpassen en ter goedkeuring indienen, terwijl dit hiervoor via de studio website moest. Deze functie is voor nu alleen beschikbaar in de US, maar wordt waarschijnlijk binnenkort uitgerold naar andere landen.

Straks zelf aan de slag met geofilters? Je kunt de optie vinden in je settings, onder een item in het menu dat “On-Demand Geofilters” heet. Hier kun je kiezen uit templates, en deze customizen met bitmoji’s, tekst en de sticker bibliotheek van Snapchat. Hierin kun je aangeven waar en wanneer je wilt dat je filter beschikbaar is, en je stuurt je design zo naar Snapchat! Kind kan de was doen, of in dit geval: kind kan de geofilter doen.

Kijken kijken niet kopen
Ooit een filmpje gestuurd naar je vrienden waar je zo enthousiast over was dat je niet kon wachten tot zij hem ook bekeken, maar waar je vervolgens nooit meer iets over hoorde? Youtube’s nieuwe app Uptime is hier de perfecte oplossing voor. De app, waarin je video’s met vrienden kunt bekijken terwijl je reageert en comment, bestond al sinds maart maar is nu voor iedereen beschikbaar. In de app kun je dus samen video’s bekijken en versturen, maar je kunt ook later inschakelen waarbij je de reacties te zien krijgt die je vrienden daarvoor hebben geplaatst. Dit geeft Uptime een levendig en interactief gevoel, zelfs wanneer je in je eentje video’s zit te kijken.

Dus geen zin om de deur uit te gaan, maar wil je wel lekker even in samen met je vrienden lachen om homevideo’s? Dan wordt Uptime je nieuwe go-to.

Spice up your videochat
Vind jij videochatten ook altijd maar zo saai? Wij ook niet, maar Facebook heeft wél een manier geïntroduceerd om videochatten leuker te maken. In hun videochat in Messenger kun je vanaf nu een van de Facebook reactie-emoji’s toevoegen in het videochatscherm. Daarnaast zijn er geanimeerde effecten beschikbaar zoals vallende hartjes en sterren die op jouw bewegingen reageren. Ook zijn er stylistische filters waarmee je je video andere kleurtinten of belichten kunt geven. Deze kun je previewen voordat je ze toepast op je chat, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken. De update is vooral gericht op de jongere gebruikers van Facebook, om hen in een wereld van filters en augmented reality masks aan te spreken op deze interesses.

 Flexibility is key
Youtube gaat haar mobiele app een flinke update geven, en daar wordt jij vast blij van. De belangrijkste nieuwe feature is namelijk dat de player zich gaat aanpassen aan het formaat video dat je aan het kijken bent, in plaats van jouw video in het standaard formaat te proppen. Zoals ze het zelf mooi zeggen: 
“Who cares if they’re vertical or horizontal? Shot on a mobile phone or DSLR? Square, 4:3 or 16:9?”

De player zal zich dus zelf aanpassen op het formaat video dat je aan het kijken bent, of deze nu vertical, horizontaal of vierkant is. Ook gaat Youtube een messaging functie integreren in de app, waarmee je bijvoorbeeld direct video’s kan delen en hierop kunt reageren binnen Youtube, en niet de video via Whatsapp of Messenger hoeft te delen. Zouden ze hierin geinspireerd zijn door hun eigen nieuwe app Uptime? Klinkt wel heel bekend namelijk.

Yes! Weer chatbots
Dat de rest van de wereld chatbots niet super boeiend of functioneel vindt, maakt Facebook helemaal niks uit. Vandaag lanceren ze Discover, een hub binnen Messenger om chatbots te ontdekken en mee te interacteren. Facebook brengt het als een mogelijkheid voor mensen om op een efficiëntere manier met bedrijven en merken te communiceren. In de functie kun je door verschillende categorieën van bots (ja, echt) heen scrollen om zo te kijken met welke robot je nu weer lekker kunt chatten. Vorig jaar heeft Facebook ons de chatbots al proberen te verkopen, maar dat werktte niet helemaal omdat de bots compleet zinloze antwoorden gaven. Maar gelukkig zijn ze weer terug!

Dit was alweer de #lekkersociaal van deze week, maak er wat moois van!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie