SXSW 2017: AI en de boys uit Silicon Valley

Artificial Intelligence gaat steeds minder over code en steeds meer over strategie.

door Marjan Straathof Foto: Nick Helderman

Diversiteit is een belangrijk onderwerp tijdens de grootste tech conferentie in de wereld. Geen idee wat de exacte cijfers zijn, maar het voelt alsof het SXSW dit jaar is gelukt om slechts de helft van het programma te vullen met 'blanke mannen rond veertig jaar'. Diversiteit blijft een belangrijk thema. Goed nieuws, want er is nog iets anders aan de hand.

We zijn in een tijd gekomen waarin intelligence overal om ons heen is. Het zijn nu nog kleine, verspreide slimmigheden. Maar met behulp van de cloud komen we steeds dichter bij één allesomvattende AI.

Hierbij is het cruciaal te begrijpen dat de AI wel getraind moet worden om echt van meerwaarde te kunnen zijn. Het begint regels, en daarna leert het systeem zichzelf steeds meer met alle beschikbare input.

Lachende mensen

Zo kan de AI van Google inmiddels herkennen of iemand lacht of huilt op een foto. Maar om dit te kunnenn leren, heeft iemand de AI ooit gezegd wat de kenmerken zijn van een lach. Door vervolgens miljoenen foto’s van lachende mensen in te voeren, leerde het systeem  lachende gezichten steeds beter herkennen.

AI gaat dus over datasets. Als deze datasets niet ‘breed’ genoeg zijn, ontstaan er fouten in het systeem. En dat is precies wat er aan de hand is. Want de belangrijkste groep gebruikers van AI diensten zijn, jawel, 40 jarige blanke mannen. Dit zijn de early adopters; degenen deze diensten voeden met informatie d. Niet verwonderlijk dat het AI systeem zich een nogal beperkte blik op de wereld aanleert.

Al in 2015 ontdekte wetenschappers dat voor goed betaalde banen. Het werd niet duidelijk wat de oorzaak wast: een kennelijke voorkeur van adverteerders voor mannelijke kandidaten of een eigenschap van de Google algoritmes. Feit is wel dat er minder vrouwen voor dit soort banen in aanmerking komen. 

Begrip tonen

Met alle discussies in het achterhoofd, hoeven we niet ver te kijken om te zien dat dit soort vertekening veel vaker gebeurt. Onze Facebook timeline is een afspiegeling van de informatie waarmee we het algoritme voeden. En dit maakt het steeds ingewikkelder om onze oogkleppen af te doen en begrip te tonen voor mensen buiten onze bubbel.

AI is overal. Het gaat dus steeds minder over code en steeds meer over strategie. Over hoe je als merk je gebruikers nog beter kunt bedienen en die kleine slimmigheden kan integreren die ons leven nu al gemakkelijker maken. Daarbij zijn we verplicht om te luisteren naar al die gebruikers. En niet alleen naar de boys uit Silicon Valley. 

Marjan Straathof is Head of Marketing & PR bij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie