#lekkersociaal: de wekelijkse social media update

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het over geld verdienen op Facebook, video’s ontdekken op Instagram en meer!

Bellen met je hele vriendengroep... tegelijk
Eén ding is duidelijk. Mark zit absoluut niet stil. Er is namelijk weer Facebook-nieuws. Vorige week bespraken we dat Facebook Messenger alles wordt wat je nodig hebt. En dat blijkt maar weer. De chatdienst bevat voortaan namelijk een ondersteuning voor . De mogelijkheid voor audiochats was er al. Maar dit was beperkt tot maximaal 2 personen. Dat is nu verleden tijd! Wil je met je moeder, oma én favoriete tante tegelijk bellen, of met je hele vriendengroep? Dat kan! Maar hoe? Dit gaat vanuit een chatgroep. Hierin verschijnt een nieuw bel-icoon. In een lijst staat dan wie er allemaal hebben opgenomen. Handig toch? De nieuwe functie wordt wereldwijd geleidelijk uitgerold. Als het goed is moet na vandaag alles het doen. Wij gaan het testen! 

Facebook Messenger verdwijnt van mobiele website
Na het leuke nieuws hierboven hebben we ook iets minder leuk nieuws over . Althans, voor de mensen die graag de mobiele website van Facebook gebruiken. De mogelijkheid om privéberichten te versturen op de mobiele website van het populaire platform lijkt te verdwijnen. Facebook wil graag dat iedereen gebruik maakt van de officiële Facebook Messenger-app. En hier is Facebook al jaren mee bezig. Vanaf 2014 is het al niet meer mogelijk om in de Facebook-app gebruik te maken van Facebook Messenger. De Messenger-button is slechts een snelkoppeling naar de losse app. Maar dit is ook niet meer voor lang. Facebook Live krijgt namelijk een prominente plek in de menubalk. Drie keer raden welke button hier plaats voor moet maken.

Geld verdienen op Facebook
En er is meer Facebook-nieuws. Facebook is hard bezig om ‘een echte wereld’ te maken van het online platform. En in de ‘echte wereld’ werken we, verdienen we geld en krijgen we zo af en toe zelfs een fooitje. Nu overweegt Facebook gebruikers de mogelijkheid te geven geld te verdienen met een . In zo’n fooienpot kunnen andere mensen een donatie achterlaten. Dus misschien laten jouw vrienden in de toekomst wel wat achter bij één van jouw super-te-gekke foto’s en video’s op je pagina. Máár Mark en zijn team hebben zitten brainstormen. Zo overweegt het platform ook de mogelijkheid om gebruikers te linken aan sponsoren, en gebruikers de kans te bieden om een deel van de advertentie-inkomsten te ontvangen met hun posts. Dit zal waarschijnlijk alleen mogelijk zijn voor geverifieerde gebruikers. Op dit moment zijn het slechts nog overwegingen. Wij wachten geduldig af.

Ontdek nieuwe video’s op Instagram
Dat zich meer wil gaan richten op videocontent werd al duidelijk toen zij aankondigden dat gebruikers filmpjes van een minuut kunnen uploaden. Maar nu voegt de app ook videokanalen aan de Explore-modus van de app toe. De reden hiervoor? Het moet voor gebruikers makkelijker worden om nieuwe video’s te ontdekken. Dus je krijgt nu meer video’s te zien dan de oude vertrouwde kattenfilmpjes die je gewend bent. Zal dit een goedmakertje zijn voor de tijdlijn verandering waar zo veel kritiek op was? We weten het niet. Wat we wel weten is dat er een gepersonaliseerd kanaal met video’s komt. Deze video’s raadt Instagram aan op basis van video’s en foto’s die eerder zijn bekeken. Ook komen er ‘featured-kanalen’ waarin populaire video’s worden weergeven. Als je het liever bij de kattenfilmpjes houdt kan dat ook. Je kunt namelijk aanvinken dat je minder videokanalen wilt zien. De functie wordt uitgerold voor gebruikers in de Verenigde Staten en wordt binnenkort ook wereldwijd beschikbaar. 

De Beste Social Awards nóg populairder
Dit jaar zijn er veel uitzendingen voor . Het aantal is zelfs verdubbeld. Op dit moment hebben al 90 organisaties of personen posts en campagnes ingestuurd voor ruim 150 merken. Wat opvalt is dat er naast video’s en berichten op Facebook en Twitter en nu ook veel Snapchat- en Whatsapp-campagnes, 360 graden-video’s en Periscope en Instagram cases worden ingestuurd. De meest populaire categorieën zijn ‘Beste Inhaker’ en ‘Beste Campagne’. Weet jij nog wat de van vorig jaar waren? Wij willen je wel even herinneren. De ‘Beste Inhaker’ kwam van Centraal Beheer Achmea. Dit was een inhaker op Koningsdag. Wij zijn benieuwd wie er volgende week met een nóg betere inhaker komt!

Zo, je bent weer helemaal op de hoogte van het laatste social media nieuws. Wij gaan alvast een plannetje bedenken hoe we die fooienpot binnenkort kunnen inzetten voor een extra zakcentje.

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie