Media

Wat is een goed idee waard?

Gastblogger | 17 juli 2017, 19:14

Een mooi voorstel is veel meer waard dan wat we er voor (durven) vragen, meent Gun Nieuwenhuis van Mediaxplain.

Mijn vader zei altijd: 'Een goed idee is niets waard als je het niet uitvoert.' Nu heeft mijn vader het vaker mis gehad, dus ik stapte lang geleden vol enthousiasme de wereld van de communicatie in. Een wereld die gebouwd is op concepten, ideeën en doorvertalingen ervan. Ik wilde graag bewijzen dat ‘ie het mis had.

Plannen maken is prachtig. In veelal razend korte tijd mogen we een ‘deep dive’ doen in merken en bedrijven om ongelooflijk slimme dingen te roepen. Alle databases worden omgekieperd om die ene insight te vinden waarop voortgebouwd kan worden. En dan heb je dat puike voorstel. Waar alles in zit. 25 jaar aan ervaring en passie samengesmolten in een PowerPoint die hout snijdt.

De grote vraag is: wat is het waard? Wat is een mooi voorstel waard? Ik durf te stellen... veel meer dan wat we er voor (durven) vragen.

Honorering ingeblikt in uren
We hangen KPI’s aan voorstellen en mooie plannen om inzicht te krijgen in mogelijke resultaten. Maar omdat superbe uitvoering in de praktijk zorgt voor het succes van een plan, zijn we (en ik spreek even voor de hele parochie) niet in staat om een goed voorstel op waarde te schatten. We kunnen de kwaliteit op voorhand niet goed duiden. En omdat we dat niet goed kunnen, is de eigen honorering vaak ingeblikt in uren. Zo werkt de markt.

Van sommige procurementafdelingen mogen bureaus qua uren sec binnen de lijntjes kleuren. Bureaus balanceren dus tussen efficiency aan de ene kant en aandacht en proactiviteit aan de andere kant. Pittige wedstrijd!

Slaat de balans door naar efficiency, dan kan het mediabureau ingewisseld worden voor welk nietszeggend administratiekantoor dan ook. Alle jeu, proactiviteit, sublieme ideeën en denkpower worden eruit gesneden, want die vallen buiten de lijntjes.

Maar zo willen wij juist niet werken! Want als bureau floreren we door creativiteit. Zijn het niet juist de proactieve ideeën die duidelijk anders zijn, die zorgen voor superbe resultaten? En is het niet juist het ‘overdeliveren’ dat van een gewone opdrachtgever een blije opdrachtgever maakt?

En zo komen we met plannen van waarde. Veel waarde. Nog steeds ben ik aan het bewijzen dat mijn vader ongelijk had. Ik had gedacht dat het eenvoudiger was.

Gun Nieuwenhuis is eigenaar/strateeg Mediaxplain.

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs