Webwinkelvakdagen 2014: Wordt achteraf betalen de toekomst?

Hoe koopt Nederland in 2020, en met welke betaaloplossing? Die vragen voerden de boventoon bij de Webwinkel Vakdagen 2014 (WWV14) in de Jaarbeurs in Utrecht. Het vormde tevens de vraag waarmee onderzoekers aan de slag gingen en eind vorig jaar hun resultaten presenteerden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een belangrijke, maar wellicht weinig verrassende conlusie van  is dat de huidige tijd vraagt om ondernemers met een supersnel reactievermogen. Service, niches en internationaal; die begrippen kenmerken de businessmodellen van 2020. En dat is exact waar standhouders op de WWV14 op in willen springen. De tijd dat aankopen binnen de grenzen werden gedaan, ligt reeds ver achter ons. Bovendien moet afrekenen supereenvoudig gaan. Een actie te veel en de consument haakt af.

 

Sluitstuk

“Betalen bij een webshop is het sluitstuk van een succesvolle verkoop”, weet ook Xander de Jong (CM Group). “Waar betalen voorheen vaak gezien werd als een onbelangrijk punt dat even geregeld moet worden, viel tijdens WWV14 letterlijk en figuurlijk op hoe belangrijk betalen tegenwoordig is. Stonden de aanbieders van (mobiel) betalen vorig jaar nog ergens achterin de hoek; dit jaar waren de partijen binnen (mobiel) betalen de eerste stands die bezoekers zagen. Betalen blijft het sluitstuk van een succesvolle verkoop in een webshop, maar door de dynamiek waarin webshops opereren - desktop, mobiel, tablet - speelt betalen een steeds prominentere rol.

 

Online

Volgens Wijnand Jongen van Shopping2020 stijgt het aandeel in online aankopen fors: van 20% vorig jaar naar 36% in 2020. Daarin kent ook de foodsector een enorme groei, meent Jongen. “De consument verplaatst aankopen momenteel massaal naar digitaal.” Jongen haalt tijdens zijn presentatie een ander opmerkelijk resultaat aan. Zo breidt de trend van de share-economie verder uit, illustreert hij aan de hand van het airbnb-voorbeeld. Wijnand Jongen is er verder heilig van overtuigd dat nieuwe ontwikkelingen vooral snel moeten worden geaccepteerd. “Bij nieuwe ontwikkelingen gaat het niet om perfectie. Het om de snelheid waarmee je het implementeert”, vindt de directeur van Thuiswinkel.org.

 

Achteraf betalen

Andere sprekers op WWV14 constateren dat de behoefte aan achteraf betalen groeit. “Consumenten willen iets in hun handen hebben gehad voordat ze het product afrekenen”, vertelt Pascal Stoop van byjuno. “Daarnaast zorgt achteraf betalen voor meer omzet. Er zijn namelijk minder drempels”, weet Stoop. Volgens hem stijgt het aantal verkopen met achteraf betalen met maar liefst 20% als men achteraf betalen invoert.

WWV14 was niet alleen interessant voor webwinkeleigenaren. Je bedrijf of jezelf verkopen op een professionele manier is minstens zo belangrijk. En dat kan prima via LinkedIn, stelt Head of Marketing Benelux van LinkedIn Marcel Molenaar. Hij vindt ‘zijn’ netwerkplatform "bij uitstek geschikt om jezelf en/of je bedrijf te ‘verkopen. LinkedIn wil mensen verbinden en succesvol maken”, legt Molenaar uit. Volgens Molenaar is 80% van de profielen bedoeld om zichzelf te verkopen; niet voor een nieuwe baan, maar slechts om het netwerk en de eigen bekendheid te vergroten. Van zowel personen als bedrijven.

“Tachtig procent is bezig met content en niet actief op zoek naar een nieuwe baan. Wat content betreft maakt LinkedIn dan ook een groei van 60% door. De meeste traffic wordt dus niet gegenereerd door het aantal nieuwe profielen.” Molenaar adviseert personen en bedrijven dan ook LinkedIn te gebruiken als contentverspreider. “Begin vooral bij je eigen medewerkers”, stelt hij. “Zij kunnen content van het bedrijf doorzetten op hun eigen tijdlijn, iets wat een enorm bereik kan creëren.”

Marlies Dekkers

De woensdag van WWV14 startte met Marlies Dekkers.  Je dag met haar starten, is als een dubbele espresso; een vrouw met passie, lef en karakter. Na de kunstacademie in Breda startte zij in een studentenonderkomen haar lingeriebedrijf. Heel groot geworden, maar ook weer heel klein door faillissement. Momenteel gaat ze weer met sprongen vooruit omdat ze een nieuwe weg is ingeslagen door de bedrijfsvoering geheel online in te richten. “De consument is sneller dan de business, de consument neemt genoegen met een goede beschrijving over een product en hoeft niet meer alles te voelen en zien. Terwijl veel bedrijven dat nog wel denken.” Alles online; Marlies zou niet anders meer willen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie