Nederlandse kijker laat EK Voetbal links liggen

Het was een kleurloos EK Voetbal zonder Oranje, zo blijkt uit een analyse van de kijkcijfers door Magna Global.

Met de onverwachte winst van Portugal in de finale tegen Frankrijk kwam zondagavond een einde aan het Europees Kampioenschap in Frankrijk.

Het was het eerste Oranjeloze voetbaltoernooi sinds Louis van Gaal er niet in slaagde om ons naar het WK in Korea en Japan in 2002 te loodsen. Dit EK is niet onopgemerkt aan Nederland voorbij gegaan, maar de belangstelling voor de wedstrijden op tv was beduidend minder dan tijdens de vorige twee grote toernooien waar het Nederlands Elftal wél aanwezig was.

EK 2012
Het EK in 2012 in Oekraïne en Polen was voor Nederland een fiasco met drie nederlagen en een roemloze uitschakeling na de groepsfase. Desondanks keken er gemiddeld bijna 7,6 miljoen mensen van 6 jaar en ouder naar de wedstrijden van Oranje; de 2-1 nederlaag tegen Portugal werd met een kleine acht miljoen kijkers het best bekeken. Gemiddeld keken er over het gehele toernooi 3,189 miljoen mensen per wedstrijd.

WK 2014
Twee jaar later was het wereldkampioenschap in Brazilië waar het Oranje van Louis van Gaal tegen alle verwachtingen in wel succesvol was en als derde eindigde. De Nederlandse kijker was aanvankelijk wat sceptisch, want naar de openingswedstrijd tegen Spanje keken &;slechts&; 7,25 miljoen mensen. Maar als je wint heb je vrienden en de halve finale tegen Argentinië trok meer dan negen miljoen kijkers. Gemiddeld keken er naar de wedstrijden van Oranje ruim 7,8 miljoen mensen, over het gehele toernooi waren dat er iets meer dan drie miljoen per wedstrijd. Het tijdverschil met Zuid-Amerika zal voor een groot deel debet zijn geweest aan de daling ten opzichte van 2012.

Door het ontbreken van Nederlandse inbreng was het natuurlijk te verwachten dat het aantal kijkers bij het afgelopen EK lager zou liggen dan tijdens de voorgaande toernooien. De kater van de mislukte kwalificatie bleek echter zwaarder dan voorzien. Gemiddeld keken er nog geen 1,8 miljoen Nederlanders naar de EK-wedstrijden, een daling van maar liefst 45 procent vergeleken met vier jaar geleden.

Het defensieve voetbal, de uitbreiding naar 24 teams (met een fors aantal weinig aansprekende confrontaties) en een aantal wedstrijden in de middaguren zullen daar niet aan mee geholpen hebben. Het ontbreken van enige Oranjekoorts en het daaruit voortvloeiende gebrek aan EK-interesse lijkt echter toch de belangrijkste factor. De finales in 2012 en 2014, zonder Nederlandse inbreng, trokken respectievelijk ruim vijf en een kleine zes miljoen kijkers. Frankrijk en Portugal moesten het doen met 4,2 miljoen.

De finale was daarmee wel afgetekend de best bekeken wedstrijd van het toernooi met een half miljoen kijkers meer dan nummer twee, de halve finale tussen Frankrijk en Duitsland.


Bron: SKO

België
België was bij afwezigheid van Oranje voor veel Nederlanders het favoriete team tijdens dit EK. Dat blijkt ook de Top 10 van best bekeken wedstrijden waarin de Rode Duivels met drie wedstrijden vertegenwoordigd zijn, waaronder de poulewedstrijd tegen Italië. Helaas verhinderde de vroegtijdige uitschakeling van onze zuiderburen een hogere positie in de Top 10.

De minst bekeken wedstrijd werd op 22 juni in de poulefase gespeeld tussen IJsland en Oostenrijk. Slechts 164.000 mensen stemden daarvoor af op NPO 2, terwijl tegelijkertijd op NPO1 Hongarije en Portugal ruim 1,5 miljoen kijkers trokken.

Ster
Magna Global en Mediabrands stelden eerder al vast dat een toernooi zonder Oranje de Publieke Omroep en Ster . Het marktaandeel van Ster, dat tijdens deze evenementen normaliter een enorme boost krijgt, was dan ook beduidend lager dan tijdens de voorgaande toernooien. In de doelgroep 20-49 jaar was dit 25 procent lager dan tijdens het WK in 2014. Uiteraard zijn dit wel veel hogere cijfers dan tijdens een reguliere periode; tot aan de start van EK waren de aandelen van Ster in 2016 34,1 procent in 6+ en 24,1% in 20-49 jaar.

Tekst: Hans Deenen - Senior AV-Consultant Magna Global

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie