Mobile app als HR-tool: Supermarkt Case

Mobile speelt een grote rol in het dagelijks leven van vrijwel iedereen, maar op de werkvloer kan er wat mij betreft nog meer terrein gewonnen worden. Zowel op het gebied van planning, kennisdeling, training, informatievoorziening en salarisadministratie. In dit artikel wil ik een scenario schetsen van de mogelijkheden van een Mobile APP als HR-tool in een supermarkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit eigen ervaring weet ik dat de planning in een grote organisatie een probleem kan zijn, zeker als er veel parttime medewerkers aanwezig zijn. Een gevolg hiervan is dat de planning vaak onjuist is doordat medewerkers met elkaar ruilen van werktijden, vrije dagen niet goed worden doorgegeven of door ziekte. In vele supermarkten wordt er gebruikt gemaakt van een zogenaamd kloksysteem, waarbij de medewerker moet in- en uitklokken om de precieze werktijden bij te houden. Deze tijden worden vervolgens handmatig in het uren-registratie systeem ingevuld; een ouderwetse en fraudegevoelige methode als je het mij vraagt. Daarnaast kun je je salarisstrook, bedrijfsinformatie, en trainingen online bekijken op een portal dat niet via mobiel toegankelijk is.

De vraag die ik mezelf dan stel is: Waarom zijn deze organisaties niet mobiel terwijl het gros van hun medewerkers jongeren zijn die 24/7 met hun smartphones connected zijn? Ik zie een wereld voor me waarbij de werknemers van supermarkten door middel van hun smartphones van informatie voorzien zijn met behulp van een HR-APP.

Op het moment dat de medewerker de supermarkt betreedt, vind er door middel van iBeacons een communicatie plaats waardoor de medewerker automatisch ingeklokt is. Thuis heeft de medewerker al een push-notificatie ontvangen met de belangrijkste aanbiedingen en informatie die van toepassing zijn op de dag dat hij moet werken. Vervolgens kan hij in de APP realtime zijn urenregistratie, salarisinformatie en de planning bekijken. Op het moment dat deze informatie niet klopt kan hij via de chatfunctie zijn manager contacten om deze informatie te rectificeren. Met de barcode-scanner kan de werknemer voorraad informatie bijhouden, producten bijbestellen of producten afschrijven als dit nodig is. Op deze manier kan de consument ook altijd van informatie voorzien worden. En is er een positieve ervaring voor zowel werkgever, werknemer als consument.

¹Dit artikel is geschreven op basis van persoonlijke ervaring in één specifieke supermarktketen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie