Marketing Technology

Wie groeit er mee in de digitale revolutie en wie blijft achter?

Gastblogger | 21 augustus 2017, 15:52

Bedrijven en medewerkers moeten vandaag nog beginnen met inventariseren wat de impact van de digitalisering is op hun functie, bedrijfsvoering en strategie, vindt Sabine van Velsen (Google).

De roep om digitale transformatie klinkt luid door menig bedrijf. Iedereen weet dat deze omslag plaatsheeft, maar deze transformatie organiseren is niet zo simpel. Zo moet je in ieder geval over de juiste mensen beschikken, medewerkers met technologische kennis die het verschil kunnen maken. Maar wat als je deze mensen niet in je team hebt zitten?

Dit is een vraagstuk waar veel werkgevers in Nederland mee zitten. Zo blijkt uit de Grote Marketing Enquête 2016 dat maar liefst zes (!) op de tien marketeers er niet zeker van zijn dat er op de eigen afdeling voldoende kennis aanwezig is over marketing technology tools en -software. 

En ook in het IAB Digital Marketing Innovation Onderzoek 2017 komt duidelijk naar voren dat er in de markt een  gebrek aan personeel is met de juiste competenties om deze digitale transformatie door te komen. En dat baart mij zorgen. Want als je als organisatie niet in staat bent om te anticiperen op nieuwe technologieën als bijvoorbeeld programmatic of Artificial Intelligence (AI), dan zul je niet mee kunnen groeien in de digitale revolutie.

  


Begin nu met een trainings- en educatieprogramma
De digitale revolutie is namelijk niet tegen te houden. Onder invloed van digitalisering zullen economieën en bedrijfsmodellen veranderen. Al deze nieuwe, digitale technologieën veranderen het gedrag van de consument in een steeds versnellend tempo. 

Op How to make it work, het jaarlijkse congres van IAB Nederland over digitale marketing innovatie, sprak Jeroen Lemaire de 250 bezoekers al toe over hoe belangrijk het is dat de digitale marketeer begrijpt welke trends deze transformatie aandrijven. Want nadat de mobiele revolutie in de afgelopen jaren de marketingindustrie voorgoed hertekende, vormen mixed reality, IoT en AI nu een nieuwe golf van innovatie waarvan we gevolgen niet kunnen overschatten en zeker niet op moeten gaan zitten wachten. 

Bedrijven en medewerkers zouden daarom vandaag nog moeten beginnen met inventariseren wat de impact van de digitalisering zal zijn op hun functie, bedrijfsvoering en strategie. Om vervolgens ook direct te beginnen met een trainings- en educatieprogramma. 

Hoe nu verder?
Alle marketeers die last hebben van een licht tanend vertrouwen in hun eigen vaardigheden raad ik aan hun kennis bij te spijkeren. En dan vooral op het gebied van automation, data integration en full funnel marketing. Dat dit voor velen geen simpele opgave zal zijn, daarvan ben ik mij terdege bewust.

Bijblijven is vaak buitengewoon lastig, er zitten simpelweg niet meer uren in een dag. Maar jezelf blijven ontwikkelen is wel een must. Vraag daarom aan je werkgever de tijd en ruimte om je te verdiepen in al deze nieuwe marketingtechnieken en -middelen. Die tijd en ruimte zul je overigens ongetwijfeld krijgen, want een werkgever die ook in 2020 succesvol in digital marketing wil zijn, is hiertoe absoluut bereid. 

Iedereen laten genieten van de doorbraken in AI 
Om het bedrijfsleven, maar ook de politiek te helpen bij deze digitale transformatie heeft Google afgelopen maand project PAIR aangekondigd. Binnen PAIR (People + AI Research Initiative) gaan onderzoekers kijken naar de relatie van mensen en kunstmatige intelligentie en hopen ze zo die te verbeteren. Het doel is om te kijken naar de ‘menselijke kant’ van AI, specifiek de relatie tussen gebruikers en technologie. De experts die hieraan verbonden zijn, zullen hier niet alleen uitgebreid onderzoek naar doen, maar ook open source tools ontwikkelen voor andere kenners.

Het onderzoek van PAIR is verdeeld in drie gebieden, gebaseerd op de verschillende behoeften die mensen hebben:
•    Onderzoekers: AI wordt gemaakt door mensen. De vraag is hoe het makkelijker kan worden gemaakt voor ontwikkelaars om machine learning systemen te bouwen. Ook wordt gekeken naar de manier waarop ze daarover kunnen leren en welke praktische gereedschappen nodig zijn hiervoor.

•    Domeinexperts: AI kan mensen die op bepaalde vakgebieden werken, helpen bij het uitoefenen van hun werk. Google wil onder meer kijken naar de manier waarop computers doctoren, technici, ontwerpers, boeren en musici kunnen ondersteunen.

•    Alledaags gebruik: Een belangrijke vraag die Google zich ook stelt, is hoe ervoor gezorgd kan worden dat iedereen kan genieten van de doorbraken in AI. De vraag is of de technologie achter AI als het ware gedemocratiseerd kan worden.

Onze kinderen zijn de toekomst van de sector
Onderzoeken zoals deze zullen absoluut gaan bijdragen aan het in goede banen leiden van robotisering. Maar hoe kunnen (basis)scholieren en studenten het beste worden voorbereid op het onbekende, op verandering en op banen die nu nog niet bestaan?

Door jonge mensen te enthousiasmeren voor interactie met technologie kunnen we het onbekende/onzekere omarmen. Als gastdocent bij CodeUur krijg ik iedere keer weer de bevestiging hoe belangrijk het is dat we kinderen digitale vaardigheden bijbrengen en ze zo voorbereiden op de toekomst, zoals met het initiatief expeditie micro:bit. Want we kunnen de toekomst dan wel niet voorspellen, we kunnen wel inzicht verkrijgen in hoe we onvoorziene uitdagingen aanpakken door de toekomst te gebruiken om het heden te innoveren (Riel Miller, 2015).

Sabine van Velsen zit als Industry Leader in het managementteam van Google Nederland. Daarnaast is zij bestuurslid van IAB Nederland en gastdocent bij CodeUur. 

 

Over de auteur

Gastblogger
Adfo Groep plaatst regelmatig interessante gastblogs over het vak. Wilt u ook een vakinhoudelijke bijdrage leveren? Neem dan contact op met de redactie (redactie@adfogroep.nl) Lees meer over Gastblogger

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Ronald Pont

(22 augustus 2017, 12:48)
Hi Sabine, dank voor je scherpe analyse en oproep voor het bijhouden van kennis in het marketingvak! Je brengt ondertussen wel een fundamentele vraag op tafel: ligt het bestaansrecht van een toekomstvaste marketingorganisatie in digitale competenties of schiet het juist tekort op wezenlijke betekenis voor klant, merk en onderneming? Vervelende paradox, want wie digitalisering in het eigen vakgebied ziet als de belangrijkste groeimotor voor transformatie en innovatie, zal niet graag erkennen dat digitalisering in wezen een superdemocratische technologie is voor de efficiency van business modellen en communicatie. Juist daarom ben ik met je eens dat geen enkele marketingorganisatie zich kan permitteren om achterop te raken, maar de nuance is wel dat digitalisering binnen de economie een level playing field is en dat de essentie van marketing ligt bij hoe je een unieke of waardevolle voorsprong weet te ontwikkelen in het leven van de klant!
Avatar

Marit Berghout

(23 augustus 2017, 15:06)
Helemaal mee eens! Met SCHAAL+ spelen we hier om deze reden ook op in, omdat we zien dat afgestudeerden vaak vanuit hun opleiding niet beschikken over voldoende kennis, competenties en vaardigheden op het gebied van digitalisering. Juist die kennis die organisaties missen op de werkvloer bij de huidige medewerkers.

Gerelateerde items Digitale Transformatie

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs