Merk & Strategie

Perfect Cities vragen om een projectontwikkelaar-nieuwe-stijl

Pieter Paul van Oerle, blogger | 29 oktober 2015, 8:28

De druk op de sociale huurwoningmarkt neemt toe: komend half aar komen er maar liefst 35.000 extra mensen in aanmerking voor een woning. Tegelijkertijd staat ruim 8,5 miljoen m2 kantoorruimte leeg.

Perfect Cities is bij uitstek het innovatiethema om te zoeken naar een oplossing voor deze tegenstrijdigheid. Een luid en duidelijk antwoord komt van Urban Popup, dat LOFT2GO bedacht: een verplaatsbare badkamer- en keukenunit die leegstaande kantoorpanden razendsnel omtovert tot tijdelijke woonruimtes.

Urban Popup pitchte dinsdag 6 oktober tijdens de Accenture het concept LOFT2GO. Met succes welteverstaan. Het was goed voor een plek in de top vijf binnen het thema .

Wat is LOFT2GO?
LOFT2GO garandeert in slechts één dag een transformatie van een leegstaande, kille kantoorruimte naar een comfortabele leefbare woning. Bouwkundige ingrepen worden tot het minimum beperkt Door een ingenieus prefab bouwsysteem, waardoor de transformatietijd drastisch wordt teruggebracht. En het is nog mooi ook. De afwerking is om door een ringetje te halen. Een wonderlijke mix van dertien in een dozijn-kantoorarchitectuur en eenvoudig, strak en origineel ogend design.

Urban Popup heeft de Perfect City veel te bieden
In 2050 woont 75% van de wereldbevolking in steden. Een stijging die het het woningtekort tot universeel probleem maakt. Accenture gaat met de Innovation Awards actief op zoek naar oplossingen voor dit soort vraagstukken. “LOFT2GO is nog maar het begin van de leegstandoplossingen die bij Urban Popup in het vat zitten”, stelt oprichtster . “We zijn een projectontwikkelaar-nieuwe-stijl. We hebben veel ideeën hoe het anders kan, meer bottom-up en afwijkend van de norm. Daar vraagt deze tijd om.”

De stad van morgen
LOFT2GO gaat over een andere manier van organiseren. Maar de stad van morgen gaat verder dan snelle transformatie van ruimtes faciliteren. Marie Claire: “Mensen zijn zich meer dan ooit bewust van het aanbod en de mogelijkheden en ze durven meer eisen te stellen. LOFT2GO biedt dan een woning plus een design voor de stadsbewoner anno nu: luxe, comfortabel en origineel.”

LOFT2GO op lange termijn
 “De doelen van Urban Popup zijn tweeledig. Ten eerste koppelen we het acute woningtekort aan het leegstandprobleem. Het gaat echt om een snel toepasbare, praktische en maatschappelijke oplossing van deze vraagstukken. Uiteindelijk willen we LOFT2GO natuurlijk internationaal uitrollen. De escalerende woningnood en kantorenleegstand zijn internationale problemen.

Structuren doorbreken
Wat mag wel en wat mag niet in een tijd waarin ontwikkelingen sneller gaan dan de regelgeving? Innovatie en transformatie zorgen voor nieuwe vragen. Bestaande structuren bewegen traag mee met veranderingen, maar dat wordt door LOFT2GO vindingrijk omzeilt: het concept is speciaal ontwikkeld om juist de gaten in de wetgeving te benutten. Door optimaal gebruik te maken van de nieuwe leegstandwetgeving, opent Urban Popup deuren naar de stad van de toekomst.

*) LOFT2GO behoort tot de vijf beste innovaties binnen het innovatiethema . Op vrijdag 30 oktober is de prijsuitreiking van de Accenture Innovation Awards 2015, in DeFabrique in Utrecht.

**) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Catherina van Duijn.

Over de auteur

Pieter Paul van Oerle
Adviseur – Accenture Digital Lees meer over Pieter Paul van Oerle

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items AIA15 Pieter Paul van Oerle Accenture

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs