Likeable content is een vaag begrip

Wat houdt likeable content op social media precies in?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als er over social media wordt gesproken wordt er vaak enthousiast verteld over ‘het creëren van likeable content’. Het lijkt in veel gesprekken zelfs op ‘the holy grail’, het uiteindelijke doel die zakelijke social media gebruikers voor ogen hebben. 

Creëer likeable content

Tja, wat moeten we hier nu van zeggen? Likeable content wil zeggen dat je interessante content moet delen voor jouw volgers. Amuserend en informerend. In mijn ogen zie ik een lief katje die zichzelf graag laat aaien door de menigte, hoe meer hoe beter. Om erachter te komen wat interessante content is zul je eerst goed uit moeten zoeken waar je doelgroep geïnteresseerd in is, en wat er actueel speelt. Er bestaat (helaas) geen voorbeeldsheet van de perfecte post, al wordt dat af en toe wel zo gesuggereerd.

Veel marketeers spelen met de woorden consistent en relevant. Beide vage woorden voor betekenissen die eigenlijk niets meer zeggen als ‘plaats regelmatig content’ en ‘plaats content voor de doelgroep’. Ook mijn buurvrouw die nog steeds aan het jammeren is om het stoppen van Hyves en het verliezen van al haar ‘hartsvriendinnen’ zal begrijpen dat je iets moet plaatsen waar je doelgroep van houd. Ja duuh! Het is uiteindelijk gewoon heel belangrijk om bij de kern te blijven en de identiteit van het bedrijf in stand te houden. 

Elk social media kanaal verdient een . En elke doelgroep bereik je beter als je de content specifiek richt op deze personen. Elke doelgroep heeft namelijk andere behoeftes en interesses. Het is dus helemaal niet logisch dat de Social media goeroes telkens schrijven over tips om jouw posts naar een hoger niveau te tillen, meer interactie te creëren of de band met je volgers te vergroten.

Daarom nu voor jou, eerlijk en oprecht, de stappen die je moet doornemen voordat je aan social media branding begint.

  • Wie is jouw doelgroep?

Jouw doelgroep wil je natuurlijk bereiken. De waarde van relevante volgers is enorm. Liever 1 volger met waarde dan 100 zonder.

  • Begrijp jij jouw doelgroep?

Kijk in de ogen van jouw beoogde doelgroep. Wat vinden zij leuk? Wat is er actueel? Door jezelf in te leven in jouw doelgroep krijg je een beter beeld van wat zij leuk vinden.

  • Wanneer is jouw doelgroep actief?

Je ziet waarschijnlijk wel eens posts of afbeeldingen langskomen met als titel ‘de beste tijden om op social media te posten’. Geloof me als ik zeg dat die er niet zijn! Wanneer Apple roept dat de Iphone 6 uitkomt zullen miljoenen mensen de Iphone preorderen. Wanneer al die infographics melden dat je het beste op maandag tussen 12-2 kan posten zal ineens iedereen op deze tijd gaan posten. Ondertussen is de tijdlijn op andere tijden een stuk rustiger en zal jouw post daar veel sneller ‘gezien’ worden. En trouwens, jouw doelgroep is weer anders dan die van iemand anders. Kijk wanneer jouw doelgroep actief is, daar kan die infographic niks over zeggen.

  • Verander jij jouw strategie wel eens?

Als jij al jaren dezelfde strategie hanteert kun je niet makkelijk zeggen of die strategie de juiste is. Daarom: Deel eens op andere tijden en deel eens een plaatje in plaats van een video. Het is belangrijk om continue naar de beste oplossing te zoeken. En vallen de resultaten tegen? Geen zorgen, dan ga je gewoon terug naar de oude strategie.

Conclusie

Ik hoop dat ook de gevestigde social media marketeer met een schuin oog deze content heeft meegelezen. Want stiekem kan er bij het gros van de ‘professionele’ social media kanalen van Nederlandse bedrijven nog veel worden verbeterd. Content is koning, en dat zal het zeker blijven. Maar creativiteit is koningin en is een must om succesvol te zijn. Likeable content is slechts een vaag begrip waar geen pijl op te trekken is en helaas blijven te veel bedrijven hangen in de oude vertrouwde strategie. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie