Media

Tiny Riot naar SXSW: AR/VR not there yet & Mirco influencers zijn groot

Daniel Hendrikse, blogger | 12 maart 2017, 0:22

Een drukke dag in de stromende regen

We hebben een vol programma, zaterdag is waarschijnlijk de drukste dag qua keynotes voor ons. We beginnen met het veelbelovende ‘Enthusiasm vs Inluence: The power of community’. De talk begint goed.

Enthusiasm vs Influence: The Power of Community

Een van de presenterende marketingdames knalt er direct een paar harde cijfers in: relatief kleinere Instagramaccounts hebben een gemiddeld engagement van rond de 8%. Als die accounts groeien naar een miljoen volgers daalt die engagement naar een gemiddelde van 1,7%. En dat is de reden dat cosmeticamerk E.L.P. (Eyes, Lips, Face) werkt met micro-influencers. E.L.P. zet in op de kleinere communities van micro-influencers om een directe relatie op te bouwen met het publiek.

Om dit succesvol te maken is commitment nodig. 'Success does not happen overnight’. Het gaat over organische groei. Wij dachten dat dat passé was, maar ook spreekwonder Gary Vee zei recent dat als betaalde sociale media voor merken een excuus wordt om slechte content te maken, organische groei misschien meer prominent zou moeten zijn.

Is VR/AR The New Storytelling or the old 3D?

Deze werd in de dagelijkse nieuwsbrief van SXSW genoemd als een van de highlights voor de dag. We zitten in een grote, volle zaal als MediaPost’s editorial director aftrapt: VR is ‘emersive’ maar ook ‘isolated’ en ‘expensive’. Drie merken delen hun ervaringen op het gebied van VR: Humana, Honda en National Geographic. De eerste constatering is dat VR in je in staat stelt om op unieke wijze verhalen te vertellen. Tegelijkertijd gaat de verkoop van VR-headsets nog niet zo hard als de makers hoopten.

Humana gebruikt VR om mensen vanuit huis het te laten beleven en zo te inspireren om zelf meer tijd buiten, in de natuur door te brengen.

Moon houdt zich bezig met productontwikkeling bij Honda en werkte, onder andere, samen met Dreamworks om ‘Dream Drive’ te ontwikkelen (zie video). Honda ziet dat er een tijd aankomt waarin mensen autorijden alleen nog maar meemaken als passagier zijnde en zet daarom in op AR entertainment in de auto. Snelheid is volgens Moon het belangrijkste kenmerk van zijn team. Terwijl productontwikkeling voor auto’s doorgaans een doorlooptijd van 3-5 jaar kent, kan zijn team sneller inspelen op ontwikkelingen. Later in de discussie komen nog een aantal sympathieke voorbeelden voorbij: Honda laat kinderen Lego prototypes van auto’s maken en brengt hun designs vervolgens tot leven in VR. Ook laat Honda kinderen die in met kerst in het ziekenhuis liggen een virtuele sleetocht maken. 

Honda Dream Drive

National Geographic stuurt mensen ook op virtuele reizen. Als voorbeeld zien we een video waarin 2000 (voornamelijk) mannen zich Viking wanen ergens in Polen en elkaar de hersens in slaan. Ook heeft National Geographic een AR project gedaan waarin je als het ware Einsteins gedachtengang voor je ziet. Verder hebben ze een maanlanding gesimuleerd. 'Eigenlijk cureren wij ruimtes om zo een verhaal te vertellen', aldus National Geographic.

Dure projecten

Je verwacht het niet maar dit zijn dure projecten! De kosten zijn vooralsnog een enorme drempel voor alle partijen, ook omdat usergenerated VR en 360-gradenvideo’s nog veel te slechte kwaliteit hebben om te gebruiken. De Samsung 360 Gear is goed voor consumenten, maar niet voldoende voor merken, vindt NatGeo.

Obstakels

Een ander obstakel is dat het publiek er nog niet is. Grootschalige producties worden eigenlijk nog te weinig gedaan. Het marketinggeld levert te weinig op. Headgear is nog te duur en het publiek is er nie aan gewend.

Wij missen in deze discussie eigenlijk de aanwezigheid van bijvoorbeeld een Snapchat; zodra zij de 'camera omdraaien’ ontstaat een een hele nieuwe dimensie in AR met een enorm bestaand en actief publiek. Het treft dat Snap ’s middags zijn eigen talk heeft… we besluiten hier heen te gaan. Het praatje van Casey zien we wel op Youtube..

Snapchat for Business

De zaal zit bomvol. Iedereen wil Snapchat zien. Onze spectacle-dragende gastheer Carlos Gill hyped de zaal nog wat verder op: 'You guys having a good time? Want to know all about Snapchat or business?'

Euforie alom. Naast hypeman Gill zitten drie echte influencers (ongeveer 100k followers per stuk). Eerste vraag: Why should brands want to work with influencers? Influencer Danny Berk steekt enthousiast van wal: hij heeft een jaarcontract gesloten met Jack In The Box, het merk wil met hem werken omdat hij goede, professionele content kan maken.

Authentiek

’Storytelling content creators know how to tell a story in 10” and stitch it together’. Authenticiteit is het verschil tussen werken met een influencer of een bureau, stelt Cyrene Quiamco. We beginnen bedenkelijk te kijken en horen ook om ons heen hier en daar wat mensen zuchten. Even lijkt het toch nog interessant te worden als Cyrene vertelt over hoe Snapchat veel meer draait om participatie van haar publiek dan dat het geval is op bijvoorbeeld Facebook.

Facebook-bashing

Als Carlos Gill vervolgens ‘real talk’ met ons praat en Facebook bashed door te vragen wie er ’s ochtends op staat om een sponsored post op Facebook te bekijken, beginnen we weer te fronzen. Berk maakt het er niet beter op door te stellen dat hij wel enorm uitkijkt naar de sponsored post van de naast hem zittende Cyrene.

Cijfers?

Als er vanuit het publieke een vrij relevante vraag komt over het meten van de ROI, geeft Cyrene direct toe dat bijvoorbeeld Instagram hier veel verder in is en dat het medium eigenlijk alleen data over gebruikers heeft op basis van wie haar Snaps terugstuurt.. Weinig onderbouwing voor merken en bureaus dus.

Snapchat is een fantastisch platform dat hard bezig is om het nieuwe tv kijken uit te vinden en AR naar de massa te brengen, we love it, maar deze keynote was geen ‘major key’.

Morgen gaan we naar de opening van het New Dutch Wave House en denken dat we hier graag naar willen gaan kijken:

  • Content is still king: A new narrative calls
  • Mirco budget film making
  • Close enough to touch: Immersive storyworlds
  • Lessons from a decade of Livestreams
  • Amazon Prime Video presents: The Hugh Hefner Story

Tot morgen!

Over de auteur

Daniel Hendrikse
Daniel Hendrikse en Kasimir Landheer bedenken, produceren en distribueren social videoformats voor merken bij Tiny Riot! (onderdeel van FremantleMedia) Lees meer over Daniel Hendrikse

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Meer in channel Media
Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs