#ThingsConAMS Dag 2: Human-Centered Design van Internet of Things

De toon was op dag 1 al gezet: plaats bij IoT de mens centraal. Maar hoe breng je dat in de praktijk?

Ook de tweede dag van zat het Volkshotel weer stampvol. Meer dan driehonderd ontwerpers, onderzoekers en ontwikkelaars met passie voor Internet Of Things kwamen naar Amsterdam met een missie: “Make the Internet of Things great again”. Want waar de afgelopen jaren de mogelijkheden van deze nieuwe technologie volop verkend werden, is het nu tijd voor reflectie en gezamenlijk te de verantwoordelijkheid te nemen om issues rond veiligheid en ethiek aan te pakken. 

Op deze tweede dag naast een break-out met workshops en in-depth sessions in de middag een plenair programma met zeven sprekers.

Reframing security

Het eerste item op het programma was veiligheid. De Amerikaanse Ame Elliot, werkzaam vanuit Berlijn, is design director van en ziet het als haar missie om security issues rondom het Internet of Things op een positieve manier op de agenda te zetten. En je hoeft geen cryptograaf zijn om je bezig te houden met veiligheid, het is iets dat ontwikkelaars maar ook designers aangaat.

Aan de ene kant is dat vooral een technische verantwoordelijkheid. Zorg dat logs verwijderd worden, stop analytics als je ze niet nodig hebt of sta het toe om pseudoniemen te gebruiken bij het inloggen bij diensten of producten. In kan je er meer over vinden. Sta er bij stil wat er mis kan gaan als data in de verkeerde handen vallen.

Met data van de iKettle (een connected waterkoker) bijvoorbeeld, werd op een kaart getoond waar wifinetwerken zijn waar een iKettle op aangesloten is. Omdat de iKettle een luxeproduct is, was deze kaart een handig hulpje voor inbrekers om hun volgende inbraak te plannen! Of neem het gebruiksvriendelijke inlogproces van een medische site. Door eenvoudig je-mailadres in te vullen kun je je password opvragen. Maar dat betekent ook dat iemand anders door het invullen van je e-mailadres kan achterhalen dat je van deze medische site gebruik maakt…

Behalve dat je de techniek goed op orde moet hebben, is het ook van belang na te denken over veiligheid bij je design. Hoe communiceer je bijvoorbeeld over risico’s? Het huidige notificatiesysteem waarbij de gebruiker een notificatie krijgt via de mobiele telefoon is niet te handhaven als het Internet of Things groot wordt. Je zou dan gek worden van alle notificaties - vergelijkbaar met een overloed van notificaties die je zou krijgen met een .

Of denk eens na aan de veiligheidsberichten die een product of dienst stuurt ter verificatie. Deze berichten zijn vaak kort en saai (Beste gebruiker, dit is je beveiligingscode ..). Terwijl dit een perfecte gelegenheid is om een band op te bouwen met je gebruiker. Het toelichten van veiligheidsprocessen kan vaak zoveel leuker en creatiever.

Internet of Bikes

Veiligheid ontwerpen via internet connected producten is ook een van de focuspunten van , maar dan op een andere manier. Taco Carlier, een van de oprichter van het fietsenmerk kwam langs om te vertellen over hun nieuwe smart bikes. VanMoof ontwikkelt nu ook slimme fietsen die je op slot kunt zetten met je telefoon (of sleutel als je batterijen van je telefoon op zijn) en die je, als ze gestolen worden, makkelijk kunt opsporen. Veel inwoners van Amsterdam willen niet veel geld uitgeven aan een fiets, omdat deze snel gestolen wordt. In plaats hele goedkope fietsen te produceren, richt VanMoof zich op het garanderen van veiligheid van je fiets.

Allereerst is het slot van de VanMoof fiets een nachtmerrie voor dieven. Als ze het slot al los krijgen, kun je de fiets met de app van afstand weer op slot zetten, de lichten uitzetten en in het geval van een elektrische fiets de motor uitzetten. Daarnaast wordt het bike hunters team van VanMoof geactiveerd die met het signaal van je fiets kunnen achterhalen waar deze is (zelfs als hij in de gracht ligt). De fiets moet dan wel binnen twee weken teruggevonden worden, want datn is de batterij. Voor VanMoof betekent deze nieuwe smart bike een grote verandering in het bedrijf. Taco vertelde dat in ze verwachten in 2018 geen ‘domme’ fiets meer te zullen verkopen.

Relatie opbouwen met technologie

Een ander topic dat veel aan bod kwam op ThingsCon is de manier waarop je als gebruiker interacteert met een connected ‘ding’. ging in zijn presentatie in op ‘conversational interfaces’ en gaf veel voorbeelden van chatbots. Apparaten, organisaties of dingen gaan met ons praten op een menselijke manier. Op het moment dat je daar iets voor terug krijgt, zoals informatie of plezier, is dat misschien niet eens zo ongemakkelijk. Maar omgaan met chatbots kan ook voor irritatie zorgen, zeker omdat organisaties nog niet goed weten hoe ze ermee om moeten gaan. Relevantie is ook hier het sleutelwoord. En ook hier zijn technische én design keuzes belangrijk.

In 2015 maakte Alper Cugun een app die kinderen door een museum leidt en verhalen vertelt. Om de app speciaal te maken, werden er game elementen aan toegevoegd en werd er gebruik gemaakt van beacons. Tijdens het testen van de app merkte Alper dat kinderen veel intuïtiever omgaan met de techniek. Ze snappen vrijwel gelijk de interface. En dat terwijl ze alleen de berichten lazen in de app zonder enig andere toelichting.

Kinderen hebben een streepje voor

De dialoog met het product is ook belangrijk bij het speelgoed van Justyna Zubrucka van de Berlijnse startup richt zich specifiek op de vraag hoe connected speelgoed kinderen kan helpen om vrij spelen te ontdekken, zonder voor een schermpje te zitten. Vai Kai ontwikkelt houten poppen die met elkaar verbonden zijn en reageren op de manier waarop je met ze speelt.

In het ontwerpproces deden ze veel experimenten met prototypes en kinderen. De ene groep kreeg het houten speelgoed zonder de technologie, de tweede groep kreeg poppen waar de technologie wel in zat. Uit de experimenten bleek dat de combinatie van technologie en traditioneel speelgoed ervoor zorgt dat kinderen langer en actiever speelden. Op basis van het gedrag van de kinderen werden geluiden toegevoegd en kregen de poppen een hartslag. De poppen kunnen bijvoorbeeld lachen, niezen en snurken.

Dat kinderen open staan voor nieuwe technologie bleek ook uit uit een voorbeeld in de presentatie van Usman Haque. Hij toonde het project , een mixed-reality architectural interface die mensen interactie laat hebben met een gebouw.

Cinder is een virtuele kat die op schermen in de school leeft. In de algemene hal is ze te zien als een augmented reality figuur en reageert ze op de hoeveelheid leerlingen en hun bewegingen in de hal. Daarnaast verschijnt ze op individuele schermen van leerlingen die dan kunnen besluiten om haar te voeren. De hoeveelheid voer die beschikbaar is voor de kat, is overigens weer afhankelijk van de hoeveelheid energie die door het gebouw opgewekt wordt door middel van zonnepanelen, waarbij de kinderen bewust gemaakt worden over hoeveel energie er op iedere dag opgewekt wordt. In dit designproces speelden de kinderen ook een grote rol. In co-creatie sessies met de leerlingen werden veel onderdelen van het design bepaald.

Technologie moet mensen verbinden

Dat was ook de boodschap van de afsluitende spreker. De infrastructuur van deze IoT toepassing is gebouwd voor participatie. Haque ontwerpt en bouwt met zijn bedrijf technische tools die burgerparticipatie en betrokkenheid in steden stimuleren. De rol van designer ligt hierbij wat anders dan wanneer de focus ligt op het simpel en begrijpelijk maken van een product. In zijn projecten gaat het erom dat participanten samen activiteiten ontwerpen, erover besluiten en doelen definiëren.

Daarbij is belangrijk een gedeeld bewustzijn te creëren van een technologie en de maatschappelijke resultaten die het project kan hebben. Alleen als mensen samenwerken is het project effectief en écht relevant. Door gebruikers al vroeg te betrekken ben je in staat om het project groots en waardevol te maken.

Het was de hoopvolle afsluiter van ThingsCon waar een positief kritische – of kritisch positieve – insteek werd gekozen het Internet of Things verder te brengen en mooie, goede dingen te maken. Samen met de eindgebruiker in het ontwerpproces designkeuzes afstemmen is daarvoor een sterk recept.

Lees het verslag van ThingsConAms Dag 1.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie