Merk & Strategie

Ongeacht de verkiezingsuitslag, mobiel is de grote winnaar

Rogier van den Heuvel, blogger | 27 september 2016, 17:49

Analyse van de mediabestedingen van de presidentskandidaten.

Net als een WK voetbal of Olympische Spelen zijn de presidentsverkiezingen elke vier jaar. Interessant is om te zien hoe de campagneteams in vergelijking met voorgaande afleveringen, deze keer media en technologie inzetten. In één oogopslag is dan duidelijk dat mobiel een veel grotere rol heeft gekregen. Was Barack Obama in 2008 de eerste om mobiel  op grote schaal in te zetten, inmiddels is mobiel een vast onderdeel in de campagnestrategie van alle kandidaten.

Wat spenderen Clinton en Trum

De verwachting is dat de campagenteams van Clinton en Trump dit jaar $10.2 miljard spenderen. Dat is ruim 20% meer dan in 2012 en zelfs 63% meer dan in 2008.

Bovenaan staat nog altijd tv met $7.2 miljard. Maar inmiddels gaat bijna 10%, ofwel $1 Miljard, naar digitale media en mobiel. Dat lijkt misschien weinig, maar dit betekent wel een stijging van 5000% ten opzichte van d2008 ($22.5 miljoen). De verwachting is dan ook dat in 2020 het digitale campagnebudger dik over $3.3 miljard heen gaat.

De mogelijkheid om grote groepen stemmers te bereiken op hun smartphone, is de belangrijkste driver voor de groei van deze digitaal en mobiel. 

SMS updates Trump en Clinton

Donald Trump gebruikt SMS als een van de pijlers onder zijn campagnetactiek. Wie zijn campagnewebsite bezoekt, ziet prominent de sms-shortcode als ‘call-to-action’, meteen na de 'donate' knop: 'Text TRUMP to 88022, to get exclusive updates.' Mobiel wordt zo sterker gepromoot dan social-media, maarook dan meer traditionele kanalen zoals email.

En het blijft niet bij promotie op zijn website. Ook op de campagneposters is de shortcode duidelijk zichtbaar. De SMS call-to-action is eigenlijk overal: in de tv commercials, in print campagnes, op de spreekstoel tijdens zijn speeches, en in grote letters op elk podium waarop Donald Trump staat.

Met deze tactiek bouwt Donald Trump heel snel een grote database met aanhangers op die berichten van hem kunnen ontvangen. De campagnemanagers van Trump sturen in bulk 'persoonlijke'sms-berichten, die direct op hun mobiele telefoon worden afgeleverd. Veel Amerikanen zijn gepassioneerd over politiek dus persoonlijke mobiele communicatie is een perfecte manier om engagement te versterken.

Niet alleen Trump begrijpt de kracht van sms. Ook op de website van Hillary Clinton is plaats ingeruimd voor het mobiele nummer waar je een berichtje heen kunt sturen om sms-berichten te ontvangen van haar campagneteam.  

Ook andere mobiele technologieën worden ruimschoots ingezet tijdens deze verkiezingen. Hieronder een overicht.

Location Based
‘Location based’ campagnes zijn gericht op geografische gebieden en bestaan uit op maat gemaakte, al dan niet gepersonaliseerde gerichten. De smartphone, in combinatie met location based voorzieningen, geeft (politieke) marketeers tal van mogelijkheden om  stemmers, op het juiste moment op de juiste locatie, te bereiken en te beïnvloeden.

  • Big Data analytics
    Data was altijd al cruciaal  voor politieke analysten om de uitkomsten van verkiezingen te begrijpen. In deze verkiezingen komt de voorspellende kracht van big data om de hoek kijken. In combinatie met location based geeft big data de campagneteams een interessant instrument voor het optimaliseren van hun campagnes. Inzichten over waar stemmers wonen, waar ze dagelijks naar toe gaan en welke bijeenkomsten ze bezoeken, kunnen allemaal helpen om in te schatten welke boodschap het meest relevant is op een bepaald moment.
  • Programmatic advertenties
    Voor politieke marketeers wordt het steeds belangrijker om de juiste advertenties op het juiste moment aan de goede mensen te serveren. Geautomatiseerde advertentie-inkoop (programmatic advertising) helpt hierbij. Politieke marketeers kunnen specifieke doelgroepen targeten, op basis van leeftijd, interesses, het gebruikte apparaat en locatie.
    Ook kunnen ze specifieke advertenties serveren over onderwerpen die een bepaalde groep stemmers het meest interesseert. Programmatic technologieën, zowel online als mobiel, kunnen marketeers helpen hun doelstellingen te bereiken. Hierbij speelt ook cross-screen een belangrijke rol, want 41% van de potentiële kiezers gebruikt een tweede scherm tijdens het tv kijken.
  • Mobiele video’s
    Meer dan 10% van de mensen kijkt dagelijks minstens één video op zijn mobiel. Het mobiele scherm is inmiddels al belangrijker dan het desktop scherm. Dit zorgt ervoor dat mobiele video’s een belangrijk element vormen voor ‘engagement’ met potentiële stemmers. Platforms als Snapchat en Vine hebben gezorgd dat korte video’s in twee jaar tijd extreem populair zijn geworden. De presidentskandidaten en hun marketeers gebruiken videoberichten om informatie te geven, donaties binnen te halen, campagnes te verslaan en informatie te delen.

De Nederlandse verkiezingen 
Het aftellen in Amerika is begonnen, de (mobiele) campagnes zijn in volle gang. Het zal interessant zijn om te zien welke (toekomstige) president de meest succesvolle campagne heeft gemaakt en hoe mobiel daarin een rol heeft gespeeld. Ongeacht de verkiezingsuitslag, mobiel is de grote winnaar.

Ook in Nederland zijn er verkiezingen in maart 2017 en zeker is nu al dat ook dan mobiel een sterke rol zal spelen in deze verkiezingsstrijd. Het is daarom voor alle politieke partijen en marketeers van groot belang om nu de 'learnings' uit de Amerikaanse verkiezingsstrijd te halen en de komende maanden toe te passen in de Nederlandse strijd.

 

Over de auteur

mGage, Mobile Marketing, Messaging, Mobile, Mobile CRM, SMS, Mobile Payments, Whatsapp, Mobile Advertisment
Rogier van den Heuvel
Rogier is VP Benelux & Nordics bij mGage Lees meer over Rogier van den Heuvel

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Mobiel Marketing Mobiel Mobiel Adverteren

Meer in channel Merk & Strategie
Meer in channel MobileMarketing.nl

Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs