Media

Wat beweegt Floor Pijpers (Mindshare)?

Redactie | 3 januari 2017, 12:32

Elke maand vertelt een jonge mediaspecialist van YIM over haar of zijn persoonlijke fascinatie voor het mediavak. Deze keer Floor Pijpers, Digital Media Planner bij Mindshare.

Het zowel creatief als data-gedreven bezig zijn, maakt werken in de media zo leuk. Bij het schrijven van een digital mediaplan kan ik mijn creativiteit kwijt door na te denken hoe digitale kanalen het best aansluiten op de marketingdoelstelling, KPI en doelgroep. Met digital is het makkelijk om de klant te verrassen. Er is zoveel mogelijk: een nieuw formaat, een slimme targeting, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Het liefst werk ik aan een strategie waarbij kanalen elkaar versterken, de grootste synergie behalen. Dan komt een marketinggedachte pas écht tot leven. Om deze reden ben ik ook in de media gaan werken. Ik geloof dat een marketingstrategie ten grondslag ligt aan een strak mediaplan.

Vervolgens breng ik het mediaplan op campagneniveau tot leven en ben ik erg data-gedreven bezig. Het geeft een kick om data-gedreven inzichten in een strategie te verweven, om vervolgens real-time het resultaat te tracken en deze uiteindelijk weer naar inzichten te vertalen. En dan begint alles bij een volgende campagne weer opnieuw. Maar dan slimmer.

Media, whats new?!
Ik ben blij dat ik een millennial ben, omdat ik de transformaties van het medialandschap zelf heb meegemaakt. We gingen razendsnel van cassette naar de Discman, MP3speler,  iPod, smartphone, iPad, iWatch. Gek hoe de tv mijn aandacht als kind uren heeft gevangen, terwijl ik nu niet eens een tv heb. Media was eenrichtingsverkeer: consumeren en niet zelf nadenken. Gelukkig is dit veranderd met de komst van digital, waardoor personen zelf de touwtjes in handen hebben. 

Als digital planner speel ik hierin een belangrijke rol. Ik krijg kippenvel wanneer ik zie dat een adverteerder dankzij een juiste omarming van data, creativiteit en technologie vooroploopt.  Want te midden van alle ontwikkelingen onderscheidt de vooroplopende adverteerder zich door het opzoeken van het spanningsveld: investeren in bekende media die bewezen succes boekt of nieuwe risicovolle media.

De mediaplanner speelt hierin een belangrijke rol door de vertaalslag te maken naar strategie: wat werkt wel en wat niet? Het is de taak van het mediabureau om klanten hierin uit te dagen.

Toekomst van media
We staan aan het begin van een tijdperk waarin we een enorme metamorfose meemaken. Iedereen in het communicatievak zal beamen dat het een uitdaging blijft om alle ontwikkelingen in het medialandschap bij te houden. Dat zal alleen maar moeilijker worden.

Er is een sterke verandering door de komst van een nieuwe vorm van marketing. Hierin staat niet meer het product centraal, maar de dienst, gebaseerd op een volledige deeleconomie. Alles wat we voorheen als producten beschouwden, is enkel nog relevant als deze wordt aangeboden in de vorm van dienstverlening. Mensen bezitten straks geen eigendom meer en de eerste stappen zijn al gezet. Geen auto, geen huis, geen tv. Hello Uber, AirBnb, Netflix!

Het heeft geen nut meer om dingen te ‘bezitten’. Shoppen wordt delen. Millennials zijn daar de de grondleggers voor en zullen dat blijven. Hoe gaat de volgende generatie zich gedragen en vormgeven? Wanneer nemen zij dit stokje over?

De grote spelers die personen empoweren en diensten aanbieden worden onmisbaar. Deze spelers kunnen investeren in mooie, relevante, gave branding. Advertising die ons inspireert in plaats van irriteert.

Digital neemt de overhand, alles wordt getracked, and it's okay! Privacy, gaap! Millennials zijn opgegroeid in een digital tijdperk waarin we afhankelijk zijn van technologie. We raken er steeds meer aan gewend om daar onze data, onze privacy, voor op te geven.

Ook al blijf het een akelig idee dat alles wat we doen en leuk vinden geregistreerd wordt. Alsof we robots zijn. Er zal een global security systeem moeten komen dat waakt over misbruik van deze data voordat we ons in een perfecte deel-utopie kunnen wanen. Maar dat is dan weer een hele andere discussie ;)

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Yim wat beweegt

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs