Tien handige tips voor meer rendement van jouw social mediabeleid

Maak effectiever gebruik van jouw Facebookpagina

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarschijnlijk heb je al een Facebookpagina voor jouw bedrijf of organisatie. Zullen we eens kijken of jeiets kan verbeteren hieraan? Met deze tien handige tips over dingen waarbij je misschien nog nooit stil hebt gestaan, moet dat lukken. We beginnen met video’s en vormgeving en sluiten af met een linkje en de targetgroep.

1. Uploaden van een video is beter dan delen van een link
Facebook verandert van een tekstueel/fotografisch platform naar een videoplatform. Dit komt mede doordat video een steeds grotere rol krijgt binnen social media. Wanneer je een video op je Facebookpagina deelt, kun je deze beter zelf uploaden dan toevoegen via een (YouTube)linkje. Op die manier hoeft jouw publiek maar één keer op de afspeelknop te klikken en hoeft men de Facebook-app niet te verlaten. Omdat dit de drempel voor het bekijken van jouw video verlaagt, wordt jouw video vaker bekeken.

2. Kies een mooie still voor je video
Je hebt een video toegevoegd op Facebook, vervolgens kies je een still.  Facebook geeft jou tijdens het posten automatisch een aantal opties waaruit je kan kiezen. Soms is het lastig om een stilstaand beeld te kiezen, bijvoorbeeld als je een video hebt waarin iemand voortdurend praat. Maak dan zelf een still, in een formaat van 1200 pixels bij 675 pixels en voeg deze via Facebook toe aan je video. En als je toch bezig bent: voeg gelijk een call to action toe aan je video.

3. Plaats afbeeldingen in het juiste formaat
Een tijd terug plaatsten we nog afbeeldingen van 800 pixels bij 800 pixels. Facebook heeft de ideale afbeeldingsgrootte een jaar geleden aangepast naar 1200 pixels bij 900 pixels. Zorg dat jouw afbeelding dit formaat heeft voordat je hem op Facebook plaatst. Dan ziet het beeld er net wat beter uit.

4. Als je dan toch bezig bent …
… houd dan ook rekening met andere formaten op Facebook. Bij het delen van een link kan je zelf een afbeelding toevoegen. Dit formaat komt overeen met het advertentieformaat binnen Facebook. Inderdaad, 1200 bij 628 pixels. Wil je gebruik maken van een carrousel? Dan is 600 bij 600 pixels de beste keuze.

5. Neem afscheid van JPEG
Zorg dat de afbeeldingen die jij op Facebook zet, zijn opgeslagen in de bestandsindeling PNG. Alleen als je een afbeelding opslaat in de allerhoogste kwaliteit van JPEG, zie ik het door de vingers. Gebruik je Photoshop? Sla dan op via ‘opslaan voor het web’ en kies de hoogste kwaliteit PNG. Op deze manier is de kans dat je een korrelig effect op je foto krijgt minder groot.

6. Probeer de strijd tussen rood en Facebook niet te winnen
Facebook en rood, dat is geen goede combinatie. Tenminste, als je iets naast of in die kleur plaatst. Tekst bijvoorbeeld. Soms komt dit ook voor bij andere kleuren, zoals roze en felgroen. Ben je bezig met een nieuwe huisstijl? Check dan van tevoren of de kleuren er mooi uitzien op social media.

Er is een manier om rood minder korrelig te laten lijken, maar eigenlijk gaat die tegen de regels in. Wanneer je het formaat 800 pixels bij 800 pixels gebruikt, hoeft de afbeelding niet gecomprimeerd te worden en ontstaan er minder korreltjes. Maar ja, dan ‘past’ je afbeelding niet goed in Facebook. Een keuze uit twee kwaden... 

7. Laat dat linkje weg
Wil je meer verkeer naar je website creëren met een Facebookbericht? Plak dan de link naar jouw webpagina in een berichtje en haal ‘m weer weg als het ‘deel-blokje’ in beeld komt. Je kan de titel en de ondertitel van je link in het deel-blokje aanpassen. En je kan één of meer afbeeldingen toevoegen.

8. Stel een targetinggroep in
Facebook staat bekend om zijn specifieke targeting in advertenties. Dat kan ook met jouw berichten op Facebook. Dit kan handig zijn als je veel likes of een brede doelgroep hebt. Wil je een leuke inhaker maken op regionaal niveau, gericht op je mannelijke fans? Stel dan je targeting in op de betreffende regio en op mannen.

Voordat je een bericht plaatst, is het handig om te checken hoe groot jouw uiteindelijke targetinggroep is. Het kan zijn dat hij erg klein is geworden, waardoor je bijna geen mensen meer bereikt. Minder specifiek targeten is dan een oplossing. 

9. Gebruik een grid voor je afbeeldingen
Mooie vormgeving op Facebook is aantrekkelijk, maar in de praktijk niet altijd haalbaar. Ieder bericht opnieuw vormgeven kost veel tijd. Er bestaat een handige oplossing: laat eenmalig een Photoshopgrid ontwerpen in jouw huisstijl. Elke keer als je een bericht schrijft, zoek je een mooie afbeelding die je in jouw huisstijlgrid plaatst. Sla op als PNG en klaar is je mooie vormgeving!

10. … en de overige tips.
Voor de zekerheid maak ik het rijtje af met een paar bekende tips. Houdteksten kort. Maximaal 40 tekens is een goed uitgangspunt. Plaats meer dan alleen tekst, een afbeelding of video trekt echt de aandacht. Plaats geen berichten die GESCHREVEN ZIJN IN HOOFDLETTERS!!! Als je aandacht wilt trekken, moet je gewoon een goed bericht schrijven ;-).

Ken jij meer handige tips? Deel ze dan in een reactie!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie