Webwinkel succesfactoren: wat werkt wel en wat niet?

Het aantal webwinkels groeit nog steeds, maar hun overlevingskansen zijn relatief laag. Wat onderscheidt de winnaars van de verliezers?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal webwinkels in Nederland met maar liefst 109 procent, zo blijkt uit een analyse van Kamer van Koophandel-gegevens door Thuiswinkel.org. Ondanks dat het aantal webwinkels nog steeds jaarlijks toeneemt, is lang niet elke webwinkel succesvol. De overlevingskans van startende webwinkels is zelfs lager dan de gemiddelde overlevingskans van overige (detailhandels)bedrijven.

Overleven betekent nog geen succes. Veel webwinkels bestaan slechts in de marge en leveren weinig meer op dan een zakcentje of leuke bijbaan. Thuiswinkel.org en Shopping2020 presenteren in 2014 de resultaten van een onderzoek naar de succesfactoren van webwinkels in verschillende ontwikkelingsstadia. Gelukkig is hier aan de andere kant van de plas al onderzoek naar gedaan, onder andere door Yotpo. Dat bedrijf focust weliswaar sterk op social commerce, maar de resultaten van dit onderzoek onder ruim 18.000 webshops zijn breder dan dat. Dus wil jij een succes maken van je webwinkel, lees dan verder en leer van de onderstaande marketing succesfactoren:

Focus op SEO

Net als Yotpo zien wij in de zoekmachine- en conversieoptimalisatie trajecten bij onze klanten ook dat bezoekers die afkomstig zijn van zoekmachines (lees: Google) langer in de webwinkel blijven, meer pagina’s bezoeken en beter converteren. Niet alleen ligt hun conversiepercentage (aantal bestellingen / aantal unieke bezoekers) hoger, ook de ordergrootte is vaak hoger. Wel zien wij dat bedrijven die hun webwinkel en zoekmachinemarketing (laten) optimaliseren voor meerdere (long tail) keywords daarmee meer resultaat uit SEO halen dan bedrijven die als kapitein Ahab hun Moby Dick (lees: één keyword) najagen. Dezelfde benadering geldt ook voor het betaalde broertje van SEO; SEA (lees: Google AdWords).

Social media = Facebook en twitter

“Fish where the fish are”, is een bekend gezegde. En de meeste Nederlandse vissen zwemmen nu eenmaal in Facebook en twitter. Volgens Yotpo zou Youtube ook succesvol kunnen zijn, maar onze ervaring is dat het veel tijd en energie kost om daar succes (lees: omzet) mee te behalen. Facebook en twitter dus. En dan niet alleen je stagiaire je fans en followers laten ‘engagen’, maar proactief fans en followers verleiden een product in je webwinkel te bekijken en hen in je webwinkel in staat stellen en stimuleren dit product te delen of daar iets over te zeggen (deze ‘social signals’ versterken ook weer de SEO van je webwinkel). Heb je ook hiervoor geen tijd of mensen, focus dan op Facebook en vergroot daar de kwaliteit van je fans in plaats van de kwantiteit. Goede Facebook fans converteren viermaal zoveel beter dan twitter followers. En vergeet ook Facebook advertising niet: onze ervaring is dat hier zeer goede ROI’s mee behaald kunnen worden, vaak nog beter dan met Google AdWords.

Wees responsive

Natuurlijk moet je adequaat reageren op vragen en opmerkingen van klanten en bezoekers, maar dat wordt hiermee niet bedoeld. Het aantal bezoekers vanaf mobiele devices zoals tablets en smartphones groeit snel, net als het aantal aanbieders wat jou als webwinkelier een mobile app probeert aan te smeren. Trap daar niet in maar zorg ervoor dat je webwinkel ‘responsive’ is, dus dat deze goed getoond wordt en net zo goed werkt op mobiele devices als op desktops en laptops. Focus daarbij op de operating systemen en devices die nu het meest gebruikt worden, dus op de operating systemen iOS en Android en op de Apple en Samsung tablets en smartphones die de afgelopen twee jaar het meest verkocht zijn. De rest is peanuts en werkt dan ook wel.

Pamper je bestaande klanten

Dat bestaande klanten de hoogste marge opleveren is bij iedereen wel bekend, hoop ik. Maar hoe vaak het ook gezegd wordt, de meeste webwinkeliers ‘pamperen’ hun bestaande klanten met niet meer dan een generieke e-mail nieuwsbrief. Logisch dat die bestaande klanten dan niet zoveel meer opleveren en je als webwinkelier tijd en geld moet steken in het werven van nieuwe klanten. Differentieer je customer base op vooral interesses en behoeftes, (h)erken je klanten in je webwinkel, stimuleer en beloon hun aanwezigheid en interactie daar, en maak hen ambassadeurs.

Natuurlijk is het opvolgen van deze tips geen garantie voor succes, maar hopelijk brengen deze jou en jouw webwinkel dichter bij een succesvol bestaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie