MAGNA: minder kijkers Tour, NOS: marktaandeel juist gestegen

Magna maakte een analyse van de kijkcijfers van de eerste week Tour de France met de live uitzendingen, de Avondetappe en Tour du Jour.

Of het nou ligt aan het ontbreken van de blikvanger Tom Dumoulin, de matige prestaties van de Nederlanders die wel in Frankrijk zijn, de vele saaie sprintetappes of het mooie weer, feit is dat er een stuk minder goed wordt gekeken naar het grootste wielerevenement dan de afgelopen jaren.

In 2016 schakelden er gemiddeld 731.000 mensen in voor het live etappeverslag, dit jaar zijn dat er tot nu toe 616.000. Het kijkgedrag was de laatste jaren behoorlijk stabiel met gemiddeld ruim 700.000 kijkers dus wellicht volgt nog een herstel. Het merendeel van de bergetappes en de finale op de Champs Elysees, die beide altijd goed bekeken worden, moeten tenslotte nog komen.

Een opvallende uitschieter was de Tour in 2015 met meer dan een miljoen kijkers. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben gehad met het feit dat de start dat jaar in Utrecht plaatsvond en er twee etappes op Nederlands grondgebied werden gereden.

De Avondetappe wint van Tour du Jour

Gelukkig kunnen we ook weer genieten van de strijd tussen de dagelijkse praatprogramma’s, de Avondetappe op NPO1 en, terug na een jaar afwezigheid, Tour Du Jour op RTL7. Zoals gebruikelijk is de NOS de (voorlopige) winnaar waarbij opvalt dat Wilfred Genee dit jaar vanuit Breda met amper 200.000 klijkers wel erg ver achterblijft bij Dione de Graaff en Herman van der Zandt die, rechtstreeks uit Frankrijk, net het miljoen niet aantikken.

De Avondetappe heeft duidelijk een heel trouw kijkerspubliek, want de cijfers zijn bijzonder stabiel. Alleen in 2015, het jaar nadat Mart Smeets afscheid nam en het programma Studio Tour heette was er een behoorlijke dip.

Op basis van deze cijfers blijkt dat de belangstelling voor de Tour nog steeds groot is, al dalen de kijkersaantallen van de live etappeverslagen. Maar we kunnen ook concluderen dat het Tourpubliek behoorlijk vergrijst. Bij de Avondetappe is bijna de helft van de kijkers 65 jaar of ouder, terwijl slechts 8 procent jonger is dan 35 jaar. Tour du Jour doet het wat dat betreft iets beter maar het aandeel 50-plussers is ook hier met 60 procent heel hoog.

Tekst: Hans Deenen – Senior AV Consultant MAGNA

Het artikel staat ook hier

Bron: SKO

NOS: juist meer kijkers in eerste negen dagen dan vorig jaar

De Tour de France trekt tot nu toe juist meer kijkers dan vorig jaar, meldt de NOS in een persbericht naar aanleiding van het MAGNA-artikel. Gemiddeld zaten in de eerste week tijdens de live etappes 656.000 wielerfans voor de buis, tegen 623.000 vorig jaar. Het marktaandeel, ofwel het deel van de tv-kijkers dat heeft afgestemd op de Tour-etappes, is zelfs gestegen van 34,9 tot 38 procent.

'Voor deze cijfers zijn de eerste negen dagen van beide edities met elkaar vergeleken. Berichten in de media, als zou de Tour dit jaar juist minder populair zijn, zijn gebaseerd op een verkeerde vergelijking: de resultaten van de eerste negen dagen van dit jaar worden vergeleken met die van de gehele Tour van vorig jaar. Dat terwijl de ervaring leert dat de kijkcijfers van de Tour toenemen naarmate de finish in Parijs dichterbij komt.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie