Ook mHealth is sterk afhankelijk van de mate van engagement

Vaak wordt gedacht dat mHealth een oplossing is voor het realiseren van zelfredzaamheid, door bijvoorbeeld apps te ontwikkelen die aansluiten op bepaalde zorgbehoeftes, waardoor patiënten niet altijd terug hoeven te vallen op bepaalde zorginstanties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En daar zou het dan mee gedaan zijn. Doordat geen een behoefte dezelfde is denken ontwikkelaars, is er inmiddels een wildgroei aan zorggerelateerde apps ontstaan. Door een snelle blik in de app-store te werpen, zien we dat er al meer dan 44.000 apps zijn op het gebied van gezondheid en zorg.

Kortom, het idee wordt gewekt dat het gaat om kwantiteit. Immers, geen een behoefte is dezelfde. Maar schieten we met zijn allen niet zo ons doel voorbij hierdoor? Ik vind van wel. Ik ben veel meer geïnteresseerd in de kwaliteit, dat zich vooral uit in de mate van betrokkenheid. En met betrokkenheid, bedoel ik echt betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Het gaat om de interactie tussen gebruikers, ontwikkelaars en de medische experts. Pas dan kan mHealth succesvol worden. En meer specialisten op het gebied van mHealth onderstrepen dit en beweren dat mHealth pas echt slaagt op het moment er volop aandacht besteed wordt aan betrokkenheid.

Van gesloten naar open, werk meer samen.

mHealth is in mijn ogen dus te versnipperd en wordt nog te vaak gezien als een bonte verzameling mobiele apps; er ontbreekt structuur. Bedrijven en instellingen moeten van gesloten naar open en data gaan delen. Data is waardevol. Kleine innovatieve bedrijven hebben voor hun innovaties vaak informatie nodig die zij niet voor handen hebben. Samenwerking is de sleutel tot schaalbaarheid en dus tot succes van mHealth. Ook is samenwerking nodig om steun te krijgen van verschillende stakeholders. Betrokkenheid van artsen vroeg in het ontwikkelproces verkleint de weerstand tegen technologische innovaties, een van de grootste uitdagingen in de zorgsector. Ook bevordert dit de controle op wetenschappelijke kwaliteit en veiligheid. Certificering zal ook bijdrage aan vertrouwen in mobiele apps.

Ga er maar aanstaan

Is het werkelijk zo eenvoudig? Wordt door een goede samenwerking en meer betrokkenheid mHealth echt een succes? Op de die laatste vraag kan ik volmondig ja zeggen. Op die eerste moet ik helaas nee antwoorden. Kijk maar eens naar het speeldveld rondom mHealth.

 

Zoals je kunt zien een behoorlijk complex speelveld. Veel partijen kijken nog naar elkaar en mens is hier en daar nog wat kritisch. Naar verloop van tijd zal dit laatste wel minder worden, omdat jongere generaties veel meer begaan zijn met betrokkenheid. Door de manier waarop er vandaag de dag marketing bedreven wordt bijvoorbeeld, maar ook door toedoen van de economische situatie waarin we zitten waaruit nieuwe vormen van economie ontstaan (Peerby, Eten bij mij, Kickstarter etc.). Ook zal er veel meer sprake moeten zijn van standaardisatie en een betere infrastructuur.

Kortom, ondanks dat de mHealth sector op dit moment bloeit, is men op zoek naar uniformiteit. Zo wordt er gezocht naar uniformiteit wat betreft betrouwbaarheid en veiligheid. Dit is een vereiste voor een brede acceptatie. Daarnaast is er uniformiteit nodig van datastandaarden. Dit zal de schaalbaarheid vergroten en daarmee de kans op succes. Koppeling met een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) wordt hierbij vaak als sleutelfactor genoemd. De grootste uitdaging waar de sector voor staat is echter het creëren van uniformiteit in visie van verschillende stakeholder. Subsector overschrijdende ontwikkeltrajecten en samenwerking zijn daarbij essentieel; van private tot publieke sector, van zorginstellingen tot patiënten(organisaties) en zorgverzekeraars. Alle stakeholders moeten in een vroeg stadium worden betrokken. En bedrijven moeten met oplossingen komen die deze stakeholders direct helpen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie