Welk type hoofdredacteur heeft Het Parool nu nodig?

Laten we wel wezen, Het Parool wordt onder vriend en vijand geroemd, de naamsbekendheid van de krant is hoog, maar de oplage daalt. Vooral het gratis weggeven van de krant zorgt ervoor dat de totale oplage enigszins op peil blijft. Wat voor type hoofdredacteur is er nu nodig?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik lees Het Parool al jaren met plezier, of nou Sytze van der Zee, Matthijs van Nieuwkerk, Eric van Gruijthuijsen of Barbara van Beukering er hoofdredacteur is. Maar goed, ik ben 52, opgegroeid met kranten. De vraag is: wie kan mij tevreden houden en toch nieuwe lezers aantrekken? En, ook belangrijk, wat wil De Persgroep, de eigenaar van de krant?

Uitgever Persgroep is namelijk stevig bezig met het smeden van een conglomeraat landelijke en regionale merken in het Nederlandse taalgebied. Het ligt voor de hand dat juist Amsterdam een cruciale rol speelt vanwege de aanwezigheid van veel mediabureaus en adverteerders. Maar ook concurrent Telegraaf ziet dit als hartgebied en NRC Media valt al een paar jaar, zij het tevergeefs, gericht de Persgroep aan.

Het Parool is natuurlijk meer dan een krant. De oplage van regionale dagbladen liep al terug voor internet ingeburgerd was. Je zou zeggen: een zegen voor deze kranten, want het biedt ook vele kansen. Maar neem nu de website. In tegenstelling tot de papieren krant is het mij volstrekt onduidelijk welke doelgroep Het Parool online wil aanspreken. De site is druk en onoverzichtelijk. Artikelen zijn wel te delen via social media, maar vragen aan Het Parool via Facebook en Twitter worden niet beantwoord. Dat lijkt mij onverstandig. Het lijkt er overigens ook niet op dat Het Parool de site heeft ter meerdere eer en glorie van de webshop, want die ziet er in mijn browser niet fraai uit. Het lijkt me een mooi domein waar de nieuwe hoofdredacteur wat mee zou moeten kunnen.

Maar wat zou de visie van een hoofdredacteur moeten zijn? Wat mij betreft zijn een stabiele formule én de redactionele onafhankelijkheid de levenslijn van een krant. Ik, als lezer, moet ervan uit kunnen gaan dat wat ik lees feitelijk klopt met een heldere scheiding tussen redactionele en commerciële informatie. De selectie vertrouw ik toe aan een onafhankelijke redactie, geleid door een hoofdredacteur. Die de krant maakt die echt elke dag een paar artikelen bevat die je elders niet had kunnen lezen. Misschien eens kijken naar hoe en met wie de Correspondent dat doet?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie