Web wordt sneller mobile dan gedacht

Afgelopen maart schreef ik over de macht van de marketeers op het gebied van mobile, en hoe Nederlandse bedrijven hier de plank volledig misslaan. Ik neem het ze niet kwalijk, mobile is het vervelendste jongetje uit de klas.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De zijn onfeilbaar, het gebruik van media neemt toe, maar ten koste van de ouderwetse media. Als je kijkt naar het onderstaande overzicht zie je dat het gebruik van magazines en kranten in vier jaar tijd is gehalveerd. Radio neemt af met 12%, en ook TV moet inleveren. Zelfs de hoeksteen van Generation Y -de PC- is over zijn top heen en daalt gestaag in het aantal besteedde uren. Wat gebeurde er in vier jaar tijd met mobile? Mobiel gebruik is met een factor 10 gestegen en laat elk medium ver achter zich. In 2014 besteed de gemiddelde mobiele telefoon bezitter per dag 2 uur en 51 minuten kijkend naar zijn scherm. En hierbij is bellen niet meegerekend. Vier jaar geleden waren dit slechts vierentwintig minuten…

 

 

 

Revenue

Een massale verschuiving in zo’ n korte tijd, is dat goed nieuws? Qua reclamebudgeten en inkomsten niet. Tegen het einde van 2014 komt bijna de helft van alle pageviews op nieuwssites van mobiele apparaten, en zijn mensen meer met nieuws bezig dan ooit. Toch is dit niet de langverwachte redding van de oude media want het generen van revenue is een lastig verhaal op draadloze apparaten. Het blijft ingewikkeld om een verdienmodel te bedenken wat bij iedereen past. Gebruikers zijn in het algemeen steeds minder bereid om voor content te betalen. Waar vroeger makkelijk 1,99,- werd uitgegeven aan een onzinnige ringtone, stuit een app (die vaak dagelijks wordt gebruikt)  met een prijskaartje van 0,89,- cent op hevig verzet.

 

De businessmodellen zijn dood, leve de businessmodellen! 

Businessmodellen zoals het abonnement, de CPC (cost per click) CPM (cost per mille) en micro-payments hebben het allemaal zwaar te voorduren, en werken veel minder op de smartphone dan op het web. Een goed voorbeeld is het paradepaardje van spelontwikkelaar Rockstar: Grand Theft Auto. Deze spellen zijn uitgebracht voor de Playstation, Xbox en de PC en zijn in totaal 27 miljoen keer verkocht. Gemiddeld kost een spel voor deze platformen 69,99 euro. Onlangs heeft Rockstar het spel Grand Theft Auto - San Andreas ook uitgebracht voor iPhone en iPad (toegegeven het spel is niet meer actueel) en toen werd de vraagprijs 5,99,-. De prijzen van een nieuwe release op mobile zijn vergelijkbaar met de prijzen van de koopjesbak bij de kassa.  

 

Nieuwkomers

En toch is er geen man overboord, het zit hem namelijk in de aantallen. Angry Birds haalt vier aansluitende jaren 215 miljoen dollar per jaar binnen. Je bereik met mobile kan zoveel groter zijn dan met fysieke winkels, en dit tegen veel lagere opstartkosten.

Waarom is dan niet iedereen rijk aan het worden met apps? Dat is vrij simpel. De gebruiker is veel kritischer geworden en minder snel tevreden. Maar wanneer de kwaliteit wel hoog is, is de gebruiker zeker bereid om te betalen, dit heb ik niet alleen zelf ondervonden met de WK 2014 app, maar dit is ook goed te zien bij Airbnb, NU.nl, TomTom mobile en Runkeeper. Allemaal bedrijven met een mobile first strategie.

 

Mobile first...

Ik zeg niet dat mediabedrijven die geen “mobile first”  strategie hebben in de toekomst altijd aan het kortste eind trekken (ik vind Marktplaats nog steeds veel fijner op het web dan op mobile) maar ik zou ze wel adviseren om nog eens goed naar de cijfers te kijken. De trend gaat voorlopig zeker niet veranderen, dus pas je marketing en strategie er op aan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie