Creatie & Campagnes

McDagobert

Lodewijk van der Peet, blogger | 6 juni 2017, 20:01

Er is niets tropisch aan een hamburger met cola en friet,

Geld én goede smaak blijft toch beetje een witte tijger. Je weet dat het bestaat, maar komt het zeer zelden tegen. Tja, smaak is nu eenmaal niet te koop, je kunt er hooguit over twisten.

En te twisten valt er genoeg. Zeker nu de marketingbudgetten weer als water uit de kraan lopen, zoals bij McDonald's. Dat heeft een budget wat een vast percentage is van de omzet. In de crisis werd er vast meer gesnackt dan gedineerd, dus rinkelde de kassa van die calorieëndealer als nooit tevoren. Ik hoorde laatst dat Nederland door de fastfoodmultinational als groeimarkt is bestempeld. Of dat betekent dat de gemiddelde klant groeit of er meer klanten komen, is me niet helemaal duidelijk.

Sky high
Enfin, de budgetten bij die burgerbakkers zijn sky-high. Wat zullen we er eens mee doen?

Tijdens een van de vele brainstorms moet er een volgevreten malloot geweest zijn die riep: 'We bouwen een tropisch eiland, middenin Nederland!' Zo disruptief wordt het zelfs op industrieterrein De Schinkel zelden opgediend. Er is niets tropisch aan een hamburger met cola en friet, of zouden ze er tijdelijk een schijfje ananas in duwen zodat het he-le-maal klopt? Zover ik kan nagaan; Non, niets van dat alles.

De inmiddels gepromoveerde malloot vraagt zijn verbouwereerde hulpjes om er nog wat dure grappen bij te bedenken (een prachtige, peperdure website, een zwemkampioen inhuren om het eiland te openen, et  cetera. En zo monteert het bureau gouden kranen in het vetpakhuis van McDagobert. Maar zo ben je wel lekker snel van je overtollige budget af.

Over de auteur

Lodewijk van der Peet
Managing director BeyenMeyer Lees meer over Lodewijk van der Peet

Reacties op dit artikel (4)

Comment author avatar
Avatar

Roos

(7 juni 2017, 8:13)
Lodewijk is gewoon niet zo van fastfood en kraakt de ideen liever af. Zo ook over de campagne van de FEBO 'frikandellenlul' Zullen we anders samen naar het eiland, dan klets ik er graag met je verder over..
Avatar

Mark Weijkamp

(7 juni 2017, 10:07)
Zo zo, krachtvoer en spierballentaal! Scoort dat nou? Anyway, ik stelde mij ook de vraag bij het zien van de campagne. Hoewel ik niet gelijk de link had gelegd laat het wel ruimte voor discussie waarbij deze prima in het voordeel van de door jou weinig geprezen "malloot" zou kunnen uitvallen.
Avatar

Steve

(7 juni 2017, 11:26)
De doelstelling van de creatieven is nu eenmaal niet: een flinke verhoging van de omzet van McDonald's. De doelstelling is: het winnen van een Lion, een lamp, of welke andere award dan ook. De cijfermatige onderbouwing verzinnen ze er later wel bij. Bovendien straalt zo'n mooie prijs ook op de opdrachtgever af. Bij zowel de betrokkenen vanuit het bureau als vanuit de opdrachtgever geldt: what's in it for me. De grotere belangen van McDonald's zijn daaraan ondergeschikt.
Avatar

GuessWho

(9 juni 2017, 15:32)
Ieder z'n mening. De blog is m.i. wat ver gezocht. Het campagnethema is 'Always Open for Good Times' en daar past het eiland bij. Het is open voor een selecte groep die Good Times zullen beleven op McD Isle. Bovendien zie ik McD ook in breder opzicht als een plek waar je bijv. na een avond stappen nog naartoe gaat (Always Open) voor'n gezellige afsluiter. En, menig ouder met jonge kinderen zal McD associëren met een glimlach vanwege de Good Times die hun kids daar beleven dankzij bijv. een gratis Minion bij een Happy Meal.

Gerelateerde items Lodewijk Van Der Peet

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs