Mobile Marketing: Vergeet je medewerkers niet!

Communiceren met de mobiele werknemer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De marketing afdeling is bij de meeste bedrijven de eerste drijvende kracht geweest achter mobiele ontwikkelingen. Budget voor de eerste mobiele apps kwam meestal uit het “marketing potje”. Inmiddels zijn mobiele apps al lang geen vluchtige marketing tool meer maar worden ze ingezet voor langdurige klant binding.

De nieuwste groep “klanten” die bereikt kunnen en willen worden via hun mobiel zijn de medewerkers van je bedrijf. Nu Het Nieuwe Werken (HNW) zijn intreden heeft gedaan en organisaties steeds vaker een Bring Your Own Device (BYOD) regeling hebben, verwachten medewerkers ook meer gebruik te kunnen maken van hun mobiel op de werkvloer.

Een snel groeiende categorie in de app stores is dan ook die van de business apps. Apps die een medewerker in staat stellen om productiever te zijn via hun telefoon of tablet. Naast productiviteit verbeteren kunnen business apps ook gebruikt worden voor een betere communicatie binnen en binding met de organisatie. En laat dat nu net weer het speelveld zijn van de marketing afdeling!

Op dit moment gebruiken veel marketingafdelingen nog de nieuwsbrieven via e-mail of berichten op het intranet als tool om de werknemers op de hoogte te stellen van het organisatie nieuws. Nadeel hiervan is dat nieuwsbrieven niet heel actueel zijn omdat ze eerst verzameld en opgesteld moeten worden en nieuwsberichten op het intranet worden maar weinig gelezen.

Een mobiele app is dan een uitstekende tool om je werknemers te voorzien van het laatste nieuws. Ze zijn dit allang gewend van alle andere nieuws poortalen zoals de NOS, RTL of NU. Een app biedt daarnaast ook meer aansluiting met de gebruiksmomenten waarop mensen nieuws consumeren, te denken aan de “loze” momenten waneer iemand op de trein of de lift staat te wachten of ’s avonds op de bank. Nog een voordeel is het in kunnen zetten van push notificaties wanneer er een belangrijk bericht is zodat je zeker weet dat iedereen op de hoogte is. In een onderzoek van Responsys bleek dat marketeers een stijging van 50% zagen in het openen van een push notificatie in tegenstelling tot een e-mail. Je moet er dan wel voor zorgen dat gebruikers zelf in kunnen stellen waar ze wel en geen notificaties van willen ontvangen om te voorkomen dat ze de notificaties in zijn geheel uit zetten.

Nu veel organisaties apps hebben ontwikkeld om hun klanten te bedienen wordt het tijd om ook de medewerkers te voorzien van de oplossingen die zij goed kunnen gebruiken om effectiever te kunnen werken. Een nieuws app is dan een mooi begin.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie