Social selling: een hype of niet meer weg te denken uit onze organisatiecultuur?

De omslag van social marketing naar social selling vraagt om een verandering in de organisatiecultuur en de manier van ondernemen. Drie sprekers van het Seminar Social Selling, dat plaatsvindt op 29 oktober in Dauphine Amsterdam, vertellen erover.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De wereld digitaliseert in een razend tempo en de mogelijkheden van social media breiden zich alsmaar uit. Steeds meer mensen brengen een groot deel van hun tijd door op social media. Het is dus ook niet vreemd dat sales afdelingen zijn begonnen aan hun opmars in de sociale netwerken. Tegenwoordig hoeven we Facebook zelfs niet meer te verlaten om onze aankopen te doen. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. 

Volgens Joyce Schellevis zorgt social selling ervoor dat wij ons meer focussen op resultaten: “De social media manager moet samenwerken met andere disciplines om de resultaten buiten zijn eigen kanaal te optimaliseren. Social media zou nooit een hype moeten zijn, maar juist een concrete bijdrage moeten leveren aan de bedrijfsdoelstellingen.”

1-2-tje tussen marketing en sales
“Door online aandachtig te luisteren, kunnen we al vroeg in de customer journey de behoefte analyseren en op een relevante manier de conversatie aangaan”, aldus Edwin Korver. “Daar waar marketeers meer en meer vertrouwen op een afstandelijke vorm van marketing automation, kan de sociale verkoper de menselijke interfase van het bedrijf worden. Met aandacht voor de wensen van de klant en een brug slaand naar de afdeling marketing, als het gaat om het tijdig verstrekken van de benodigde informatie. Marketing en sales zullen online dus een 1-2-tje moeten spelen.”

Een manier om verandering vorm te geven
Om mee te kunnen veranderen met de vraag van de buitenwereld, is het belangrijk dat organisaties zich sociaal gaan gedragen. “Social selling is alleen een manier om die verandering vorm te geven,” vindt Paul van Haastert. Hij benadrukt dat social selling niet alleen de verkoop is: “Social selling start bij het opbouwen van een relatie, het onderhouden ervan, het vergroten van betrokkenheid en aansnijden van relevante onderwerpen en uiteindelijk iets verkopen waarvan de klant het gevoel heeft dat hij daar echt behoefte aan had.”

Geen hype dus, maar een essentieel onderdeel van onze organisatiecultuur. Wilt u meer weten? Kom naar het op 29 oktober in Dauphine Amsterdam.
Kijk op voor meer informatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie