Mensen & Carrière

Verdringt Agile Marketing oude marketingprincipes, hiërarchie en afdelingsdenken?

Gastblogger | 15 februari 2017, 11:58

Voor innoveren 'oude stijl' is geen tijd meer. Marketeers moeten sprinten.

Door Adrie Dolman

De gestage l heeft plaatsgemaakt voor ‘thumbs up’ of ‘thumbs down’. De snel veranderende wereld in het digitale tijdperk vraagt om nieuwe manieren van marketing.
We hebben geen tijd meer voor langlopende marktonderzoeken, grote plannenmakerijen, tijdrovende overlegstructuren en volledig vooraf geplande marktintroducties. De wereld lijkt sneller te veranderen dan de tijd die we hebben om een plan te schrijven.

Maar wat nu?

Wat is een ? Hoe borg je dat jouw propositie de gewenste customer value levert in de steeds korter worden time-to-market? En hoe zorgen we ervoor dat  een marketingcampagne -elke iteratie weer- per geïnvesteerde euro meer oplevert?

Bij Agile Marketing werken digital marketeers in multidisciplinaire scrumteams. Zij werken als high performing team aan validated learning. Met een 'levende' visie, aanpasbare strategie en pro-actief stakeholdermanagement. Zij zijn in staat om de waardepropositie doorlopend te vernieuwen en razendsnel te vermarkten. Maar hoe doen zij dat dan?

Zij hebben een kanban (letterlijke vertaling: uithangbord) aan de muur waar de relevante veranderingen voor iedereen inzichtelijk zijn en dagelijks besproken worden. De Owner heeft het volledige mandaat om de werkzaamheden anders te prioriteren als de veranderende omgeving daar om vraagt. Het team werkt zelforganiserend en claimt eigenaarschap van het werk en het resultaat door op eigen initiatief het werk ‘in sprints’ te nemen. Elke dag stemt het team de voortgang kort met elkaar af en elke 2 à 3 weken delen zij de empirische data met alle stakeholders.

Wat betreft communicatie zijn er geen ‘doorgeefluiken’ maar krijgt het team in een rechtstreekse dialoog feedback van stakeholders en eindgebruikers. Het team besluit na elke sprint weer hoe zij zich als team kunnen verbeteren en de actie die daar uit komt, voert het team ook direct uit.

Afdelingsdenken is hierdoor achterhaald, de multidisciplinaire teams zitten immers bij elkaar. En de hiërarchie mag ook een stuk inleveren. Een hiërarchisch model geeft immers alleen aan wie de baas is van wie. En dat levert geen snelheid op, maar juist vertraging. Daarom zijn agile omgevingen holarchisch georganiseerd, waarbij waardecreatie centraal staat en de teams daar omheen worden georganiseerd. De krachtige zelforganisatie geeft ook het management een andere rol. Een mooiere en waardevollere rol dan het controleren van teams. Het management krijgt ruimte voor ondernemerschap. Zij zijn de meedenkende en faciliterende investeerder voor agile marketingteams geworden.

is expertcoach in Agile Marketing en Agile Leadership. Nieuwsgierig hoe jij agile werken kan implementeren op de marketing- of communicatieafdeling? Kom dan naar de Adfo Academy masterclass ‘Agile Marketing’ op 6 april in Utrecht. .

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Andius Teijgeler

(17 februari 2017, 20:59)
Goede krachtige beschrijving. In mijn ervaring bij ABN AMRO Retail Banking, is het echt een route van vallen en opstaan om dit als organisatie goed neer te zetten. Zeker niet alleen geschikt voor digital marketeers, maar ook in een omni-channel omgeving, 1 -1 marketing, en voor campagnes met een above the line component.

Gerelateerde items agile marketing Adfo Academy

Meer in channel Mensen & Carrière

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs