Uber's big data strategie

Uber, de app die in hoog tempo lokale taxi markten verstoort, geeft blijk van realtime commerciële toepassing van de beschikbare data. Tarieven worden aangepast aan het aanbod. Een simpele eerste stap lijkt het. Wat kan Uber nog meer doen met haar data?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat doet Uber?

is een app waarmee je een privé chauffeur uit de geaccrediteerde Uber pool kan bestellen. Voordat je bestelt kan je kiezen uit de klasse auto, wordt je geïnformeerd over de wachttijd en de verwachte prijs. De rit wordt via credit card (uit je profiel) betaald en zowel gebruiker als chauffeur beoordelen elkaar. Je ontvangt een e-mail met bevestiging van de rit, de route en de betaalde prijs.

 

Hoe succesvol is Uber?

Uber is momenteel actief in ongeveer 400 grote steden wereldwijd. In Londen, waar Uber 5 maanden geleden begon, zijn inmiddels meer dan 5.000 chauffeurs aangesloten en is gemiddeld 12,5% van de omzet van de traditionele &;Black Cabby&; afgesnoept. Persoonlijk ken ik niemand die Uber niet kent. Uber gaat dus heel hard. Zo hard dat gevestigde taxi bedrijven rechtszaken aanspannen en samen met lokale wetgevers barrières proberen op te werpen.

 

Hoe gebruikt Uber haar data?

In de eerste plaats gebruikt Uber locatie data van chauffeurs en gebruikers om haar basis operatie uit te kunnen voeren. Diezelfde locatie data wordt inmiddels ingezet voor zogenaamd yield management: als blijkt dat de vraag groter is dan het aanbod in een bepaalde buurt dan wordt een hoger tarief geboden. Dit hogere tarief is nog steeds lager dan een traditionele taxi. Tegelijkertijd waarschuwt Uber haar chauffeurs op welke locaties een hoge vraag wordt uitgeoefend opdat het aanbod kan worden vergroot en de prijzen kunnen dalen. Klassieke marktwerking, maar dan realtime.

 

Wat worden Uber&;s big data executies?

Naast yield management zijn er meerdere toepassingen te verwachten die gebruik maken van de data die door de Uber operatie worden gegenereerd. Gebruikers profielen kunnen worden ingezet om permissie gebaseerde notificaties te sturen, bijvoorbeeld: &;de vraag naar Ubers is aan het stijgen in jouw buurt, bestel nu jouw Uber voordelig naar huis te reizen&;.  Ratings van chauffeurs kunnen worden gebruikt om hogere tarieven te vragen of als signaal functie voor gebruikers door bijvoorbeeld de icoontje van beschikbare Ubers een andere kleur te geven. Weer een andere toepassing kan zijn om een Uber een extra passagier op te laten pikken die dezelfde route moet afleggen als de klanten van een rit die reeds is ingezet, uiteraard met een korting voor de eerste passagiers.

 

Uber, meer dan een taxi bedrijf

Uber is een voorbeeld van succesvolle toepassing van alle grote trends in 1 business model: mobile, local, big data, de &;deeleconomie&; en social. Voorlopig zal de groei voornamelijk komen uit het veroveren van marktaandeel in de taxi markt. Maar als je een persoon kunt vervoeren, kan je ook een pakje vervoeren. Hetzelfde technologie platform kan ook worden gebruikt voor fietskoeriers. Een vliegtuigmaatschappij weet exact hoeveel passagiers op welk tijdstip een taxi zouden willen bestellen. Een lokale openbare transport aanbieder kan een melding van een lokale storing verspreiden. Winkels kunnen gerichte exposure kopen en Uber passagiers informeren over lokale aanbiedingen. Kortom, genoeg strategische denkrichtingen voor de toekomst.

 

IPO of trade sale?

Uber heeft een schaalbaar en multi-inzetbaar business model waarvan de onderliggende componenten op verschillende manieren kunnen worden uitgenut. Gaat Uber volgend jaar naar de beurs of wordt het gekocht door Google, Facebook, Alibaba, Ebay, of Amazon?

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie