Spidey-robot maakt scheepswanden schoon

Innovatie: een robot die zich vastklampt als Spiderman aan scheepswanden, om ze vervolgens glad te poetsen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Scheepswanden kunnen bedekt raken met een dikke laag zeewieren en -dieren, zoals zeepokken. Varen gaat zwaarder, het schip verbruikt meer brandstof en de snelheid wordt lager. “Een gemiddeld containerschip kan jaarlijks driehonderdduizend euro aan brandstof besparen”, zegt Cornelis de Vet van Fleet Cleaner. Hun vernuftige robot klampt zich als Spiderman aan scheepswanden vast, om ze vervolgens glad te poetsen.

Om de besparing die noemt te realiseren, moeten scheepswanden ongeveer twee keer per jaar worden gereinigd. Dat is een hele toer. , dat Cornelis samen met oprichtte en dat vanuit Leeuwarden opereert, maakt het werkproces een stuk eenvoudiger. Zwaar, gevaarlijk en vervuilend handwerk wordt overbodig.

Vorige maand won Fleet Cleaner de Blauwe Tulp binnen het innovatiethema Smart Manufacturing ofwel de beste bijdrage aan nieuwe slimme industrie. Cornelis maakt tijd vrij om mij wat meer te vertellen over Fleet Cleaner.



Hoe beschrijf je Fleet Cleaner in minder dan 140 tekens?
“Fleet Cleaner ontwikkelt en verhuurt robots die schepen reinigen tijdens het laden en lossen. Dat kan vijf procent brandstof besparen.”

In welke oplossing voorziet je innovatie?
“Schepen worden op dit moment nog handmatig gereinigd door duikers met borstels. Dat gebeurt buiten de havens omdat bij de schoonmaakactie vervuilende stoffen vrijkomen die duikers niet kunnen opvangen. Het zijn bovendien megaklussen. Vrachtschepen kunnen meer dan 250 meter lang zijn, en het werk op open zee onder de scheepsromp kan gevaarlijk zijn. Onze robot maakt schepen in de haven schoon zonder dat duikers het water in hoeven te gaan.”

Hoe gaat dat precies in z’n werk?
“In de tijd dat een schip wordt geladen of gelost – dat duurt gemiddeld zo’n acht tot tien uur – maakt de Fleet Cleaner de gehele scheepshuid schoon. De robot heeft drie roterende koppen en wordt magnetisch aan het schip bevestigd. Vervolgens spuit hij de wand schoon met een snelheid van 1.200 m2 per uur. Vanaf een werkschip wordt de robot bediend en gevoed met energie en water. Daar wordt ook al het loskomende vuil dat de robot opzuigt verzameld en gefilterd zodat het afvalwater schoon in de haven kan worden geloosd.”

Zijn er nog meer voordelen?
“Ja. Duikers kunnen schepen alleen onder water reinigen. Met de Fleet Cleaner kunnen we zowel boven als onder water reinigen. Dat is belangrijk omdat je bij laden en lossen met diepgangsverschillen te maken hebt.”

In welke ontwikkelingsfase zit Fleet Cleaner? Wordt het al op grote schaal toegepast?
“Dat is uiteindelijk de bedoeling, maar zover is het nog niet. uit Grijpskerk is onze eerste klant. Als organisatie in de grond-, weg- en waterbouw hebben zij een divisie milieutechniek. Daar zijn we ons prototype nu aan het testen. Fleet Cleaner ontwikkelt, bouwt en verhuurt de schoonmaakrobots. We verhuren de robot inclusief operator en support systeem aan maritieme dienstverleners – die de reinigingsdienst in de haven aan rederijen aanbieden. We zitten nu volop in de testfase van ons prototype. Binnenkort gaan we het op een aantal schepen testen.”

Wat is je doel?
“Begin 2016 willen we Fleet Cleaner als eerste op de Nederlandse markt introduceren. Onze missie is om een wereldwijd netwerk van schepenreinigers te creëren om zo wereldwijd tienduizend schepen per jaar te kunnen reinigen.”

 Wat gaan jullie doen met de gewonnen prijs?
“Door het winnen van de Blauwe Tulp krijgen we de kans om de expertise van Accenture in te zetten om Fleet Cleaner verder te brengen dan waar we nu staan. We gaan dan ook zeker gebruik maken van de workshops.”

*) Fleet Cleaner is uitgeroepen tot beste innovatie binnen het innovatiethema van de Accenture Innovation Awards 2015. Op 30 oktober zijn de Blauwe Tulpen uitgereikt binnen alle tien de thema’s en ook is de favoriet van het Nederlandse publiek bekroond met een award. Een compleet overzicht van de winnaars staat op .

**) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Matthias Baggerman

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie