NRC en Mediahuis juist door cultuurverschillen sterke combinatie

Nederlanders lopen graag voorop en innoveren, Belgen zijn grondiger en doordachter. Wie het lukt om beide werelden in de praktijk te verenigen, heeft goud in handen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De van NRC Media door het Belgische Mediahuis is een feit, en dat is goed nieuws. Uit het visiedocument dat ABN Amro vier jaar geleden publiceerde, bleek namelijk al dat Vlaamse en Nederlandse mediabedrijven elkaar goed kunnen aanvullen. Door onderlinge verschillen te omarmen en de sterke culturele kenmerken te combineren, ontstaan er nieuwe kansen voor de Nederlandse én Belgische titels van Mediahuis.

Dapper en doordacht
Mediahuis is in 2013 ontstaan door de fusie van twee grote Belgische uitgeverijfamilies: Corelio en Concentra. Dat het op zo’n korte termijn al een dergelijke overname doet, getuigt van lef. En dat Mediahuis graag met Nederlandse partners wilde samenwerken, zegt veel over de visie van het bedrijf en het respect voor de sociaal-culturele verschillen tussen onze landen.

Cultuurverschillen groter dan je denkt
Volgens de gerenommeerde Nederlandse onderzoeker moet je de verschillen tussen Nederland en België niet onderschatten. Onze taal is misschien gelijk, onze culturen zijn dat zeker niet. Zo zijn Belgen veel hiërarchischer ingesteld, bovengemiddeld risicomijdend en handelen ze vaker vanuit masculine motieven. Qua cultuur lijken Belgen in veel opzichten meer op Fransen dan Nederlanders.

Vereende krachten
De sociaal-culturele verschillen manifesteren zich op allerlei manieren. Nederlanders willen graag ontdekken, innoveren, vooroplopen. Hierdoor maken we ons nieuwe technologieën snel eigen en staan we open voor nieuwe business modellen. Belgen zijn terughoudender, grondiger en doordachter. Een ster in het perfectioneren van bestaande, beproefde concepten op de lange termijn. Op papier klinkt het als een ijzersterke combinatie. En wie het lukt om beide werelden in de praktijk te verenigen, heeft goud in handen. Dat besefte Mediahuis ook, vandaar dat ze bij de overname graag wilden samenwerken met een aantal Nederlandse partijen.

De rol van ABN AMRO
Tijdens het overnametraject heeft Mediahuis optimaal gebruikgemaakt van onze diensten. Naast onze traditionele rol als financier, verstrekten we sectorinformatie en strategisch advies. Daarnaast brachten we Mediahuis in contact met mogelijke Nederlandse partners en adviseerden we bij de totstandkoming van de samenwerking met Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica.

Het nieuws van morgen
Het ‘papieren’ medialandschap is de afgelopen jaren in hoog tempo veranderd. Verdienmodellen gingen op de schop, persoonlijk aanbod voor de lezer werd belangrijker en er ontstond een duidelijkere scheiding tussen (gratis) standaard nieuwsvoorziening en (betaalde) verdieping. Het leidde onder andere tot productinnovaties als en nieuwe concepten, zoals en . Het wordt interessant om te zien welke koers Mediahuis met NRC Media gaat varen en op welke manier het bedrijf cultuurverschillen weet te benutten om zijn Nederlandse én Belgische portefeuille te versterken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie