Stem nu: Nieuwe Reclame Gasten #4

Van welke creatief wil je volgende week meer zien: Fighter X of Fighter Y?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In &;Nieuwe Reclame Gasten&; krijgen creatieve talenten de kans om anoniem hun beste werk te delen met de lezers van Adformatie Online. Op basis van een korte vragenlijst en een showcase, bepalen de lezers welke &;Fighter&; van Brandfighters zijn of haar identiteit volgende week in een blog bekend mag maken.  

Voor wie kies jij: Fighter X of Fighter Y?

  • Fighter X

Ben je al lang bezig als creatief?

Ja. Mijn creatieve loopbaan begon al erg jong. Toen ik zes jaar oud was bouwde ik al kastelen voor mijn wekelijkse snoepzakje op zaterdag. Deze bouwwerkzaamheden heb ik later groter aangepakt en zo koos ik voor een studie aan de Willem de Kooning Academie, die ik in januari vervolg met de master ‘Digital Media Management’ aan Hyper Island in Manchester. 

Wat geeft jou de meeste voldoening als creatief?

Mijn eerste post voor Brandfighters was: ‘EN?’, die Hi inzette tijdens de uitslagen van de eindexamens in 2014. Ik kan me goed herinneren dat ik het erg tof vond om de reacties eronder te lezen. Het geeft voldoening om te zien wat er ontstaat. Dat er wat ontstaat door iets wat ik gemaakt hebt en dat het werk dus echt gaat leven.

Wat is naar jouw idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole design en waarom?

Elke keer als ik de post van Sinterklaas voor NS International zie dan wordt ik vrolijk. Sinterklaas in het Nederlandse landschap. Emotioneel is het niet per se, maar je weet nooit welke gevoelens dit tegenwoordig kan oproepen wanneer de decembermaand weer nadert;).

Waar haal je je inspiratie vandaan en heb je een vaste werkwijze voor je designs?

Inspiratie zie ik als het gevoel wat je krijgt als je door een onbekend straatje in het buitenland loopt en plannen maakt voor een nieuw project. Voor mij gaat het vooral om het openhouden van je oren en ogen overal waar je komt, dan kun je in alles nieuwe dingen zien. Ik zie inspiratie als iets positiefs, het is een nieuwe start.

In mijn geval ook de start voor het werk wat ik maak voor Brandfighters. Ik lees net als vele anderen eerst de briefing, de do’s en de don’ts en begin vooral snel. Ik pak de kalender en mijn schetsboek erbij en ga al schrijvend op zoek naar associaties, woorden en linkjes die de start kunnen zijn van een nieuw pakkend beeld. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van de grote hoeveelheden losse briefjes die ik regelmatig terugvind in mijn broekzak en mijn chaotische bureaublad die volstaat met notities.

Showcase Fighter X

Afbeelding 1: Gall & Gall - Carnaval 2015. Wat trekken we nog meer uit de kast naast naast de nodige kratjes bier? Samen met Gall en Gall kwam ik met een serie verkleedtips voor het veelbelovende carnaval.

Afbeelding 2: NS International - Sinterklaas 2014. Voor NS International maakte ik deze post rondom de intocht van Sinterklaas. Sinterklaas die de boot links liet liggen en met NS International richting Nederland kwam.

Afbeelding 3: Hi - Eindexamens 2014. Dit is de eerste post die ik voor Brandfighters maakte, mijn debuut op de digitale snelweg. Het typische moment, dat vele van ons zich nog kunnen herinneren: gebeld worden door je mentor met de uitslag van je eindexamen. Ik gebruikte een beeld van Roy Lichtenstein. Een bezorgd meisje met de tekst ‘en?’. Veel Nederlandse tieners konden dit bericht beantwoorden met een blije ‘ja!’.

Afbeelding 4: Conrad - 3 graden. Een inhaker voor het ineens erg koude weer. Dit is een heel simpel voorbeeld van werk dat is ontstaan vanuit losse woorden uit een schetsboek. De link tussen graden en Conrad was al snel gemaakt!

--

  • Fighter Y

Waar haal je je inspiratie vandaan?

40% van het internet, 20% van buiten, 10% van m’n vrouw en 35% uit dat gekke brein van me.

Ben je al lang bezig als creatief?

Sinds m’n 12e. En sinds een jaar of 5 is het een betaalde hobby geworden.

Wat geeft jou de meeste voldoening als creatief?

Wanneer een klant met een goed idee komt, maar we gezamenlijk tot een betere uitwerking komen.

Wat is naar jou idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design?

Simpel. Het ontwerp voor Q-Music. Kort gezegd omdat NOS er een artikel over schreef en het design gefeatured werd in het Achtuurjournaal. Daarnaast werd het gedeeld op veel verschillende online media  en op Facebook meer dan 15.000 keer gedeeld.

Heb je een vaste werkwijze voor je designs?

Eigenlijk niet. Het is een uitdaging om jezelf te verrassen door op nieuwe manieren naar dingen te kijken. Of bijvoorbeeld eens hulp te vragen. Of een keer helemaal vast te lopen, maar toch met iets moois te komen. Elk project is anders. 

Showcase Fighter Y

Afbeelding 1: Mama belt van Q-Music. Tijdens de WK-wedstrijd Nederland – Costa Rica ging de telefoon van Frank Snoeks herhaaldelijk af, waar Frank boos op reageerde. Voor Q-Music haakte ik live in. 

Afbeelding 2: Postset NFI. In opdracht van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) een postset (4 ansichtkaarten en 3 postzegels) ontwikkeld, welke verspreid is onder de relaties van het NFI en 80.000 verzamelaars in Nederland. 

Afbeelding 3: Ontwerp website Nederland Isoleert. Het grootste Isolatiecollectief van Nederland was toe aan een nieuwe website. Ik verzorgde het ontwerp. 

Afbeelding 4: Alzheimerdag van Dela. Zorg coöperatie Dela wilde aandacht besteden aan Alzheimerdag. Daarvoor werd deze visual ontwikkeld. 

Ben jij ook goed met designen en heb je mooi werk dat je graag wilt laten zien? Neem dan contact op met Brandfighters en meld je aan als Fighter! Stuur een mail naar .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie