[Poll] Van welk creatief talent willen we graag meer zien?

Nieuwe Reclame Gasten keert terug! Breng nu je stem uit op je favoriet.

Ho. Stop. Wat is &;Nieuwe Reclame Gasten&;?

In dit blog krijgen creatieve talenten de kans om anoniem hun beste werk te delen met de lezers van Adformatie Online. Op basis van een korte vragenlijst en een showcase, bepaal jij welke &;creatief&; zijn of haar identiteit volgende week in een blog bekend mag maken. Oftewel, welk creatief werk vind jij mega inspirerend?

Deze week kun je kiezen uit de onderstaande talenten.

Reclame Gast X

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Van de gebruikelijke nieuwe media en advertising platforms. Maar ook door te kijken naar Jiskefet, Buurman & Buurman, Ronald Goedemondt, door gewoon te zitten en met koffiezetten.

Ben je al lang bezig als creatief?

Als kind was ik al bezig met hoorspelen maken met mijn broer, later stopmotion animaties maken op een oude IBM computer en verhalen schrijven. Tijdens mijn opleiding op het Grafisch Lyceum en daarna als CMD, haalde ik altijd veel voldoening uit het verzinnen van concepten. Voor mijn werk ben ik vooral actief geweest als grafisch en interactie ontwerper. Dat vraagt weer een ander soort creativiteit; logisch en gestructureerd denken. Het ontwerpen van creatieve uitingen voor social media en het bedenken van reclame- en videoconcepten is een nieuwe weg die ik aan het verkennen ben.

Wat geeft jou de meeste voldoening?

Als wat in mijn hoofd zit ook visueel helemaal klopt. Daarnaast blijft het natuurlijk altijd puik als een ontwerp, print of digitaal, op een één of andere manier het publiek bereikt. Dit kan een een poster zijn, een web applicatie of een Facebook post.

Wat is je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design? En waarom?

Tot nu toe voor Forbo Flooring Systems. Eigenlijk niet zozeer omdat deze visueel erg spannend is, maar omdat het een mooi, vervreemdend beeld is in combinatie met de copy. Een zakenman stapt over een vuil tegenhoudende entreemat met daarbij de tekst “meet our office cleaner”.

Heb je een vaste werkwijze voor je designs?

Vooral goed inlezen en de eerste associaties op papier zetten. Googlen op steekwoorden helpt soms, maar ideeën forceren lukt nou eenmaal niet. Wat helpt, is het werk even laten liggen en wachten tot een goed idee spontaan opborrelt. Maar als het idee er eenmaal er is, kan ik vellen vol tikken.

Wat geeft jou een kick met betrekking tot je designs/concepten?

Als een ontwerp het publiek bereikt en ook nog positieve feedback oplevert.

Wat is naar jouw idee het beste werk ooit gemaakt?

Ehm.. Innuendo van Queen, een ecoline olifanten schilderij van mijn zoontje, de Eiffeltoren is ook wel aardig gelukt en ik weet niet wie het verzonnen of gemaakt heeft, maar thuiswerk vindt ik ook machtig mooi.

Design 1: Epos - Zomertijd. De zomertijd ging weer in en bij de zomer denk je al gauw aan lekker in het zonnetje barbecueën met een heerlijk stuk vlees op het rooster. Uiteraard bereidt met de lekkerste kruiden en specerijen van Epos. Dus: afstoffen die boel en fik erin! 

Design 2: NS int. - Sinterklaas. De goede Sint was weer het land uit en NS International zwaaide uit met de vraag of hij volgend jaar met de trein naar Nederland komt. Stop er een chocoladeletter “S” tussen en het plaatje is compleet. 

Design 3: Forbo - Officecleaner. Voor Forbo Flooring maakte ik dit beeld over één van hun producten, de Forbo Coral schoonloopmat. De kracht in deze post is de combinatie van tekst en beeld. Het beeld van de zakenman en de tekst “ontmoet onze schoonmaker” roept lichte verbazing op, maar als gauw is duidelijk dat het uiteraard om datgene gaat waar de man overheen loopt: de vloer. 

 

Reclame Gast Y

​Waar haal je je inspiratie vandaan?

Inspiratie vind je in je ‘umfeld’. Daarbij vind ik het waanzinnig dat we leven in een tijd leven waarin alle denkbare informatie vrij toegankelijk is via het internet. Ook, en misschien wel juist, voor creatieven is dit dé plek om je te laten inspireren.

Ben je al lang bezig als creatief?

Ik ben nu 2,5 jaar zelfstandig communicatie adviseur. Zodoende is mijn invloed vaak op ‘abstract niveau’, terwijl juist de vertaling naar concrete middelen het zo tastbaar of visueel maakt. Daarom vind ik het extra leuk om tussen de (interim)klussen door mijn creativiteit te gebruiken tijdens het ontwerpen van advertenties en social content.

Wat geeft jou de meeste voldoening?

Dat de doelgroep voor wie het middel bedoeld is, de uiting ook zou herkennen zonder het logo van de afzender. Wanneer een creatie dus naadloos aansluit op de diensten of het product. En als het natuurlijk een glimlach teweegbrengt.

Wat is je mooiste/meest pakkende/meest coole/emotionele design/concept? En waarom?

Verzekeraar Unigarant zocht een leuke inhaker voor Valentijnsdag en daar waar je soms uren zoekt naar een haakje, was deze er ineens. Clean en simple. Voor iedereen te begrijpen, daar houd ik van. 

Heb je een vaste werkwijze voor je designs?

Ik begin meestal bij de copy. Door in een woordenwolk alles op te schrijven wat er in je op komt, kom je vaak tot verrassende invalshoeken. Dan een rondje synoniemen, eventueel een vertaling in het Engels en een rondje Google-afbeeldingen. Als een idee en de copy goed is, dan is de vormgeving een eitje. En Youtube Photoshop-tutorials rules!

Wat geeft jou een persoonlijke kick met betrekking tot je designs/concepten?

Als mijn moeder het snapt. Die is van een andere generatie. 

Wat is naar jouw idee het beste werk ooit gemaakt?
De “Think Different” commercial van Apple. Daar kan ik dus echt met kippenvel naar kijken. Hij is nog altijd representatief en inspirerend. Zo knap! Dat is werkelijk een meesterwerk, vooral de copy.



Design 1: Mc. Donalds. Een lokale franchisenemer van McDonald’s is tevens sponsor van PEC-Zwolle. Zij haalden vorig jaar opnieuw de finale van de KNVB beker, dit keer ten koste van FC Twente. Deze inhaker stond al klaar tijdens de webstrijd. Dubbel feest om hem direct na het eindsignaal live zien!

Design 2: NS - Zomertijd. Nederlandse Spoorwegen en ‘timing’. Dat is altijd stof voor conversatie. Het is zo leuk om iets te bedenken voor een merk dat over een gezonde dosis zelfspot beschikt! Zie hier het resultaat.

Design 3: Unigarant - Valentijn. Een Valentijns-inhaker voor verzekeraar Unigarant. Waar je soms tijden aan het broeden bent, kwam deze ineens in mij op bij het schrijven van het woord ‘verzekering’. Clean & simple.

 

Wie gaat het worden? Breng nu je stem uit en zorg dat jouw favoriete Reclame Gast volgende week zijn of haar tweede showcase met je kan delen!

Ben jij ook goed met designen of concepten en sta je te springen om je werk te delen? Neemcontact op met Brandfighters en meld je aan via het platform. Of stuur een mail naar floor@brandfighters.nl 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie