Marketing Technology

#lekkersociaal #40: Over schimmige verkopen op Facebook en slimme bots

Blauw Gras, blogger | 6 oktober 2016, 12:35

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over een nieuwe bedreiging voor Marktplaats, slimme social-bots van KLM en veel meer!

Marktplaats en Speurders krijgen concurrentie, en niet van de eerste de beste maar Facebook. Je kan sinds dinsdag je spullen te koop zetten op je Facebookpagina. Niet helemaal nieuw, want binnen groepen kon je dat al eerder doen. Maar blijkbaar werkte dit zo goed dat Facebook de functie heeft uitgebreid. De super originele naam van de functie is Marketplace en het is vrij makkelijk te gebruiken. Je maakt een foto van bijvoorbeeld de tafel van je oma, hangt er een prijs aan, plaatst hem in een categorie, geeft je locatie aan en klaar! Het contact tussen koper en verkoper verloopt via Facebook Messenger. Uiteraard.

De functie ging in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Australië al van start, maar daar verliep het niet helemaal volgens plan. Binnen een dag begonnen Facebookgebruikers Marketplace al te gebruiken voor het verkopen van illegale producten. Zo werden drugs, wapens en zelfs lichaamsdelen te koop gezet. Ai… Mary Ku, baas van de product management tak van Facebook, heeft haar excuses al aangeboden. 'We werken er hard aan om dit probleem op te lossen en monitoren, identificeren en verwijderen producten voordat we meer mensen toegang geven tot Marketplace.' Geen tweedehands Colt M1911 Kaliber .45 Model 191 voor de Nederlanders dus. 



Vliegensvlugge antwoorden

KLM is een pilot gestart waarbij ze gebruik maken van kunstmatige intelligentie. En dan hebben we het niet over robots als piloten, no worries. Ze gebruiken de Artificial Intelligence (AI) wetenschap voor de klantenservicetool. KLM staat bekend om haar persoonlijke benadering op social media. Maar met 100 duizend meldingen per week wordt dat steeds lastiger.

De door DigitalGenius geïntegreerde tool is een ondersteuning voor de social media service agenten bij de KLM. Het is voorzien van 60 duizend vragen en bijbehorende antwoorden. Even ter illustratie: wanneer er een vraag gesteld wordt geeft de tool daar een gepast antwoord voor. De social media service agent hoeft dan alleen nog kleine aanpassingen te maken om het bericht persoonlijk te maken. Deze aanpassingen worden ook onthouden zodat het programma steeds slimmer blijft worden. KLM hoopt hiermee de groei van het aantal vragen bij te kunnen houden zonder de persoonlijke band te breken. Want zeg nou zelf, hoe slim een computer ook is, humor blijft toch echt iets menselijks. 



 

Hoe weet Facebook dat nou weer?

Het is bij velen wel bekend dat Facebook erg veel van ons weet. Alles wat we liken, sharen en commenten, wordt opgeslagen en onthouden. Deze informatie wordt weer gebruikt om gerichter te kunnen adverteren, en daar valt natuurlijk wel een zakcentje mee te verdienen. Als je dacht dat je buiten Facebook veilig bent, heb je het mis want ook op WhatsApp en Instagram wordt je in de gaten gehouden.

Om een beeld te krijgen van wat Facebook allemaal over ons weet, heeft de onderzoeksjournalistieke website ProPublica een speciale tool ontwikkeld. De tool zegt niet precies wat Facebook over je weet, dit weet namelijk niemand behalve Facebook zelf. Wel geeft ProPublica een indicatie. Wij hebben ‘m getest en de uitkomsten zijn best kloppend. Je kan de tool downloaden op de ProPublica website en in je browser installeren. Sommige suggesties zijn logisch maar wie weet zit er iets tussen wat je niet eens van jezelf wist…



 

Better safe than sorry

KLM is niet de enige die investeert in slimme software. Vrijdag is de Belgische ministerraad akkoord gegaan met de aankoop van een zoekrobot. Deze zoekrobot wordt ingezet op social media om terreurdreigingen en radicalisering op te sporen. Tot nu toe gebeurt dit handmatig, dus deze software is een hele stap vooruit! Binnen twee jaar is de software beschikbaar voor de Belgische militaire inlichtingendienst, de federale politie en de Belgische geheime dienst. Na de aanslagen in Parijs en Brussel is de investering van 22 miljoen zeker de moeite waard!

Nieuw is niet altijd beter

Facebook heeft maandag een lite-versie van de Facebook Messenger-app uitgebracht. De app kan hierdoor ook gedownload worden op smartphones met minder opslag, geheugen en prestaties. Voor nu is de app alleen beschikbaar in Kenia, Maleisië, Sri Lanka, Tunesië en Venezuela. In deze landen is het nog niet vanzelfsprekend dat je de nieuwste en snelste telefoons hebt. Facebook wil hiermee zorgen dat meer mensen gebruik kunnen maken van de app. Of de app ooit in Nederland beschikbaar zal zijn is niet bekend, maar wij zeggen doen, dan hebben we meer ruimte voor foto’s en filmpjes
 


 

#TBT

Geen nieuw nieuws maar goed nieuws. In vorige blogs hebben wij al verteld over Twitter Moments en Tekenen op WhatsApp foto’s. En nu is het realiteit! Creëer dus snel je eigen moment op Twitter en download de nieuwe WhatsApp versie om lekker te dooddelen in je foto’s!

Zo, je bent nu weer op de hoogte van de laatste nieuwtje en denk erom, geen gekke dingen doen dit weekend, Facebook is watching you!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes


 

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Facebook Messenger Marktplaats

Meer in channel Marketing Technology
Meer in channel MobileMarketing.nl
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs