Waarom (smart) push notificaties de nieuwe krachtige tool is voor marketeers

Denk een minuut aan jouw beste en meest loyale klanten..

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

……En neem nu een minuut om te denken aan de klanten die jouw mobiele app hebben gedownload. Grote kans dat deze exact hetzelfde zijn. Niet zo gek, want uit onderzoek uitgevoerd door Responsys in Amerika, waarbij 1.200 consumenten ondervraagd zijn naar hun percepties op het gebied van mobile marketing, bleek dat 57 procent apps hebben gedownload van hun favoriete merk en in de leeftijdscategorie tussen de 18-34 jaar was dat 71 procent.

Als we ons verder verdiepen in loyale klanten en klanten die een app hebben gedownload van hun favoriete merk, blijkt dat 68 procent een opt-in heeft afgegeven voor het ontvangen van push notificaties van die specifieke apps. En in de leeftijdscategorie tussen 18-34 jaar is dat 76 procent. De reden: 70 procent van de consumenten vinden push notificaties zeer waardevol en vooral als dit berichtgevingen betreffen van hun favoriete merken. 

Waarom downloaden mensen eigenlijk apps van hun favoriete merken?

  • 50% doet dit om toegang te krijgen tot speciale of exclusieve aanbiedingen
  • 44% wilt op de hoogte blijven van het tracken & tracen van het product dat ze gekocht hebben
  • 38% willen hun loyalty account inzien, wijzigen en bijhouden 
  • 36% geeft aan dat ze in contact willen blijven met merk en toegang willen hebben tot hun diensten en producten wanneer ze onderweg zijn
  • 34% stelt het zeer op prijs om op het juiste moment push notificaties te ontvangen van tijdelijke aanbiedingen, product beschikbaarheid, etc. 
  • 31% vind het fijn om het assortiment van een specifieke winkel in te zien (favoriete winkel, winkel in de buurt e.d.) 
  • 29% geeft aan dat ze ten alle tijden (ongeacht tijd, plaats en moment) op de hoogte willen blijven van nieuwe producten en services
  • 28% stellen het zeer op prijs om locatie gebaseerde push notificaties te ontvangen
  • 25% geeft aan dat de user experience vele malen beter is dan de gewone website en dat dit een belangrijke drijfveer is om een app te downloaden

En marketeers die de onnozele discussie omtrent een al lang gepasseerd zijn geven aan dat push notificaties een zeer effectief middel vinden. Marketeers ondervinden een 50% hogere openingspercentage via push notificaties dan via email, met een twee keer zo hoge doorklik ratio. Deze hoge opening- en doorklik percentage is eenvoudig te verklaren, want volgens het onderzoek vind 68 procent in-app push notificaties hoogst relevant en in de leeftijdscategorie 18-34 jaar is dat 76 procent. Maar let op! mobiele apps, push notificaties, sms, email etc. moeten niet vanuit silo’s aangestuurd worden. 43 procent van de consumenten geeft aan dat ze eerder overgaan tot een aankoop als mobile onderdeel is van georkestreerde marketing en merk beleving dat zich ontvouwt in tijd en kanalen. 

De mogelijkheden voor de inzet van push notificaties beginnen en eindigen niet alleen met mobiele apps. Ondanks het feit dat het grootste deel van push notificaties van vandaag worden geleverd op mobiele telefoons en tablets, zijn ze uit te breiden naar allerlei nieuwe internet aangesloten apparaten. Denk hierbij aan desktops, e-readers, tv’s, smart watches, Google Glass, andere toekomstige wearables en zelfs auto’s. De wereld zal uiteindelijk meer connected devices hebben dan mensen - aan ’internet of things’. Dit opent een heel nieuw scala aan mogelijkheden voor marketeers.

Als u nog niet begonnen met het ontwikkelen van een strategie om uw klantrelaties te versterken met behulp van push, nu is het tijd om te beginnen. 

Denk nu eens aan het volgende:

- wat als u meer informatie kan verkrijgen en klantdata kan verreiken, van elke interactie op hun connected devices?
- wat als push technologie niet geïsoleerd was binnen uw marketing technieken?
- wat als u de mobiele communicatie kan orkestreren en niet alleen via de mobiele telefoon, maar met alle kanalen zoals email, display, social e.d.?
- wat als push onderdeel kan zijn van een georkestreerde customer journey en klanten die informatie kunnen geven die ze nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben en op gewenste device naar hun keuze?

De belofte van push is zeer overtuigend, maar wanneer het verweven is in bredere georkestreerde CRM programma en klantcontactstrategie, zijn de mogelijkheden eindeloos. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie