#SXSW16: 'De American Way to innovate'

Unite, Simplify and Activate als drijfveren voor innovatie en succes

door Thomas Hamer

Net als ieder jaar staat SXSW bol van verhalen over succesvolle ‘digital and tech innovations’. Prototypes worden gepitched, nieuwe technologie gedemonstreerd en business plannen gepresenteerd.

Volgens het Amerikaanse The Union is het woord ‘innovation’ dit jaar meer dan 650.000 keer gevallen. Dus niets nieuws onder de zon. Maar naast het overbekende &;fail fast, fail often­&; lijkt er nog iets anders te broeien in de digitale en tech sector. Iets wat de Amerikaanse &;can do&; mentaliteit een stap verder brengt en kan worden samengevat in drie woorden: Unite, Simplify and Activate.

Obama says “We Need You”
Die &;USA way to innovate&;  komt al direct de eerste dag naar voren in de krachtige presentatie van Obama. Hji roemt het talent dat op SXSW bij elkaar komt, en nodigt ons uit om onze kennis in te zetten voor de wereld van morgen. Hij geeft aan dat de moeilijkste uitdagingen als security, privacy, access for all en duurzame economie bij de overheid liggen. Het zijn problemen die alleen kunnen worden opgelost door integrale samenwerking tussen publieke en private partijen.

Zo heeft hij Megan Smith, voormalig vice president van Google, aangesteld als CTO van de US government. Hij voegt de daad bij zijn woord met initiatieven als , waarin bedrijven samenwerken om high speed internet te realiseren voor alle studenten in de VS. Ook organisaties als de National Intelligence Council (NIC) zetten digitale technologie in om oplossingen te vinden voor maatschappelijke problemen

‘Unite’ is de sleutel tot succes
De eerste trend die naar voren kom is ‘unite’. Zoals de , die geloofd dat ‘inclusion’ de belangrijkste factor is voor succes. Alleen wanneer er werkelijk diversiteit is onder producenten èn consumenten heeft innovatie een kans van slagen. Sluit niets en niemand uit, niet in je projectteam, niet in je bedrijf, niet in je marktbenadering.

Volgens Jen Consalvo, co-founder en coo bij , is &;unite&; meer dan alleen samenwerken. Je deelt kennis en innovaties zodat anderen er verder mee kunnen. "It&;s not about you looking great, but about others taking your idea further to rise the plain field for everyone”. Wat  doet met apps: ze bundelen de 1.3 biljoen API&;s om met cumulatieve data tot Artificial Intelligence voor iedereen te komen.

Simplify to make it work
Op het gebied van &;conversational UX&; zien we tijdens SXSW ook veel innovatie. Julia Hu, CEO en co-founder van gaat niet alleen voor less = more, maar vooral voor eenvoud bij het ontwerp van complexe toepassingen. Voor Lark zijn inmiddels 350 miljoen interacties en requests terug gebracht tot zo eenvoudig mogelijke patronen in dialogen. Simpelweg om elkaar ‘letterlijk&; beter te verstaan. Verstaan dan in de brede zin van het woord, zodat op micro-moments de juiste vraag of feedback gegeven kan worden.

Terug naar de eenvoud staat ook centraal binnen de nieuwe . Het is een &;on-going conversation about the news&; waarbij ingewikkelde onderwerpen met met behulp van data en content types eenvoudig en begrijpelijk worden gemaakt.

Eenvoud als basis van innovatie zien we ook bij de finalisten van de SXSW Innovation Awards. Vrijwel iedere ceo die ik spreek, presenteert zijn innovatie in minder dan twee minuten aan de hand van zo&;n drie features. Zoals , een router die &;safety, balance and visibility&; biedt voor ouders om hun kids online te volgen. En het Nederlandse ; een krachtig, flexibel en intuïtief platform voor technology makers.

Last but not least; Activate
We kennen de &;Just Do It&; mentaliteit van de Amerikanen. Anno 2016 krijgt het zelfs nog meer lading door mensen als . Hij bouwt in hoog tempo aan Cities 3.0. Een stad als hub voor start-ups, technologie en innovatie. “We are re-inventing the DNA of every city; paperless, wireless, connected and smart. We offer accelerators for everybody with ideas and tech innovations".

doet iets soortgelijks met veel voortvarendheid. Ze verbinden en activeren de meer dan 500 start-ups om de nieuwe economie in steden te stimuleren. En daarbij welvaart en welzijn voor iedereen te versterken. Want &;inclusion of everybody&; is de enige weg naar succes en een betere wereld.

Unite, Simplify and Activate als drijfveren voor innovatie en succes. Je ziet, hoort en voelt het overal op SXSW en dat maakt dit festival ongelooflijk inspirerend en hoopvol. Het is een tzunami van informatie en innovaties. Zoals futurist en schrijver David Brin tijdens een sessie over Global Trends zegt: &;You better learn to surf that wave of digital technology&;.

Thomas Hamer is Digital Strategist bij TamTam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie