Waarom je als bureau wel aan awardshows moet meedoen

Jesse Goedel zond onlangs zijn eerste case in. Dit leverde het op.

Door Jesse Goedel*

‘Cases insturen voor awards zijn nutteloos tijdverdrijf, eigengeillerij voor grote bureaus en vaak alleen commercieel interessant voor degene die het organiseren.’

Een willekeurige reactie op het besluit van Publicis om niet meer mee te doen komend jaar. Bovenstaande tekst was ook altijd mijn mening. De afgelopen jaren waren wij vooral bezig om goed werk te leveren voor klanten. Geen tijd om een gelikte case uit te werken, op naar de volgende. In tegenstelling tot ‘die grote bureaus’ hebben wij geen medewerkers in dienst om cases uit te werken en in te zenden.

Bekend fenomeenToen wij vorig jaar als klein bureau wat vierkante meters mochten delen met een groot reclamebureau, zagen we langzaam in dat een prijs winnen meer kan zijn dan alleen ‘blabla’. Het geeft je bureau waardering en het zet je in de schijnwerpers. Wij hebben als bureau nooit veel aan onze eigen PR gedaan. Dit is een bekend fenomeen in de bureauwereld: dagelijks ben je bezig met marketing en communicatie voor klanten, maar voor je eigen bureau kom je er niet aan toe. In januari besloten we daar verandering in te brengen.

De Beste Social Awards
In april zagen een de oproep voor De Beste Social Awards 2017. Ik moest direct aan ons project voor Sense.info denken. Een mooie samenwerking waarbij we veel vrijheid en vertrouwen van onze opdrachtgever kregen, om zo de content van Sense.info op een eigentijdse manier door te vertalen naar twee Snapchat accounts, ‘Sense Girls’ en ‘Sense Boys’. Omdat we nog weinig goede Snapchat-cases voorbij hadden zien komen leek het ons slim om een gooi te doen naar een award.

Vagina en een aubergine
De eerste boost voor ons team kwam met de verrassende nominatie. Verrassend, omdat we bij gebrek aan een aparte Snapchat-categorie de case hadden ingezonden voor ‘De Beste Social Pagina’. Een algemene categorie met mooie merken op Facebook en Instagram als concurrentie.

Daar stonden we dan, met een vagina en een aubergine tussen grote merken tussen de grote merken. De nominatie gaf de medewerkers van mijn bureau direct vertrouwen. Het maakt je werk ook zichtbaar: als bureau werk je tenslotte altijd achter de schermen.

Beste Social Awards

En dan komt natuurlijk de uitreiking. Terwijl sommige bureaus met tientallen aanwezig waren, was ik één collega en twee mensen van Sense.info aanwezig. Er was heel wat borstklopperij over prijzen, maar de sfeer was opgetogen en positief. Toch interessant om op een event te zijn met vakgenoten die social media allemaal serieus nemen.

Onverwacht gewonnenHet tempo bij de uitreiking zat er lekker in. Toen kwam het moment van ‘De Beste Social Pagina’... en we wonnen! Onverwacht, dus op naar het podium en spontaan een speech van 140 karakters bedenken en geven.

Eerlijk is eerlijk. Ik ben om. Niet vanwege de eigengeilerij. Inderdaad, het geeft een kick om zo'n award te winnen en dat schreeuwen we het liefst van de daken. Maar een award is meer dan dat. Het bracht een aantal dingen teweeg:

  • Het team meer zelfvertrouwen heeft gekregen
  • Een stroom aan positieve reacties en felicitaties
  • De klantrelatie is beter geworden
  • De overige klanten zijn ook enthousiast en hebben meer vertrouwen in ons bureau
  • We hebben inmiddels vier leads ontvangen naar aanleiding van deze award.

In ons geval was het “one shot, one goal”. Ik kan het iedereen aanraden eens een gooi te doen naar een award. Mijn tip voor de kleinere bureaus: werk elk jaar één case goed uit. Schiet niet met hagel, maar met scherp. Laat je niet afschrikken door grote merken en bureaus. En kijk waar je een aubergine in kunt verwerken. Succes!

Jesse Goedel is eigenaar van social mediabureau WeDigital.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie