Vomar opnieuw beste folder van de week, New York Pizza de slechtste

De Vomar-folder is krachtig, overzichtelijk en erg overtuigend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De folder van Vomar is een verleidelijke etalage van de nieuwe vitaliteit van de Vomar Supermarkt. Vomar bevrijdt zichzelf echt uit het kleurloze me-too keurslijf van vorig jaar. En is trots. Op het megadoek op de middenweg spat het er ook werkelijk af.

De keuze van de slechtste folder was lastig. Veel &;competitie&; deze week. De keuze valt op New York Pizza. 

De cover en achterpagina zijn zeker aansprekend, maar sla je de folder -of eigenlijk het leaflet- open, dan vallen er wel heel veel ingrediënten op je schoot. Hoeveel kan je kwijt in een gevouwen A3?

&;Alles moet erin&;, hoor ik zeggen. Dat is gelukt. Te veel informatie en keuzes in een te klein onleesbaar corps. Ik had zin in pizza, maar die zin is weg. Waarom niet een sterkte voorkeuze en een goede hiërarchie in boodschappen? Zo makkelijk wordt ruimte gewonnen door bijvoorbeeld de coveraanbiedingen niet binnenin nog eens te noemen. Dat beslaat nu al 1/3 van de spread. Zonde!

Vakkenvullenparade
Bij de grote middenmoot zijn er heel veel folders waar je het keurslijf voelt van de grid. Het geeft rust en ordening maar ook starheid. Daardoor lijken folders erg op elkaar en dat lekt energie. Het is de &;vakkenvullenparade&; geworden. Dat is in een winkel prima -hoewel het letterlijk vakvullen daar ook steeds meer losgelaten wordt- maar in de folder maakt het saai. Het mooiste is het als de grid er wel onderligt maar niet voelbaar is. Dat lukt ten dele bij spreads in de Aldi- (Sla je slag) en Hoogvliet folder (BBQ) en dat maakt het gelijk leuker om te bekijken. 

Sleutel naar een succesvolle huis-aan-huis is, net als bij een magazine, ook het bladritme. Leg een folder eens helemaal uit om de cadans te voelen. Zit het lekker in elkaar of zakt het in?

Grappige uitglijder was er bij Wibra waar de verblinding van het werken met vaste kortingsblokken te zien is bij de &;50% KORTING op restanten sieraden&; op een spread van kleding zonder sieraad in de buurt en zelfs nergens in de folder.  

Volgende week gaan we ook eens stilstaan bij het aantal artikelen in een folder. En over de verslaving van folderomzet-denken. Raad eens hoeveel aanbiedingen er in een 20 pagina Blokkerfolder staan?

Met een  van de beste en slechtste huis-aan-huis folder willen Thijs Hagenberg en ik de kwaliteit verbeteren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie