Minder Facebookbereik voor uitgevers. Maar is dat erg?

Titels moeten minder focussen op 'distribution' en meer op het worden van de 'destination'.

door Gonnie Spijkstra

Facebook werkt continu aan het verbeteren van de newsfeed. Er is nu eenmaal teveel informatie, en mensen krijgen niet meer tijd, dus de concurrentie om op te timeline terecht te komen is enorm. De  moet ervoor zorgen dat je meer updates van vrienden en familie te zien krijgt.

En dat is logisch, want mensen willen met mensen praten, niet met merken. (Mensen die mijn -verhaal kennen, denken er nu meteen achteraan: &;Behalve als ze een klacht hebben&;.) Facebook waarschuwt nu ook expliciet uitgevers dat ze rekening moeten houden met een dalend bereik. 

Fuck die Facebookpagina
En wat nu? Twee jaar geleden riep ik al:  Focus op je eigen contentplatform en laat je bezoekers artikelen delen. Aan het bereik van shares van bezoekers zal Facebook niet snel iets veranderen, omdat mensen altijd zullen blijven reageren op mensen. En hoewel er op een zwemdiploma natuurlijk meer likes en comments zullen komen dan op een link naar een nieuwsbericht, is die laatste categorie nog altijd erg belangrijk voor Facebook, omdat het aandeel hiervan alleen maar stijgt. 

Vliegwieleffect
Focus dus op shares van bezoekers. En het mooie is, met wat kleine tweaks kun je zorgen voor heel veel meer social bereik en verkeer. De social funnel hiervoor is als volgt: Publisher power * Shareability * Friends * Clickrate. Met de juiste sharebuttons (S) en met betere metatags en social titels in het CMS (C) bereik je al een enorme groei. 

Dit werkt als volgt:
Pp    een artikel heeft 1.000 unique pageviews
S      1% van de bezoekers deelt het artikel
Fr     deze bezoekers hebben elk 100 vrienden
C      5% van deze vrienden klikken op de link
= 50 nieuwe pageviews op het artikel

 

En door het hefboomeffect kan de groei enorm hard gaan. Stel: je maakt de Shareability en de Clickrate twee keer zo goed, dan ga je van vijftig naar tweehonderd nieuwe pageviews. Stel: je maakt de S en de C nog een keer twee keer zo goed, dan ga je van tweehonderd naar maar liefst achthonderd nieuwe pageviews. Hoplakee, elke maand winst, zonder er iets voor te hoeven doen.

Destination in plaats van distribution
Voor shares heb je alleen wel direct verkeer nodig, de Publisher Power uit de formule. En dat is natuurlijk de conclusie van dit hele verhaal. Titels moeten minder vertrouwen op een model van &;distribution&;, maar focussen op het worden van de &;destination&;. Minder virals en copypastecontent, meer unieke, onmisbare verhalen die alleen zij kunnen maken. Waarvoor bezoekers de url intypen of de app openen, zich abonneren op de nieuwsbrief, eventueel gaan betalen. En die ze delen met en aanbevelen aan hun vrienden en familie.

‎Gonnie Spijkstra is werkzaam als product strategist bij Nine Connections. De blogbijdrage is ook gepubliceerd op LinkedIn Pulse.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie