Wake up, over 18 weken begint het WK!

Het belang van het WK Voetbal voor vrouwen wordt collectief onderschat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Robert Doggers

&;Geen WK voetbal en geen Olympische Spelen deze zomer, maar wel Sail Amsterdam!&; Zo ongeveer gaat de voice over van het radiospotje van Sail Amsterdam dezer dagen.

Het is typerend en wat mij betreft ook lichtelijk beschamend: het belang van, en de marketingmogelijkheden rond het historische WK-voetbal voor vrouwen dat 6 juni begint, wordt collectief onderschat.

Voor het eerst in de geschiedenis van het vrouwenvoetbal wist het Nederlands Elftal zich afgelopen november ten koste van nota bene Italië te plaatsten voor het WK in Canada. De NOS heeft reeds aangegeven dat het alle wedstrijden van het Nederlands vrouwenvoetbalteam rechtstreeks gaat uitzenden. Ook de openingswedstrijd en de finale zullen rechtstreeks te zien zijn. Het lijkt nog niet te zijn doorgedrongen in marketingland. So this is your wake-up call! 

Ik hoor het de sceptici zeggen: Manon Melis? Wie? Ze is de vrouwelijke Robin van Persie, topscorer van Oranje... So what?! Daarmee voetbalt ze nog niet op hetzelfde niveau als Van Persie! Ofwel: de populariteit van vrouwenvoetbal hangt samen met het relatieve niveau dat de dames op de mat leggen.

Toegegeven, in de praktijk komt het hier vaak wel op neer. Maar een WK-deelname is een ander verhaal. Dan komen ineens andere krachten los. De echte liefhebber die geniet van de snelheid die alleen Arjan Robben aan de dag legt, is dan in de minderheid: het Nederlandse volk gaat zich er deze zomer mee bemoeien en onze WK-dames massaal omarmen.

Waarom? Omdat (wij Nederlanders) hunkeren naar een collectief feestje, een aanleiding om elkaar te omarmen en onze identiteit weer even te ervaren. Dat doen we wel vaker (met carnaval, Koningsdag, EK&;s en WK&;s) maar in deze tijden van angst, dreiging en geweld zal meer dan ooit de behoefte bestaan om een vrolijk feestje aan te grijpen. En stel je even voor wat er dan gebeurt als de dames zomaar verder komen in het toernooi dan verwacht...

Voor merken betekent dit dat zij het WK veel serieuzer moeten inschatten dan tot nu toe lijkt te gebeuren. In 2016 is het EK voor mannen, maar er liggen kansen om nog dit jaar de marketingmachine los te laten op Oranje. Sterker nog: de leus: ‘Wij staan achter Oranje’ wordt ineens veel krachtiger als daarbij niet wordt gediscrimineerd naar geslacht... Hoe sympathiek immers, als een merk óók achter de vrouwen staat!

Ik waarschuw op tijd, zodat de WK-gadgets nog tijdig in China kunnen worden besteld...

 

Robert Doggers is strategy director en partner bij contentmarketingbureau Yune

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie