Vraag je eens af hoe jouw klant er over 3 jaar uitziet door een Snapchat filter!

Over de ongekende mogelijkheden van real time gezichtstracking in combinatie met 3D-projection mapping

We kennen ze allemaal: Snapchat Creative Filters of zoals ze ook worden genoemd, de Snapchat lenzen. Hiermee kun je jezelf grappige, geanimeerde accessoires aanmeten. Als producers hebben wij het over Augmented Reality. Of Mixed Reality op basis van real time face tracking. Maar dat is natuurlijk voor de gebruikers niet echt relevant.




Helemaal nieuw is dit niet. De afgelopen zes jaar heb ik diverse apps in handen gehad en gestest. Maar de kwaliteit van wat Snapchat, MSQRD en Facebook momenteel bieden, overstijgt alles.

Al deze apps werken op ongeveer dezelfde wijze. Wat er eigenlijk gebeurt, is dat de app een 3D masker over je gezicht projecteert en tegelijk gezichtsbewegingen registreert en real time omzet naar het 3D-masker. Hieronder zie je een screenshot  waarbij de software een technisch draadmasker over het gezicht heeft geprojecteerd. Rechts zie je onderdelen van een 3D-masker die de app op het draadmasker plakt.

Dus als dit nu het uitgangspunt is waarmee het grote publiek nu al mee ‘speelt’. Stel jezelf dan eens de volgende vraag: ‘Hoe zien de Snapchat filters, of in bredere context Mixed Reality filters, er over 3 jaar uit?’


Ben je al nieuwsgierig??
Hier onder een voorproefje van geavanceerde real time gezichtstracking technologie aan het werk in combinatie met real time 3D projection mapping*. Het is zeer realistisch dat wij over 3 jaar, wellicht al eerder, dit met Snapchat, Facebook en Instagram kunnen doen.

Heb je de video bekeken? Het is super realistisch wat daar gebeurd dus stel je eens voor dat je feitelijk van elk gezicht een masker zou kunnen maken en over jouw eigen gezicht zou kunnen projecteren. Ik zal de implicaties buiten social media om even buiten beschouwing laten omdat het onderwerp dan te breed wordt. Dus laten we een paar voorbeelden pakken gekoppeld aan Social Media.

Op social media presenteren de meeste mensen en merken een ideaal beeld van zichzelf. Met mixed reality betekent dit dat je een ideale digitale avatar van jezelf of merkvertegenwoordiger /brand influencer kunt ontwerpen om in streaming video’s of video calls weer te geven. Maar het kan ook betekenen dat celebreties een virtual portret van zichzelf kunnen licenseren aan bedrijven om het merk te vertegenwoordigen bij een klantenservice gesprek via video.

Je zou deze digitale avatar ook in de aankomende Virtual Reality wereld van Facebook kunnen gebruiken. Dan wordt de interactie tussen merk en consument in de virtuele digitale wereld nog realistischer dan het huidige prototype. Zo zie je dat de technologie achter Mixed Reality en Virtual Reality overlap kent en dat de ontwikkelingen razend snel gaan.

Conclusie:

Als marketingorganisatie is het cruciaal om actief te onderzoeken hoe jouw bedrijf, dienst of product gebruik kan maken van deze marketing-technologieen en social media om te blijven voldoen aan de verwachtingen van de consument. Jouw consument verwacht dat je aanwezig bent in een digitale wereld op het moment dat zij behoefte hebben aan jou en op een manier die zij prettig vinden.

.pdf">Download een ebook PDF versie van het artikel.
Remco Vroom: "Via deze site, mijn eigen kanalen en keynote speeches op marketing events, zal ik regelmatig mijn bevindingen, modellen en cases delen."

Credits: Real-Time Face Tracking & 3D Projection Mapping (by Nobumichi Asai)  
* Projection mapping: een beamer die het artwork op het gezicht projecteert.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie