Remote online sales: meer sales, minder kosten

Hoe maak je je verkoopteam nog effectiever? Hoe gebruik je online tooling ter ondersteuning met als doel een hogere conversie en minder kosten? Een trend die de afgelopen jaren is ingezet om de dalende marges tegen te gaan door effectiever te verkopen is het verlagen van kosten. Maar hoe kun je dit nou goed doen met behulp van handige online tools?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Je website is je visitekaartje, maar hoe wordt deze gebruikt door je klanten. In de wereld van telefonische acquisitie probeer je direct tot een verkoop aan de telefoon te komen of tot een afspraak. In beide gevallen kijken de klanten die je belt nog wel eens op de website of je raad ze aan om dit te doen. Daarnaast stuur je ze nog een mail met meer informatie en de vraag is of ze jouw mooi opgemaakte PDF’je uberhaupt nog lezen. Als ze al nog naar je website gaan is het de vraag of ze ook de juiste informatie online bezoeken en of je website zo effectief is om de klant op basis van zijn behoefte die je net met hem hebt besproken verder getriggerd wordt.

Stel je hoeft die hele afspraak niet meer te doen of kunt je lead generatie dusdanig verbeteren dat je nog beter gekwalificeerde afspraken hebt? Deze vraag is natuurlijk voor elke salesmanager en salesdirecteur een inkoppertje.

Co-browsing
Online tools zoals je website kun je verder uitbreiden met technieken als co-browsing. Waarmee je je website ook tijdens je acquisitie voor je laat werken en daarmee direct de juiste verkoopmiddelen voor handen hebt en geen aparte presentaties of brochures hoeft te creëren. Met co-browsing maak je het mogelijk om de website direct met iemand te delen, zonder download, installatie of configuratie. Een soort van screensharing oplossing maar dan 2-weg communicatie waarbij je direct contact met elkaar hebt door elkaars muis te zien. Je deelt alleen de webpagina die je op dat moment bezoekt en kunt gezamenlijk door alle producten en diensten heen lopen.

Je maakt hierdoor je verkoop verhaal visueel en kunt direct inspelen op de vragen van de klant door het ook te laten zien. Je kunt zelfs de controle overdragen waardoor je de klant direct een demo account kan laten aanmaken, een formulier kan laten invullen of een offerte kan laten ondertekenen.

Klant portalen
Uitgebreidere oplossingen kunnen ook verder worden ondersteund met . Je kunt natuurlijk je hele website aanpassen op het verkoopproces of er een aparte verkoopportal voor maken. In de financiële sector gebeurt dit momenteel al veel. Verzekeraars en financieel adviseurs die op afstand advies geven over de mogelijkheden die er zijn, die direct online de juiste vergelijkingen kunnen maken en berekeningen kunnen doen. Zo heb je als consument meteen inzicht in de mogelijkheden en ben je niet afhankelijk van wanneer de adviseur langs kan komen en kun je het direct met je partner er bij doen ongeacht de locatie waar je bent.
Het werkt dus veel sneller en effectiever om dit online met ondersteuning van video en chat te doen. ABN Amro begint hier natuurlijk al mee door online hypotheekgesprekken te doen, maar dit kan nog een stapje verder gaan doordat je dit visueel ondersteund met behulp van co-browsing.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie