Wat beweegt Dick Heerkens (YIM)?

Elke maand vertelt een jonge mediaspecialist van YIM over haar of zijn persoonlijke fascinatie voor het mediavak. Deze keer Dick Heerkens, campaign manager Initiative

Wat is jouw persoonlijke drive voor dit vak?
De digitale wereld om ons heen ontwikkelt zich in een razend tempo. En het gaat alleen maar harder. Al deze ontwikkelingen kunnen direct gebruikt worden in ons dagelijkse werkzaamheden, waarbij nieuwe kansen gecreëerd kunnen worden en er een eigen draai aan kan worden gegeven. Het mooie hierbij is dat je het meestal niet in je eentje kunt doen. Het is dan belangrijk dat je de juiste knappe koppen bij elkaar weet te krijgen om met de nieuwe technieken de juiste dingen te doen. De continue nieuwsgierigheid naar nieuwe technieken en hoe deze toe te passen zijn mijn persoonlijke drive voor dit vak.

De reden waarom ik graag in het bestuur van YIM wilde is hier ook aan gerelateerd. YIM vertegenwoordigt een groep mensen binnen ons vak die naast leuke dingen doen, ook heel erg graag wil leren en ontdekken. Door middel van alle YIM activiteiten worden zij hier in gesteund en geïnspireerd. Elk steentje dat ik hier aan kan bijdragen, is voor mij al een persoonlijke overwinning.

Wat maakt dit vak voor jou zo leuk/inspireren/uitdagend?
Als Digital Campaign Manager ben je dagelijks bezig met de digitale ontwikkelingen. Of het nou gaat om een nieuw advertentieformaat binnen Facebook of een nieuwe, mega slimme meet-pixel. Van een Digitale Campaign Manager wordt verwacht dat je continue op de hoogte bent. Klanten verwachten dit ook van je.

Daarnaast ben ik, onder leiding van Digital Directors en Strategen, altijd aan het schakelen tussen enerzijds de digitale specialisten en anderzijds de klant. Dit is een ontzettend interessant speelveld, omdat je bij klanten een totaal verschillend gesprek hebt over dezelfde onderwerpen. Die vertaalslag vanuit de gedetailleerde specialist naar een begrijpbare taal, met een eigen sausje en visie er over, vind ik altijd erg interessant. De vertaalslag geldt overigens ook vice-versa.

Als Digital Campaign Manager moet je flexibel en origineel zijn en niet bang zijn om de dialoog aan te gaan met de klant. Mocht dit je aanspreken, er staat nog een vacature open J

Wat wordt volgens jou de toekomst van media/reclame?
De toekomst op korte termijn is dat media en creatie steeds dichter bij elkaar komen, en met een beetje geluk zelfs door elkaar heen gaan lopen. Het toenemende aantal mediakanalen vraagt ook om een dergelijke aanpak. Content is king, distributie is queen. Het toffe is dat we deze ontwikkelingen binnen de muren Initiative ook zien met de lancering van onze creatieve hub Initiative Tomorrow. Wanneer media en creatie vanaf stap 1 samenwerken, leidt dit tot veel meer synergie, binnen zowel een campagne als een mediabureau. Dit verhaal over het samengaan van media en creatie is inmiddels ook al wel verteld. Ik ben vooral benieuwd naar de (digitale) wereld over 30 jaar.

Als de ontwikkelingen doorgaan in het huidige tempo, kan het bijna niet anders dan dat het overgrote deel van onze banen over 30 jaar niet meer bestaan. Inkoop van TV, Radio, OOH en Digitaal gaat dan allemaal geautomatiseerd (de eerste stappen zijn nu al gezet). Hetzelfde geldt voor creatie; bedrijven als Magic Leap zijn nu al in staat creaties te maken waarvan wij niet het echte van het neppe niet kunnen onderscheiden. In dit geval kan een complete campagne van TVC tot aan OOH gecreëerd worden door één persoon met een pc. Een cameraman is hierdoor niet meer nodig. Een creatief of regisseur ook niet, want vanuit data weten we waar men het beste op reageert.

Wie uit het mediavak vormt een inspiratie voor je?
Iedereen kan mij inspiratie geven en dat kan uit alle hoeken komen; specialisten, strategen, klanten of exploitanten. Ik heb wel ontzettend veel respect voor de gamechangers in ons vak; mensen of bedrijven die ons helemaal opnieuw laten kijken naar het vak of die ontwikkelingen tegen de markt in laten zien. De standaard voorbeelden hiervan zijn natuurlijk Apple, GoPro, RedBull etc. maar de échte inspiratie zit voor mij in bedrijven zoals Wehkamp en Bruna. Bedrijven die de digitale kansen pakken en omarmen.

Dick Heerkens trad onlangs toe tot het YIM-bestuur als opvolger van Erik Rothengatter

Young in Media (YIM) heeft als doel om jonge mensen in de media te inspireren. Om deze jonge talenten te helpen zich verder te ontwikkelen worden er door het jaar heen allerlei evenementen georganiseerd. Meer informatie over YIM is te vinden op

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie